Family assistant - organization and work methodology
General data
Course ID: | WSR-NR-1-AR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family assistant - organization and work methodology |
Name in Polish: | Asystent rodziny - organizacja i metodyka pracy |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultatywne na II roku - stacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej. 2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce. 3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny. 4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu. 5. Założenia metodyczne dotyczące planu pracy z rodziną. 6. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna). 7. Rodzaje działań podejmowanych przez asystenta w pracy z rodziną. 8. Wybrane modele pracy asystenta z rodziną. 9. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji). 10. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny). 11. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny. 12. Środowisko pracy asystenta - rodziny z wieloma problemami; analiza przyczyn trudnej sytuacji rodziny. 13. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej. 14. Działania asystenta skierowane na dzieci w rodzinie. 15. Pomoc asystenta w problemach opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011. - Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014. - A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. - Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – student charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; EK 2 – student ma podstawową wiedzę o organizacji i metodyce wykonywania zadań asystenta rodziny, o normach i procedurach stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną; Umiejętności: EK 3 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez asystenta wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; EK 4 – posiada umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, potrafi identyfikować placówki pomocy społecznej, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; Kompetencje społeczne: EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. EK 6 – student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, ma świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 30 godz. napisanie pracy semestralnej: 15 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. napisanie i prezentacja pracy semestralnej; 3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Kryteria oceniania: Ocena 2 (ndst) – Wiedza (EK 1-2): student nie potrafi scharakteryzować podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz nie potrafi wskazać podstawowych form wsparcia rodziny; student nie posiada podstawowej wiedzy o normach i procedurach stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; nie posiada umiejętności wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, nie potrafi identyfikować placówek pomocy społecznej, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, nie posiada świadomości odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) – Wiedza (EK 1-2): student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz w ograniczonym stopniu wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; student nie w pełni wyjaśnia normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student częściowo wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; częściowo wykazuje umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, niekompletnie identyfikuje placówki pomocy społecznej, w ograniczonym stopniu rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w niepełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w ograniczonym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) – Wiedza (EK 1-2): student poprawnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz poprawnie wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, w większości prawidłowo identyfikuje placówki pomocy społecznej, w większości rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ogólnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w podstawowym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach. Ocena 5 (bdb) - Wiedza (EK 1-2): student dokładnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz potrafi wskazać podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student całkowicie poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje bardzo dobrą umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, prawidłowo identyfikuje placówki pomocy społecznej, całkowicie poprawnie rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w pełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, posiada pełną świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne logiczne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej. 2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce. 3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny. 4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu. 5. Założenia metodyczne dotyczące planu pracy z rodziną. 6. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna). 7. Rodzaje działań podejmowanych przez asystenta w pracy z rodziną. 8. Wybrane modele pracy asystenta z rodziną. 9. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji). 10. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny). 11. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny. 12. Środowisko pracy asystenta - rodziny z wieloma problemami; analiza przyczyn trudnej sytuacji rodziny. 13. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej. 14. Działania asystenta skierowane na dzieci w rodzinie. 15. Pomoc asystenta w problemach opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011. - Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014. - A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. - Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 30 godz. napisanie pracy semestralnej: 15 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej. 2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce. 3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny. 4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu. 5. Założenia metodyczne dotyczące planu pracy z rodziną. 6. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna). 7. Rodzaje działań podejmowanych przez asystenta w pracy z rodziną. 8. Wybrane modele pracy asystenta z rodziną. 9. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji). 10. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny). 11. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny. 12. Środowisko pracy asystenta - rodziny z wieloma problemami; analiza przyczyn trudnej sytuacji rodziny. 13. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej. 14. Działania asystenta skierowane na dzieci w rodzinie. 15. Pomoc asystenta w problemach opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011. - Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014. - A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. - Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 30 godz. napisanie pracy semestralnej: 15 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej. 2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce. 3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny. 4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu. 5. Założenia metodyczne dotyczące planu pracy z rodziną. 6. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna). 7. Rodzaje działań podejmowanych przez asystenta w pracy z rodziną. 8. Wybrane modele pracy asystenta z rodziną. 9. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji). 10. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny). 11. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny. 12. Środowisko pracy asystenta - rodziny z wieloma problemami; analiza przyczyn trudnej sytuacji rodziny. 13. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej. 14. Działania asystenta skierowane na dzieci w rodzinie. 15. Pomoc asystenta w problemach opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011. - Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014. - A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. - Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.