Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Polityka rolna

General data

Course ID: WSE-EKN-MGR-PR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Polityka rolna
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

economics and finance

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych.

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć podjęta zostanie problematyka polityki rolnej, w szczególności dylematy tej polityki ze szczególnym uwzględnieniem państw rozwiniętych, jej uwarunkowania, instrumentarium oraz wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą.

Full description: (in Polish)

1. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.

2. Uwarunkowania polityki rolnej. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa.

3. Wielofunkcyjność rolnictwa. Zrównoważony rozwój rolnictwa.

4. Znaczenie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) wśród polityk Unii Europejskiej (UE). Ewolucja WPR.

5. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów WPR. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych.

6. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej. Znaczenie przystąpienia Polski do UE dla polskiego rolnictwa.

7. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa.

8. Stan i perspektywy polskiego rolnictwa.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529

2. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011.

3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017.

2. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.

3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PRZEDMIOTOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ:

Student:

1) zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej UE oraz teorie interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie,

2) rozumie dylematy polityki rolnej i wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich,

3) zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności i zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA W ECTS:

1) uczestnictwo w zajęciach: 16h (0,5 pkt.),

2) studiowanie literatury: 37h (1,25 pkt.),

3) przygotowanie prezentacji: 37h (1,25 pkt.).

Łącznie: 90h (3 pkt.).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ad 1:

- ocena 2 (ndst.): student nie zna najważniejszych faktów dotyczących polityki rolnej UE ani teorii interwencjonizmu państwowego;

- ocena 3 (dost.): student zna główne fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada elementarną wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego;

- ocena 4 (db.): student zna nie tylko główne fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego, w tym zna przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie;

- ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna najważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada pogłębioną wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego, w tym zgłębił przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.

Ad 2:

- ocena 2 (ndst.): student nie rozumie dylematów polityki rolnej ani wpływu instrumentów polityki rolnej na rolnictwo i obszary wiejskie;

- ocena 3 (dost.): student rozumie główne dylematy polityki rolnej;

- ocena 4 (db.): student rozumie główne dylematy polityki rolnej i wpływ wybranych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich;

- ocena 5 (bdb.): student rozumie dylematy polityki rolnej i wpływ instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich.

Ad 3:

- ocena 2 (ndst.): student nie zna głównych kierunków badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa czy zrównoważonego rozwoju rolnictwa;

- ocena 3 (dost.): student zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa;

- ocena 4 (db.): student zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa i zrównoważonego rozwoju rolnictwa;

- ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna współczesne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa i zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

Zaliczenie na podstawie prezentacji i uczestnictwa w zajęciach. Ocena końcowa uwzględnia treść prezentacji, zgodność z tematem i sposób jej przedstawienia, obecność i aktywność na zajęciach.

Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

% punktów – Ocena

0-60 – ndst.

61-68 – dost.

69-76 – dost. plus

77-84 – db.

85-92 – db. plus

93-100 – bdb.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 16 hours more information
Coordinators: Adrian Sadłowski
Group instructors: Adrian Sadłowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Monographic lecture - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

DANE DO ZAJĘĆ W MS TEAMS:

1. Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMXi_AGFfa0UyHCJQ3MH1dwDk4afmfXIZukmatO-AT0k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5924ef3a-7788-4413-a08d-567f6cbc8555&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

2. Kod zespołu:

pmgtsm1

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)