(in Polish) Pedagogika społeczna
General data
Course ID: | WSE-PS-PedSpoł |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | Exercises: PS1_W07; PS1_W08; PS1_U02; PS1_U05; PS1_K05; PS1_K09 Lecture: PS1_W07; PS1_W08; PS1_U02; PS1_U05; PS1_K05; PS1_K09 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student zna podstawowe wartości życia społecznego. |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie studentów w problematykę pedagogiki społecznej, obszarów jej zainteresowania, metod i form działania, współczesnych przeobrażeń przestrzeni społeczno-wychowawczych i warunków socjalizacji. Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia: 1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie Studentów z Sylabusem. 2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość. 3. Specyfika i teren działania pedagoga społecznego. 4. Społeczne oblicza bezrobocia. Bezrobocie w Polsce – definicja, obszar, dynamika zjawiska, uwarunkowania. 5. Podstawowe środowiska wychowawcze. Charakterystyka wybranych środowisk wychowawczych: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne. 6. Możliwości współdziałania, integracja oddziaływań pedagogicznych szkoły i rodziny. 7. Proces globalizacji. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. 8. Problem eurosieroctwa, skutki. 9. Społeczeństwo starzejące się – problemy i wyzwania. Zadania gerontologii społecznej. 10. Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym – możliwości, bariery, propozycje. 11. Uchodźcy i migranci – aspekty prawne i społeczne. Najważniejsze aspekty pracy w środowisku międzykulturowym – formy i mechanizmy pomocy. Integracja uchodźców w Polsce. Działania na rzecz dzieci uchodźców. 12. Dziecko chore (przewlekle): w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym. Opieka, wsparcie, formy i zasady pomocy. 13. Rola mass mediów życiu człowieka. 14. Pedagogika czasu wolnego. 15. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Wykład: 1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. 2. Pedagogika społeczna - podstawowe pojęcia. 3. Zadania pedagogiki społecznej. 4. Człowiek jako istota społeczna. 5. Istota socjalizacji pierwotnej oraz wtórnej. 6. Rodzina wobec wyzwań współczesności. 7. Geneza powstawania trudności wychowawczych. 8. Wspieranie rozwoju dziecka. 9. Poznanie i badanie środowisk wychowawczych. 10. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. Znaczenie grupy rówieśniczej w procesie wychowania. 11. Zjawisko przemocy domowej. Sposoby zapobiegania. Diagnoza, monitoring, ewaluacja w przemocy domowej. 12. Potrzeby w zakresie pomocy i opieki ludziom starym a zadania gerontologii społecznej. 13. Dylematy społeczno-etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej. 14. Konflikty społeczne. Rodzaje oraz sposoby ich rozwiązywania. 15. Repetytorium |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wykład i ćwiczenia: PS1_W07 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. PS1_W08 Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk. PS1_U02 Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz ocenić ich efektywność. PS1_U05 Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych. PS1_K05 Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). Opis ECTS: udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do wykładów - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje - 5 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 13 places
Lectures, 30 hours, 13 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Łodzińska | |
Group instructors: | Jolanta Łodzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 10 places
Lectures, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Łodzińska | |
Group instructors: | Jolanta Łodzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS: udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do wykładów - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje - 5 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
|
Full description: |
(in Polish) Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 7 places
Lectures, 30 hours, 7 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Łodzińska | |
Group instructors: | Jolanta Łodzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.