Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Quantitative research methodology - development of a research project

General data

Course ID: WSR-NR-1-MBI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Quantitative research methodology - development of a research project
Name in Polish: Metodologia badań ilościowych - projekt badawczy
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

(in Polish) W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024 I NASTĘPNYCH:

NRL_W04: Student/ka zna i rozumie w stopniu zaawansowanym logikę postępowania badawczego w pedagogice i innych naukach społecznych, których przedmiotem badań jest życie rodzinne; zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady określania celów badań, formułowania problemów badawczych, metody ilościowe i jakościowe, techniki i narzędzia badawcze, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań.

NRL_U06: Student/ka potrafi w stopniu zaawansowanym zaprojektować i przeprowadzić badanie ilościowe i jakościowe życia rodzinnego oraz komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych z użyciem specjalistycznej terminologii.

NRL_K06: Student/ka jest w stopniu zaawansowanym gotów do przestrzegania zasad etyki w projektowaniu i realizacji procedur badawczych oraz wymagania tego od innych w ramach utrzymywania jakości prowadzonej działalności badawczej oraz kultury współpracy.


DO ROKU AKADEMICKIEGO 2022/2023:

NRL_W11, NRL_W14, NRL_U03, NRL_U04, NRL_U12, NRL_U14, NRL_K04.

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zaliczenie 2 semestru studiów.

Znajomość procesów społecznych na poziomie pozwalającym na prowadzenie badań socjo-pedagogicznych.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych w zakresie badań ilościowych. Zakłada się, że student/ka będzie znał/a zasady oraz posiadał umiejętności konstruowania projektu badawczego w zakresie nauk społecznych o rodzinie, tworzenia kwestionariusza ankiety, klucza kodowego, zasad doboru próby badawczej (oraz elementarne zasady statystyki komputerowej). Będzie potrafił również zaprezentować uzyskane w ramach badań pilotażowanych dane empiryczne oraz omówić je w sposób krytyczny. W konstrukcji projektu badawczego student/ka zastosuje zasady etyczne badań na człowieku.

Full description: (in Polish)

W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024 I NASTĘPNYCH:

1. Metodologia badań społecznych. Specyfika badań ilościowych.

2. Etyka badań na człowieku.

3. Projekt badawczy.

4. Kwestionariusz ankiety.

5. Dobór próby.

6. Klucz kodowy.

7. Badania pilotażowe.

8. Klucz kodowy.

9. Analiza materiału empirycznego.

10. Autorefleksja działań badawczych i (ewentualna) korekta narzędzia badawczego.

DO ROKU AKADEMICKIEGO 2022/2023:

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych w zakresie badań ilościowych. Zakłada się, że student będzie znał zasady konstruowania projektu badawczego w zakresie nauk socjopedagogicznych o rodzinie, posiadał umiejętności jego skonstruowania i przeprowadzenia na poziomie pilotażu z zastosowaniem zasad etyki badań na człowieku oraz za pomocą narzędzia kwestionariusza ankiety. Wiedzę tę student/ka będzie umiał/a wykorzystać w przyszłości w diagnozie problemów rodzin, którym będzie asystował/a - w pracy zawodowej.

Zdobędzie także umiejętnośći konieczne do szerszego diagnozowania problemów rodzin - jako potencjalny zleceniodawca badań.

Student/ka wykaże się również kompetencjami społecznymi w postaci diagnozowania problemów małżeństwa i rodziny, poszukiwania sposobów ich zapobiegania i minimalizacji skutków oraz obecności w kulturze polskiej małżeństwa i rodziny, alternatywnych form życia rodzinnego, kobiecości, męskości i rodzicielstwa. Polem badań może być także wiedza na temat teologii małżeństwa i rodziny, jej interioryzacji w społeczeństwie polskim, nauczania Kościoła na temat moralności życia rodzinnego i seksualnego, powiązań pomiędzy religijnością z stylami życia rodzinnego, więzi międzypokoleniowej, więzi wewnątrz rodzinnej, socjalizacji i wychowania, modelami rodzicielstwa. Badania mogą być usytułowane również w polu zmian życia rodzinnego i małżeńskiego, różnych form życia rodzinnego i intymności, wielokulturowości, starzenia się społeczeństwa i przemian pozycji seniorów, instytucji wsparcia rodzin, polityki społecznej w Polsce i UE, pracy asystenta rodziny, coacha rodzinnego, terapeuty, pracownika ośrodka adopcyjnego.

Student/ka ma wiedzę na temat konstruowania narzędzia badawczego: kwestionariusza ankiety, posiada umiejętność konstruowania takiego narzędzia wraz ze zdolnością operacjonalizacji zjawisk społecznych. Potrafi poszukiwać i korzystać ze stworzonych w ramach innych projektów badawczych narzędzi badawczych, zna techniki pomiaru, zasady i błędy stawianych pytań, metody doboru próby, zasady reprezentatywności próby, zasady konstruowania badań internetowych i telefonicznych, etykę badań społecznych, kodowania ankiet, w tym kodowania pytań otwartych oraz wie o istnieniu elementarnych zasad statystyki komputerowej (w ramach programów SPSS i Statistica). Potrafi również zaprezentować stworzony przez siebie projekt badawczy, ankietę, uzyskane w ramach badań pilotażowanych dane empiryczne oraz omówić je w sposób krytyczny.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Warszawa 1999, s. 217-227.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2004.

