Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Public debate

General data

Course ID: WSE-PO-DPU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Public debate
Name in Polish: Debata publiczna
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

political science and public administration

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P2_W06, P2_U03,

P2_K02

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy);

2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych;

3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów;

4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce.

Full description: (in Polish)

Tematy:

I. Analiza dyskursu:

1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu

2. Narzędzia analizy dyskursu (środki dyskursywne)

3. Gatunki w analizie dyskursu (wystąpienie parlamentarne, wywiad telewizyjny, debata przedwyborcza)

4. Odmiany analizy dyskursu (analiza narracyjna, ramowa, krytyczna)

5. Rodzaje dyskursów (populistyczny, peryferyjny itd.)

II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów (omawiane są wybrane tematy spośród podanych):

1. Zakaz handlu w niedzielę

2. Reforma edukacji

3. Model patriotyzmu

4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji

5. Polityka migracyjna

6. Relacje państwo - Kościół

7. Kondycja Kościoła katolickiego

8. System emerytalny

9. Kara śmierci

10. Imigracja

11. Polityka ekologiczna

12. Spór o in vitro

13. Bezpieczeństwo Polski

Bibliography: (in Polish)

Analiza dyskursu:

M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198.

A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008

A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008

B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009

E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006

A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012

R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011

Debata publiczna:

A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014

M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012

M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014

A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015

M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009

P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009

J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013

M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013

"Debata Edukacyjna" nr 2/2009

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

(będzie podany wkrótce)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat komunikowania politycznego, języka polityki, argumentacji używanej w debacie publicznej.

Umiejętności:

Student potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na temat zjawisk i procesów zachodzących w życiu publicznym.

Kompetencje społeczne:

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób.

Opis ECTS:

uczestnictwo w zajęciach 30 h

czytanie lektur 30 h

przygotowanie referatu 30 h

wyszukiwanie informacji 15 h

przygotowanie do zaliczenia 15 h

120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniane będą następujące aktywności studentów:

- obecność na zajęciach

- przygotowanie i wygłoszenie referatu

- przeczytanie zadanych lektur

- udział w dyskusji podczas zajęć

- wykonywanie zadań podczas zajęć i prac domowych

- zaliczenie końcowe (w sposób zdalny, w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu)

Practical placement: (in Polish)

---

Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Burgoński
Group instructors: Piotr Burgoński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a39bdc18138464965b61393d3e812ba9f%40thread.tacv2/conversations?groupId=4f948140-9895-4d67-9ce1-140873c1d337&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy);

2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych;

3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów;

4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce.

Full description: (in Polish)

Tematy:

I. Analiza dyskursu:

1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu

2. Narzędzia analizy dyskursu (metoda narracyjna, ramowa, krytyczna)

II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce

II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów:

1. Zakaz handlu w niedzielę

2. Reforma edukacji

3. Model patriotyzmu

4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji

5. Polityka migracyjna

6. Relacje państwo - Kościół

7. Kondycja Kościoła katolickiego

8. System emerytalny

9. Kara śmierci

10. Imigracja

11. Polityka ekologiczna

12. Spór o in vitro

13. Bezpieczeństwo Polski

Bibliography: (in Polish)

Analiza dyskursu:

M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198.

A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008

A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008

B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009

E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006

A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012

R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011

Debata publiczna:

A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014

M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012

M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014

A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015

M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009

P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009

J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013

M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013

"Debata Edukacyjna" nr 2/2009

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15490

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zajęcia prowadzone są w sposób zdalny z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Burgoński
Group instructors: Piotr Burgoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) uczestnictwo w zajęciach 30 h


czytanie lektur 30 h


przygotowanie referatu 30 h


wyszukiwanie informacji 15 h


przygotowanie do zaliczenia 15 h


120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy);

2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych;

3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów;

4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce.

Full description: (in Polish)

Tematy:

I. Analiza dyskursu:

1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu

2. Narzędzia analizy dyskursu (metoda narracyjna, ramowa, krytyczna)

II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce

II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów:

1. Zakaz handlu w niedzielę

2. Reforma edukacji

3. Model patriotyzmu

4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji

5. Polityka migracyjna

6. Relacje państwo - Kościół

7. Kondycja Kościoła katolickiego

8. System emerytalny

9. Kara śmierci

10. Imigracja

11. Polityka ekologiczna

12. Spór o in vitro

13. Bezpieczeństwo Polski

Bibliography: (in Polish)

Analiza dyskursu:

M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198.

A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008

A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008

B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009

E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006

A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012

R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011

Debata publiczna:

A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014

M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012

M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014

A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015

M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009

P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009

J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013

M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013

"Debata Edukacyjna" nr 2/2009

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

(będzie podany wkrótce)

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Burgoński
Group instructors: Piotr Burgoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) uczestnictwo w zajęciach 30 h


czytanie lektur 30 h


przygotowanie referatu 30 h


wyszukiwanie informacji 15 h


przygotowanie do zaliczenia 15 h


120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy);

2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych;

3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów;

4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce.

Full description: (in Polish)

Tematy:

I. Analiza dyskursu:

1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu

2. Narzędzia analizy dyskursu (środki dyskursywne)

3. Gatunki w analizie dyskursu (wystąpienie parlamentarne, wywiad telewizyjny, debata przedwyborcza)

4. Odmiany analizy dyskursu (analiza narracyjna, ramowa, krytyczna)

5. Rodzaje dyskursów (populistyczny, peryferyjny itd.)

II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów:

1. Polska polityka pamięci

2. Żądanie przez Polskę reparacji wojennych od Niemiec

3. Polska w Unii Europejskiej

4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji

5. Kondycja Kościoła katolickiego

6. Kara śmierci

Bibliography: (in Polish)

Analiza dyskursu:

M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198.

A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008

A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008

B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009

E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004

M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006

A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012

R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011

Debata publiczna:

A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014

M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012

M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014

A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015

M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009

P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009

J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013

M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013

"Debata Edukacyjna" nr 2/2009

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)