Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Parenting skills and competences

General data

Course ID: WSR-NR-1-D-UKR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Parenting skills and competences
Name in Polish: Umiejętności i kompetencje rodzicielskie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu definiowania rodziny, funkcjonowania w rodzinie, wychowania i opieki w rodzinie.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest nabycie podstaw w zakresie wiedzy, umiejętności

i kompetencji związanych z głównymi zagadnieniami dotyczącymi kompetencji rodzicielskich.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studenta z mechanizmami wpływu wychowawczego w odniesieniu do podstawowych koncepcji psychologicznych; aspektami środowiska rodzinnego ważnego dla rozwoju dziecka, typologią postaw i stylów wychowawczych i rodzicielskich; rodzajami i przyczynami trudności wychowawczych; technikami diagnostycznymi używanymi przy badaniu środowiska wychowawczego

- nabycie umiejętności analizowania i korygowania modeli interwencji wychowawczych oraz proponowania działań w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w rodzinie

- doskonalenie kompetencji w zakresie doceniania roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W1 - student zna i opisuje mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych

W2 - student opisuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka

W3 - student opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych i rodzicielskich

W4 - student wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych

W5 - student charakteryzuje techniki diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego

U1 - student analizuje i koryguje modele interwencji wychowawczych

U2 - student proponuje działania w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w rodzinie

K1 – student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Marek Kulesza
Group instructors: Marek Kulesza
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

• Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot

• Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań

• Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa

• Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015.

• Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

• Kozdroń, A. (2014). Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa. Difin.

• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.

• Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”

• McGinnis, E., Goldstein, A. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Warszawa

• Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Adam Grabowski
Group instructors: Adam Grabowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

Liczba ECTS: 4

Udział w zajęciach - 30

Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 35

Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 30

Konsultacje - 5

W sumie:

Suma godzin: 100 godzin = 4 ECTS

[1 ECTS = 25 godzin]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Adam Grabowski
Group instructors: Adam Grabowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

Liczba ECTS: 4

Udział w zajęciach - 30

Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 35

Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 30

Konsultacje - 5

W sumie:

Suma godzin: 100 godzin = 4 ECTS

[1 ECTS = 25 godzin]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)