Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Translation

General data

Course ID: WSE-SO-T
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Translation
Name in Polish: Translatorium
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: English
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych. Materiał jest dobierany do poziomu znajomości języka angielskiego wśród studentów, w razie potrzeby przygotowywane są materiały na różnych poziomach.

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają przygotować studentów do pracy z tekstami naukowymi i raportami badawczymi z zakresu nauk socjologicznych- zarówno teoretycznymi jak metodologicznymi (słownictwo raportów badań przeprowadzonych wg metod jakościowych i ilościowych).

Full description: (in Polish)

Na zajęciach tłumaczone i omawiane są raporty/ sprawozdania z badań społecznych a także artykuły prasowe; studenci tłumaczą kolejno fragmenty tekstów, przyswajając słownictwo, kolokacje i konstrukcje zdaniowe. Ich tematyka dotyczy aktualnych i ważnych procesów społecznych, dzięki czemu uczestnicy nabywają biernych i czynnych kompetencji w zakresie rozumienia i omawiania problematyki starzenia się społeczeństw, migracji, procesów zapoczątkowanych przez pandemię czy rozpowszechnienia nowych technologii. Jednocześnie, tłumaczenie wyodrębnionych fragmentów raportów dotyczących metodologii i teorii pozwala na rozwinięcie słownictwa także w tych zakresach. Po przetłumaczeniu tekstów wykonywane są ćwiczenia pisemne ugruntowujące poznane słownictwo.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

"Quantitative Research Methods : A Synopsis Approach" Journal of Business and Management Review" 6(11):40-47

"Qualitative Research Methods Overview". Family Health International

“How can European countries improve the integration of youth with migrant parents?” Migration Policy Debates © OECD N°26, APRIL 2021, report Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig

“What is the impact of the covid-19 pandemic on immigrants and their children?” © OECD OCTOBER 2020 Tackling Coronavirus, Contributing to Global Effort, Stefano Scarpetta, Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig

“Immigration to Canada. A wider welcome”, The Economist April 24th 2021

“Building bridges”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish

“Veganism”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish

“Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins” January 2019, Pew Research Centre.

“Resilient generations gold the key to create ‘Better normal’”, The Deloitte Global Millenial Survey 2020.

“Following The Money In Esports” Daniel Marcus, Forbes

“The ugly truth about ageism: it's a prejudice targeting our future selves” Guardian, September 2018, Caroline Baum

“Wages determinants in the European Union — Evidence from Structure of Earnings Survey (SES 2014) data” — EUROSTAT report

Possibility of recognising COVID-19 as being of occupational origin at national level in EU and EFTA countries — EUROSTAT report

Richard Voase, Socio-economic change in the UK and patterns of

cultural attendance, Managing Leisure, 2013, Routledge

Wiśniewski, R. .; Bukalska, I. The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies. QSR 2020, 16, 198-210.

Literatura uzupełniająca:

Quality report on balance of payments, international investment position, international trade in services and foreign direct investment statistics — 2021

Kathy Charmaz, Constructing Grounded theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis SAGE Los Angeles, London, 2006, 42-66.

Krzysztof Konecki, Time in the Recruiting Search Process by Headhunting Companies, 131-146 in: (ed.) Anselm Strauss, Juliet Corbin, Grounded Theory in Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi, 1997.

Adele Clarke, Situational Analysis. Grounded Theory after Postmodern Turn; Doing situational Maps and Analysis, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi , 2005 83-99 [fragment rozdziału]

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EW

Student równolegle z nabywaniem umiejętności językowych poznaje problemy społeczne krajów anglosaskich oraz krajów wykorzystujących język angielski w procesie komunikacji społecznej, potrafi odnieść je i porównać z kontekstem polskim

EU

Student poznaje anglojęzyczne słownictwo dotyczące bieżących kwestii i problemów społecznych, uzyskuje narzędzia do opisu i wyjaśnienia ich w języku angielskim

Student potrafi opisać i wyjaśnić po angielsku metodologię badań

Student rozumie anglojęzyczne artykuły i rozdziały prac socjologicznych, wykorzystując je do własnych działań w zakresie kwerendy

UK

Student rozumie i potrafi komunikować myśli i sądy w języku angielskim w różnych sytuacjach społecznych- w trakcie zagranicznych stypendiów uniwersyteckich (nauki społeczne), na konferencjach i w sytuacjach zawodowych

50 godz- tłumaczenie materiałów z języka angielskiego

20 godz- wykonywanie ćwiczeń

5 godz- konsultacje

razem 75 h=3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę bardzo dobrą student potrafi sformułować po angielsku problemy społeczne i zagadnienia opisane w materiałach wykorzystując trafnie profesjonalne słownictwo użyte we właściwych kolokacjach. Potrafi też omówić metodologię badań, techniki badań ilościowych i jakościowych z wykorzystaniem właściwego, naukowego słownictwa.

Na ocenę dobrą student potrafi sformułować po angielsku problemy społeczne i zagadnienia opisane w materiałach wykorzystując większość profesjonalnego słownictwa użytego przeważnie we właściwych kolokacjach. Potrafi też omówić metodologię badań, techniki badań ilościowych i jakościowych częściowo z wykorzystaniem właściwego, naukowego słownictwa a częściowo za pomocą parafraz i potocznych sformułowań.

