Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Interwencja kryzysowa

General data

Course ID: WSE-PS-IK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Interwencja kryzysowa
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a55245ce985014ad7ac52d9b5aec6f243%40thread.tacv2/conversations?groupId=f9030e7d-a0fd-4212-bb39-5b2a3f6efcbf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedz z psychologii ogólnej.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami prowadzenia interwencji kryzysowej. Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, zostanie przedstawiona wiedza teoretyczna z omawianego zakresu jak również techniki praktyczne stosowane w procesie interwencji kryzysowej.

Full description: (in Polish)

Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej:

1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie.

2. Modele interwencji kryzysowej

3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II

4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej

5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa

6.Kryzys utraty – żałoba

7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof

8.Napaść seksualna

9.Przemoc ze strony partnera

10.Kryzys nałogu

11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)

12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu

13.Interwencja związana z porwaniem zakładników

14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi?

15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.

2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004

3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010

4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010

5. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Żałoba i strata – ujęcie interdyscyplinarne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2016.

6. Kurtyka-Chałas J. Poczucie osamotnienia u kobiet doświadczających straty męża. [w] Wasilewska-Ostrowska K. (red.) Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. Difin, Warszawa 2019, s. 85-108.

7.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007.

8. Steuden S., Kurtyka-Chałas J. (2009) „Dynamika procesu przeżywania straty związanej ze śmiercią współmałżonka”. [W] S. Steuden, K. Janowski Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: WN KUL, s.123-144

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EW_01 - Student zna metody diagnozowania i interwencji kryzysowej stosowane w pracy socjalnej

EW_02 - Student potrafi wskazać podstawowe teorie z zakresu interwencji kryzysowej.

EW_03 - Student posiada wiedzę teoretyczną na temat omówionych sytuacji kryzysowych.

Umiejętności:

EU_01 - Student potrafi proponować rozwiązania dla sytuacji interwencyjnych i umie przewidywać ich skutki

EU_01 - Student zna i potrafi zastosować metody interwencji kryzysowej dla poszczególnych sytuacji kryzysowych

Kompetencje:

EK_01 - Student szanuje różnice kulturowe

EK_02 - Student rozumie potrzebę współpracy wielospecjalistycznej dla celów optymalizowania procesu pomocowego.

Nakład pracy studenta:

Udział w konwersatorium: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin

Konsultacje: 5 godzin.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę ndst (2) - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii interwencji kryzysowej, nie zna podstawowych rodzajów interwencji kryzysowej, nie potrafi wskazać oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, nie rozumie idei współpracy wielospecjalistycznej.

Na ocenę dost (3) - student posiada dostateczną wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna niektóre rodzaje interwencji kryzysowej, potrafi wskazać kilka oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, dostatecznie rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej.

Na ocenę dobrą (4) - student posiada dobrą wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna większość rodzajów interwencji kryzysowej, potrafi wskazać kilkanaście oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej.

Na ocenę bardzo dobrą (5) - student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna większość rodzajów interwencji kryzysowej, potrafi wskazać wiele różnorodnych oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej i potrafi ją zastosować w praktyce.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 13 places more information
Coordinators: Justyna Kurtyka-Chałas
Group instructors: Justyna Kurtyka-Chałas
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami prowadzenia interwencji kryzysowej. Zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, zostanie przedstawiona wiedza teoretyczna z omawianego zakresu jak również techniki praktyczne stosowane w procesie interwencji kryzysowej.

Full description: (in Polish)

Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej:

1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie.

2. Modele interwencji kryzysowej

3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II

4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej

5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa

6.Kryzys utraty – żałoba

7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof

8.Napaść seksualna

9.Przemoc ze strony partnera

10.Kryzys nałogu

11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)

12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu

13.Interwencja związana z porwaniem zakładników

14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi?

15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.

2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004

3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010

4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010

5. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Żałoba i strata – ujęcie interdyscyplinarne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2016.

6. Kurtyka-Chałas J. Poczucie osamotnienia u kobiet doświadczających straty męża. [w] Wasilewska-Ostrowska K. (red.) Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. Difin, Warszawa 2019, s. 85-108.

7.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007.

8. Steuden S., Kurtyka-Chałas J. (2009) „Dynamika procesu przeżywania straty związanej ze śmiercią współmałżonka”. [W] S. Steuden, K. Janowski Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: WN KUL, s.123-144

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Agata Rozalska
Group instructors: Agata Rozalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)