(in Polish) Wybrane filozoficzne koncepcje nauki
General data
Course ID: | WSE-EKN-MGR-WFKN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wybrane filozoficzne koncepcje nauki |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna znajomość podstawowych pojęć filozoficznych. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie się studentów z głównymi ideami i stanowiskami w zakresie współczesnej filozofii nauki, poprzez lekturę analizę i dyskusję tekstów wybranych filozofów ważnych dla filozofii nauki. W trakcie wykładu student uzyskuje ogólną wiedzę z tej dziedziny i przygotowuje się do samodzielnego formułowania problemów dotyczących rozumienia nauki i jej metod oraz dostrzegania problemów epistemologicznych i metodologicznych współczesnej nauki oraz stawiania pytań, formułowania i argumentacji własnego stanowiska |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej filozofii nauki jak i podstawowymi stanowiskami w tej dziedzinie. Dziedzina ta rozwijała się ostatnio bardzo dynamicznie, szczególnie od połowy ubiegłego wieku, dostarczając wielu nowych idei odnośnie rozumienia nauki, jej poznawczego statusu i właściwych dla niej metod formułowania oraz uzasadniania teorii naukowych. W okresie tym zyskały na sile nie tylko pytania o podstawowe metody poznawcze właściwe dla nauk empirycznych ale też postawione zostały na nowo kwestie fundamentalne odnośnie natury wiedzy naukowej i jej statusu logicznego, realizmu itp. Studenci zapoznają się z teoriami nauki rozwijanymi w pozytywizmie logicznym a także falsyfikacjonizmem Poppera, koncepcjami T. Kuhna i I. Lakatosa. Na tej podstawie, przedmiotem analizy będą takie kwestie, jak zagadnienie statusu poznawczego teorii naukowych, struktura teorii naukowych i ich status metodologiczny rola doświadczenia w poznaniu naukowym. Oczekuje się, zapoznanie się studentów z problematyką filozofii nauki, która zaowocuje odpowiednio pogłębionym warsztatem metodologicznym w ich własnej przyszłej pracy badawczej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1. A. Grobler, Metodologia Nauk 2. W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana. 3. Carl Gustaw Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, tłum. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001; rozdział: "Badanie naukowe; pomysł i test" s.11-42 4. Karl Popper, Logika odkrycia naukowego , rozdział 1 Przegląd niektórych problemów podstawowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002, s. 21-42 5. Thomas Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, , Fundacja Aletheia, Warszawa 2001, rozdział drugi -"Droga do nauki normalnej" s. 33-52, 6. Imre Lakatos, "Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych" Fragmenty, 7. Ian Hacking, Eksperymentowanie a realizm naukowy; w M. Kotowski (red.) Spór o realizm naukowy, Oficyna naukowa PFF, Wrocław 2018, s 67-89 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i rozumie metody interpretacji tekstu filozoficznego oraz idee i argumenty głównych autorów podejmujących współczesne kwestie filozofii nauki na podstawie samodzielnej lektury i analizy wybranych fragmentów ich dzieł. Zna też i rozumie podstawowe strategie badawcze i argumentacyjne przyjmowane w omawianych pracach z zakresu filozofii nauki. W wyniku nabytej wiedzy student zna i rozumie ogólne zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych odnośnie nauki a zmianami w kulturze i społeczeństwie. Student potrafi stosować terminologię filozoficzną z zakresu filozofii nauki, potrafi przytaczać i analizować główne tezy w dyskusji wokół problemów filozofii nauki jak również dostrzegać związki miedzy nimi, a także relacje pomiędzy podstawowymi tezami filozofii nauki a społecznym odbiorem nauki. Potrafi formułować w mowie i piśmie problemy filozoficzne i oraz stawiać własne tezy. Jest kompetentny do analizy nowych idei oraz oceny dostępnych argumentów i weryfikacji własnej opinii w ich kontekście. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na zaliczenie wystawiana jest na podstawie przygotowanej pisemnej pracy semestralnej w postaci eseju na wybrany przez studenta temat ze wskazanej listy i zaliczenia ustnego w formie odpowiedzi dotyczącej przygotowanej pracy i ogólnej wiedzy z zakresu wykładu. Ocena odzwierciedla znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie oraz znajomość literatury dotyczącej jednego z prezentowanych na wykładzie stanowisk wybranej indywidualnie przez studenta ze wskazanego zakresu. Wkład w ocenę ostateczną ma 75% ocena z eseju 25% ocena z rozmowy. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK_MON
|
Type of class: |
Monographic lecture, 10 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Janina Buczkowska | |
Group instructors: | Janina Buczkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie się studentów z głównymi ideami i stanowiskami w zakresie współczesnej filozofii nauki, poprzez lekturę analizę i dyskusję tekstów wybranych filozofów ważnych dla filozofii nauki. W trakcie wykładu student uzyskuje ogólną wiedzę z tej dziedziny i przygotowuje się do samodzielnego formułowania problemów dotyczących rozumienia nauki i jej metod oraz dostrzegania problemów epistemologicznych i metodologicznych współczesnej nauki oraz stawiania pytań, formułowania i argumentacji własnego stanowiska |
|
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej filozofii nauki jak i podstawowymi stanowiskami w tej dziedzinie. Dziedzina ta rozwijała się ostatnio bardzo dynamicznie, szczególnie od połowy ubiegłego wieku, dostarczając wielu nowych idei odnośnie rozumienia nauki, jej poznawczego statusu i właściwych dla niej metod formułowania oraz uzasadniania teorii naukowych. W okresie tym zyskały na sile nie tylko pytania o podstawowe metody poznawcze właściwe dla nauk empirycznych ale też postawione zostały na nowo kwestie fundamentalne odnośnie natury wiedzy naukowej i jej statusu logicznego, realizmu itp. Studenci zapoznają się z teoriami nauki rozwijanymi w pozytywizmie logicznym a także falsyfikacjonizmem Poppera, koncepcjami T. Kuhna i I. Lakatosa. Na tej podstawie, przedmiotem analizy będą takie kwestie, jak zagadnienie statusu poznawczego teorii naukowych, struktura teorii naukowych i ich status metodologiczny rola doświadczenia w poznaniu naukowym. Oczekuje się, zapoznanie się studentów z problematyką filozofii nauki, która zaowocuje odpowiednio pogłębionym warsztatem metodologicznym w ich własnej przyszłej pracy badawczej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1. A. Grobler, Metodologia Nauk 2. W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana. 3. Carl Gustaw Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, tłum. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001; rozdział: "Badanie naukowe; pomysł i test" s.11-42 4. Karl Popper, Logika odkrycia naukowego , rozdział 1 Przegląd niektórych problemów podstawowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002, s. 21-42 5. Thomas Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, , Fundacja Aletheia, Warszawa 2001, rozdział drugi -"Droga do nauki normalnej" s. 33-52, 6. Imre Lakatos, "Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych" Fragmenty, 7. Ian Hacking, Eksperymentowanie a realizm naukowy; w M. Kotowski (red.) Spór o realizm naukowy, Oficyna naukowa PFF, Wrocław 2018, s 67-89 |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK_MON
|
Type of class: |
Monographic lecture, 16 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Dariusz Kucharski | |
Group instructors: | Dariusz Kucharski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.