Na ocenę dostateczną student potrafi sformułować po angielsku niektóre problemy społeczne i zagadnienia opisane w materiałach wykorzystując potoczne słownictwo i sporadycznie profesjonalne słownictwo często używane w niewłaściwych kolokacjach. Potrafi też omówić metodologię badań, techniki badań ilościowych i jakościowych głównie za pomocą parafraz i potocznych sformułowań.

Na ocenę niedostateczną student nie opanował słownictwa wprowadzonego na zajęciach- ani w odniesieniu do problemów społecznych ani do metodologii badań.

Dla uzyskania oceny pozytywnej konieczne jest aktywne uczestnictwo w zajęciach- tłumaczenie tekstów, wykonywanie ćwiczeń oraz przygotowanie do zajęć.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Izabela Bukalska
Group instructors: Izabela Bukalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają przygotować studentów do pracy z tekstami naukowymi i raportami badawczymi z zakresu nauk socjologicznych- zarówno teoretycznymi jak metodologicznymi (słownictwo raportów badań przeprowadzonych wg metod jakościowych i ilościowych).

Full description: (in Polish)

Na zajęciach tłumaczone i omawiane są raporty/ sprawozdania z badań społecznych a także artykuły prasowe; studenci tłumaczą kolejno fragmenty tekstów, przyswajając słownictwo, kolokacje i konstrukcje zdaniowe. Ich tematyka dotyczy aktualnych i ważnych procesów społecznych, dzięki czemu uczestnicy nabywają biernych i czynnych kompetencji w zakresie rozumienia i omawiania problematyki starzenia się społeczeństw, migracji, procesów zapoczątkowanych przez pandemię czy rozpowszechnienia nowych technologii. Jednocześnie, tłumaczenie wyodrębnionych fragmentów raportów dotyczących metodologii i teorii pozwala na rozwinięcie słownictwa także w tych zakresach. Po przetłumaczeniu tekstów wykonywane są ćwiczenia pisemne ugruntowujące poznane słownictwo.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

"Quantitative Research Methods : A Synopsis Approach" Journal of Business and Management Review" 6(11):40-47

"Qualitative Research Methods Overview". Family Health International

How can European countries improve the integration of youth with migrant parents?” Migration Policy Debates © OECD N°26, APRIL 2021, report Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig

“What is the impact of the covid-19 pandemic on immigrants and their children?” © OECD OCTOBER 2020 Tackling Coronavirus, Contributing to Global Effort, Stefano Scarpetta, Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig

“Immigration to Canada. A wider welcome”, The Economist April 24th 2021

“Building bridges”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish

“Veganism”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish

“Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins” January 2019, Pew Research Centre.

“Resilient generations gold the key to create ‘Better normal’”, The Deloitte Global Millenial Survey 2020.

“Following The Money In Esports” Daniel Marcus, Forbes

“The ugly truth about ageism: it's a prejudice targeting our future selves” Guardian, September 2018, Caroline Baum

“Wages determinants in the European Union — Evidence from Structure of Earnings Survey (SES 2014) data” — EUROSTAT report

Possibility of recognising COVID-19 as being of occupational origin at national level in EU and EFTA countries — EUROSTAT report

Richard Voase, Socio-economic change in the UK and patterns of

cultural attendance, Managing Leisure, 2013, Routledge

Wiśniewski, R. .; Bukalska, I. The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies. QSR 2020, 16, 198-210.

Literatura uzupełniająca:

Quality report on balance of payments, international investment position, international trade in services and foreign direct investment statistics — 2021

Kathy Charmaz, Constructing Grounded theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis SAGE Los Angeles, London, 2006, 42-66.

Krzysztof Konecki, Time in the Recruiting Search Process by Headhunting Companies, 131-146 in: (ed.) Anselm Strauss, Juliet Corbin, Grounded Theory in Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi, 1997.

Adele Clarke, Situational Analysis. Grounded Theory after Postmodern Turn; Doing situational Maps and Analysis, SAGE Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi , 2005 83-99 [fragment rozdziału]

“How can European countries improve the integration of youth

with migrant parents?” Migration Policy Debates © OECD N°26, APRIL 2021, report Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig

“What is the impact of the covid-19 pandemic on immigrants and their children?” © OECD OCTOBER 2020 Tackling Coronavirus, Contributing to Global Effort, Stefano Scarpetta, Jean-Christophe Dumont, Thomas Liebig

“Immigration to Canada. A wider welcome”, The Economist April 24th 2021

“Building bridges”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish

“Veganism”, British Council, www.britishcouncil.org/learnenglish

“Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins” January 2019, Pew Research Centre.

“Resilient generations gold the key to create ‘Better normal’”, The Deloitte Global Millenial Survey 2020.

“Following The Money In Esports” Daniel Marcus, Forbes

“The ugly truth about ageism: it's a prejudice targeting our future selves” Guardian, September 2018, Caroline Baum

“Wages determinants in the European Union — Evidence from Structure of Earnings Survey (SES 2014) data” — EUROSTAT report

Possibility of recognising COVID-19 as being of occupational origin at national level in EU and EFTA countries — EUROSTAT report

Richard Voase, Socio-economic change in the UK and patterns of

cultural attendance, Managing Leisure, 2013, Routledge

Wiśniewski, R. .; Bukalska, I. The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies. QSR 2020, 16, 198-210.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Izabela Bukalska
Group instructors: Izabela Bukalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Izabela Bukalska
Group instructors: Izabela Bukalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)