Parenting skills and competences
General data
Course ID: | WSR-NR-1-D-UKR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Parenting skills and competences |
Name in Polish: | Umiejętności i kompetencje rodzicielskie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu definiowania rodziny, funkcjonowania w rodzinie, wychowania i opieki w rodzinie. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest nabycie podstaw w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z głównymi zagadnieniami dotyczącymi kompetencji rodzicielskich. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z mechanizmami wpływu wychowawczego w odniesieniu do podstawowych koncepcji psychologicznych; aspektami środowiska rodzinnego ważnego dla rozwoju dziecka, typologią postaw i stylów wychowawczych i rodzicielskich; rodzajami i przyczynami trudności wychowawczych; technikami diagnostycznymi używanymi przy badaniu środowiska wychowawczego - nabycie umiejętności analizowania i korygowania modeli interwencji wychowawczych oraz proponowania działań w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w rodzinie - doskonalenie kompetencji w zakresie doceniania roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W1 - student zna i opisuje mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych W2 - student opisuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka W3 - student opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych i rodzicielskich W4 - student wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych W5 - student charakteryzuje techniki diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego U1 - student analizuje i koryguje modele interwencji wychowawczych U2 - student proponuje działania w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w rodzinie K1 – student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) • Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot • Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań • Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa • Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015. • Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Kozdroń, A. (2014). Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa. Difin. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. • Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” • McGinnis, E., Goldstein, A. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Warszawa • Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Grabowski | |
Group instructors: | Adam Grabowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Liczba ECTS: 4 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 35 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 30 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 100 godzin = 4 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Grabowski | |
Group instructors: | Adam Grabowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Liczba ECTS: 4 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 35 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 30 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 100 godzin = 4 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.