Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika społeczna

General data

Course ID: WSE-PS-PedSpoł
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika społeczna
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

sociology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

Exercises:

PS1_W07; PS1_W08;

PS1_U02; PS1_U05;

PS1_K05; PS1_K09


Lecture:

PS1_W07; PS1_W08;

PS1_U02; PS1_U05;

PS1_K05; PS1_K09

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student zna podstawowe wartości życia społecznego.

Short description: (in Polish)

Wprowadzenie studentów w problematykę pedagogiki społecznej, obszarów jej zainteresowania, metod i form działania, współczesnych przeobrażeń przestrzeni społeczno-wychowawczych i warunków socjalizacji. Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia:

1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie Studentów z Sylabusem.

2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość.

3. Specyfika i teren działania pedagoga społecznego.

4. Społeczne oblicza bezrobocia. Bezrobocie w Polsce – definicja, obszar, dynamika zjawiska, uwarunkowania.

5. Podstawowe środowiska wychowawcze. Charakterystyka wybranych środowisk wychowawczych: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne.

6. Możliwości współdziałania, integracja oddziaływań pedagogicznych szkoły i rodziny.

7. Proces globalizacji. Współczesne problemy wychowania i ich skutki.

8. Problem eurosieroctwa, skutki.

9. Społeczeństwo starzejące się – problemy i wyzwania. Zadania gerontologii społecznej.

10. Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym – możliwości, bariery, propozycje.

11. Uchodźcy i migranci – aspekty prawne i społeczne. Najważniejsze aspekty pracy w środowisku międzykulturowym – formy i mechanizmy pomocy. Integracja uchodźców w Polsce. Działania na rzecz dzieci uchodźców.

12. Dziecko chore (przewlekle): w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym. Opieka, wsparcie, formy i zasady pomocy.

13. Rola mass mediów życiu człowieka.

14. Pedagogika czasu wolnego.

15. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej.

Wykład:

1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje.

2. Pedagogika społeczna - podstawowe pojęcia.

3. Zadania pedagogiki społecznej.

4. Człowiek jako istota społeczna.

5. Istota socjalizacji pierwotnej oraz wtórnej.

6. Rodzina wobec wyzwań współczesności.

7. Geneza powstawania trudności wychowawczych.

8. Wspieranie rozwoju dziecka.

9. Poznanie i badanie środowisk wychowawczych.

10. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. Znaczenie grupy rówieśniczej w procesie wychowania.

11. Zjawisko przemocy domowej. Sposoby zapobiegania. Diagnoza, monitoring, ewaluacja w przemocy domowej.

12. Potrzeby w zakresie pomocy i opieki ludziom starym a zadania gerontologii społecznej.

13. Dylematy społeczno-etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej.

14. Konflikty społeczne. Rodzaje oraz sposoby ich rozwiązywania.

15. Repetytorium

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.

2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.

2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.

4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wykład i ćwiczenia:

PS1_W07

Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina

grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne,

środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i

warunkach optymalnego rozwoju.

PS1_W08

Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród

innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję

zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i

generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk.

PS1_U02

Umie wskazać założenia różnych modeli pomocy społecznej oraz

ocenić ich efektywność.

PS1_U05

Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot

lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.

PS1_K05

Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot

lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.

PS1_K09

Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.

Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności).

Opis ECTS:

udział w wykładach - 30 godzin

przygotowanie się do wykładów - 20 godzin

przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin

konsultacje - 5 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.

Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.

Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.

Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 13 places more information
Lectures, 30 hours, 13 places more information
Coordinators: Jolanta Łodzińska
Group instructors: Jolanta Łodzińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.

2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.

2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.

4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie).

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 10 places more information
Lectures, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Jolanta Łodzińska
Group instructors: Jolanta Łodzińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS:

udział w wykładach - 30 godzin

przygotowanie się do wykładów - 20 godzin

przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin

konsultacje - 5 godzin

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata.

Full description: (in Polish)

Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.

2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.

2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007.

4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 7 places more information
Lectures, 30 hours, 7 places more information
Coordinators: Jolanta Łodzińska
Group instructors: Jolanta Łodzińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)