Sociology of social change
General data
Course ID: | WSE-SO-SZS |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Sociology of social change |
Name in Polish: | Socjologia zmiany społecznej |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) + wiedza z historii na poziomie szkoły średniej; + zaliczenie przedmiotów z I roku: wstęp do socjologii, struktury społeczne oraz klasyczne teorie socjologiczne i znajomość zagadnień poruszanych na tych zajęciach; + ciekawość poznawcza zagadnień zmiany społecznej. |
Full description: |
(in Polish) Socjologia zmiany społecznej zawiera w sobie wiedzę nt. szeroko pojętej transformacji społeczeństw od początku procesu antropogenezy po współczesność. Na poziomie ogólnym łączy i jednocześnie poszerza zakres informacji ze struktur społecznych, wstępu do socjologii oraz zajęć dotyczących historii i spuścizny myśli socjologicznej, jak również klasycznych teorii socjologicznych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zmian społecznych; pojęciami, rodzajami zmian, czynnikami zmian, teoriami zmian społecznych, przykładami zmian. Docelowo może to być również próba odpowiedzi na następujące pytania: + dlaczego i w jaki sposób społeczeństwo globalne wyewoluowało do stanu obecnego? + jakie reperkusje niesie obecny społeczny habitat dla nas? Czy istnieją jakieś alternatywy wobec rozwiązań współczesnych? + czego nas uczy historia społeczna (ludowa)? Pośrednim celem zajęć jest także dyskusja na temat historycznych form struktury społecznej uosobionych w wielkich systemach (formacjach społeczno-kulturowo-ekonomiczno-politycznych), takich jak np. feudalizm. Przedmiot zakłada również zdobycie przez studentów wiedzy z danej tematyki oraz nabycie umiejętności analizowania i opisu zmian społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty w zakresie wiedzy (EW): + student ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian; Efekty w zakresie umiejętności (EU): + student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii zmiany społecznej; + potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk w zakresie socjologii zmiany społecznej; + potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii zmiany społecznej; + posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych zmian społecznych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; + rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne; + potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK): - brak zdefiniowanych dla tego przedmiotu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekt W09): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje zmiany społecznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do przykładów rewolucji społecznych oraz bogato opisuje aspekty periodyzacji społeczeństw. Na ocenę dobrą (db) student potrafi przedstawić ogólnie definicje zmiany społecznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób właściwy odwołuje się do przykładów rewolucji społecznych oraz stara się opisać aspekty periodyzacji społeczeństw. Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem i podpowiedziami przedstawić ogólnie definicje zmiany społecznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. Słabo kojarzy przykłady rewolucji społecznych oraz ma wyraźne problemy z opisem aspektów periodyzacji społeczeństw. Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: U01, U02, U03, U10, U12, U13): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo zinterpretować ogół istoty zmian społecznych, wyczerpująco klasyfikować podmioty sprawcze zmian społecznych, wieloaspektowo analizować przykłady zmian, dokonując przy tym pogłębionej weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także ze znawstwem stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach. Na ocenę dobrą (db) student potrafi zasadniczo zinterpretować ogół istoty zmian społecznych, wystarczająco klasyfikować podmioty sprawcze zmian społecznych, w stopniu elementarnym analizować przykłady zmian, dokonując przy tym podstawowej weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także poprawnie stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach. Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem zinterpretować ogół istoty zmian społecznych, podejmując próby klasyfikowania podmiotów sprawcze zmian społecznych, w stopniu lapidarnym analizować przykłady zmian, dokonując przy tym próby weryfikacji przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych (politycznych, kulturowych, gospodarczych) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych, a także stara się stosować podstawowe kategorie teoretyczne służące do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach. Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (brak zdefiniowanych efektów). |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Marcin Choczyński | |
Group instructors: | Marcin Choczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Marcin Choczyński | |
Group instructors: | Marcin Choczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 30 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 8 przygotowanie do egzaminu - 20 SUMA GODZIN 60 [60:30=2] LICZBA ECTS = 2 |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Choczyński | |
Group instructors: | Marcin Choczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta + czynny udział w konwersatorium - 30 godz. + przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 30 godz. + samodzielna analiza materiałów źródłowych - 25 godz. + konsultacje merytoryczne - 5 godz. SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.