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

J. Sztumpski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.

Literatura uzupełniajaca:

L.A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.

R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Toruń 2004.

J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009.

A. Sułek, Metodologia socjologiczna, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Warszawa 1999, s. 209-217.

S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.

G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.

J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

A. Krajewska, Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia, Białystok 2001.

S. MacDonald, N. Headlam, Research Methods Handbook. Introductory guide to research methods for social research, Manchester 2011.

Z.M. Zimny, Metodologia badań społecznych, Częstochowa 2000.

H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013.

M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków 2002.

O.D. Apuke, Quantitative Research Methods: A Synopsis Approach, "Arabian Journal of Business and Management Review (Kuwait Chapter)" 2017, vol. 6 (10), p. 40-47.

Materiały:

D. Tułowiecki, Projekt badawczy: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

D. Tułowiecki, Kwestionariusz ankiety: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

D. Tułowiecki, Klucz kodowy do kwestionariusza: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis punktów ECTS:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- konsultacje: 2 godz.

- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.

- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 10 godz.

- przygotowanie klucza kodowego: 10 godz.

- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.

- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.

- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.

- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.

- test/testy (wejściówki) z lektur (wskazanych na początku semestru): 1/2 godz.

w sumie: 120 godz = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024 I NASTĘPNYCH:

Ocena końcowa określa stopień realizacji efektów przedmiotowych oceniany na podstawie pięciu poniżej wyszczególnionych zadań cząstkowych.

WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA:

1. Obecność na ćwiczeniach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).

2. Braki w obecności na ćwiczeniach powodują konieczność zaliczenia zajęć na konsultacjach.

3. Aktywny udział w zajęciach.

4. Kolokwium z wiedzy (Teams, Moodle lub w postaci rozdanego na zajęciach testu papierowego).

5. Wykonanie zadań (Moodle) w zakresie:

- przygotowanie planu projektu badawczego,

- przygotowanie kwestionariusza ankiety,

- sporządzenie klucza kodowego,

- autorecenzja projektu i działań badawczych.

NA KOŃCOWĄ OCENĘ PRZEDMIOTU SKŁADAJĄ SIĘ:

A. Ocena projektu badawczego - 20%

B. Ocena kwestionariusza ankiety - 20%

C. Ocena klucza kodowego - 20%

D. Ocena z testu - 20%

E. Ocena krytyczna projektu i ankiety dokonana przez studenta w ramach ustnego kolokwium zaliczeniowego na końcu semestru - 20%.

F: Ocena kompetencji w ramach ciągłej obserwacji zajęć w zakresie etyki komunikacji i etyki prowadzenia badań: +/- 20% (ocena może być podwyższona lub obniżona)

DO ROKU AKADEMICKIEGO 2022/2023:

WIEDZA:

Ocena 2 (ndst) – Student/ka nie posiada elementarnej wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych.

Ocena 3 (dst) – Student/ka posiada elementarnej wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych; na niskim ale zadowalającym poziomie nazywa poszczególne elementy procesu badawczego mając problemy z ich szczegółowym opisem; zna na poziomie elementarnym zasady budowy ankiety, konstruowania pytań, na minimalnym poziomie poprawności nazywa typy pytań, elementy ich budowy; wymienia elementarne błędy w konstrukcji kwestionariusza, w układzie i porządku pytań, w kolejności alternatyw; zna na poziomie elementarnym podstawowe elementy zawarte w instrukcji i liście wprowadzającym, zna elementarne zasady etyczne badań ilościowych, zna ogólnie metody celowe i losowe doboru próby, zasady jej reprezentatywności; zna znaczenie na poziomie elementarnym znaczenie terminów związanych z procesem tworzenia projektu badawczego, konstruowania ankiety i kwestionariusza wywiadu, błędów pomiaru, zasad analizy statystycznej.

Ocena 4 (db) – Student/ka w znacznej części opanował wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych; ogólnie poprawnie nazywa poszczególne elementy procesu badawczego nie mając większych problemów z ich szczegółowym opisem; zna dobrze zasady budowy ankiety, konstruowania pytań; ogólnie poprawnie nazywa typy pytań, elementy ich budowy; poprawnie wskazuje podstawowe błędy w konstrukcji kwestionariusza, w układzie i porządku pytań, w kolejności alternatyw; zna dobrze podstawowe elementy zawarte w instrukcji i liście wprowadzającym, zna zasady etyczne badań ilościowych, zna dobrze metody celowe i losowe doboru próby, zasady jej reprezentatywności; trafnie wskazuje znaczenie terminów związanych z procesem tworzenia projektu badawczego, konstruowania ankiety i kwestionariusza wywiadu, błędów pomiaru, zasad analizy statystycznej.

Ocena 5 (bdb) – Student/ka posiada odpowiednio bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemu badawczego, metodach, technikach i narzędziach badawczych; poprawnie nazywa poszczególne elementy procesu badawczego nie mając żadnych problemów z ich szczegółowym opisem; zna bardzo dobrze zasady budowy ankiety, konstruowania pytań; trafnie nazywa typy pytań, elementy ich budowy; poprawnie wskazuje podstawowe błędy w konstrukcji kwestionariusza, w układzie i porządku pytań, w kolejności alternatyw; zna bardzo dobrze podstawowe elementy zawarte w instrukcji i liście wprowadzającym, zna dobrze zasady etyczne badań ilościowych, bezbłędnie nazywa i odróżnia metody celowe i losowe doboru próby, trafnie definiuje reprezentatywność próby; trafnie wskazuje znaczenie terminów związanych z procesem tworzenia projektu badawczego, konstruowania ankiety i kwestionariusza wywiadu, błędów pomiaru, zasad analizy statystycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

Ocena 2 (ndst) – Student/ka nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Nie potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie nie potrafi skonstruować projektu badawczego. Student/ka nie posiada elementarnych umiejętności badawczych pozwalających na tworzenie własnych projektów badawczych, prowadzenie ich, nie potrafi skonstruować narzędzia badawczego, opracować zebranego materiału empirycznego, sformułować wniosków i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT).

Ocena 3 (dst) – Student/ka potrafi na poziomie elementarnym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z ograniczonych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i wybranych nowoczesnych technologii. Potrafi dokonywać prostych obserwacji i uproszczonych interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie potrafi skonstruować nieskomplikowany projektu badawczego. Student/ka posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na tworzenie własnego projektu badawczego, prowadzenie go, potrafi skonstruować bardzo proste, lekko wadliwe narzędzie badawcze, opracować zebrany materiał empiryczny, sformułować wnioski i w bardzo prostej formie zaprezentować wyniki (z ograniczonym wykorzystaniem ICT).

Ocena 4 (db) – Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i właściwie rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii. Potrafi dokonywać obserwacji i w miarę trafnych interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie potrafi skonstruować poprawny projekt badawczy. Student/ka posiada dobre umiejętności badawcze pozwalające na tworzenie własnego projektu badawczego, prowadzenie go, potrafi skonstruować stosunkowo poprawne narzędzie badawcze, dobrze opracować zebrany materiał empiryczny, sformułować wnioski i w poprawnej formie zaprezentować wyniki (z dość dobrym wykorzystaniem ICT).

Ocena 5 (bdb) – Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i właściwie rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii. Potrafi dokonywać trafnych obserwacji i poprawnych interpretacji zjawisk społecznych oddziałujących na rodzinę, a w rezultacie potrafi skonstruować bardzo dobry projekt badawczy. Student/ka posiada bardzo dobre umiejętności badawcze pozwalające na tworzenie własnego projektu badawczego, prowadzenie go; potrafi skonstruować poprawne narzędzie badawcze, bardzo dobrze opracować zebrany materiał empiryczny, sformułować właściwe wnioski i w bardzo interesującej formie zaprezentować wyniki (z właściwym wykorzystaniem ICT).

WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO ZALICZENIA:

1. Obecność na ćwiczeniach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).

2. Braki w obecności na ćwiczeniach powodują konieczność zaliczenia zajęć na konsultacjach.

3 Aktywny udział w zajęciach.

4. Wykładowca stosuje min. jedno lub kilka kolokwiów wejściowych/progowych z materiału poleconego do przygotowania w ramach studium indywidulanego (lektury z zakresu tworzenie projektu badawczego i zasady budowy kwestionariusza). Brak zaliczenia takiego kolokwium / takich kolokwiów (tzw. wejściówek) oznacza dodatkową konieczność zaliczenia danego materiału i jest warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego.

5. W sytuacji zajęć niesynchronicznych, warunkiem podejścia do zaliczenia jest realizacja zadań z tych zajęć.

NA KOŃCOWĄ OCENĘ PRZEDMIOTU SKŁADAJĄ SIĘ:

A. Ocena projektu badawczego - 20%

B. Ocena kwestionariusza ankiety - 20%

C. Ocena klucza kodowego - 20%

D. Ocena z testu - 20%

E. Ocena krytyczna projektu i ankiety dokonana przez studenta w ramach ustnego kolokwium zaliczeniowego na końcu semestru - 20%.

Practical placement: (in Polish)

W ramach praktyk zawodowych student/ka może uczestniczyć / być świadkiem lub obserwatorem działań badawczych na człowieku ws poznanego wzoru oraz kodeksu etyki badacza.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Dariusz Tułowiecki
Group instructors: Dariusz Tułowiecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis punktów ECTS:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- konsultacje: 2 godz.

- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.

- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 10 godz.

- przygotowanie klucza kodowego: 10 godz.

- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.

- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.

- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.

- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.

- test/testy (wejściówki) z lektur (wskazanych na początku semestru): 1/2 godz.

w sumie: 120 godz = 4 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych. Zakłada się, że student będzie znał zasady oraz posiadał umiejętności konstruowania projektu badawczego w zakresie nauk o rodzinie, tworzenia kwestionariusza ankiety, klucza kodowego, zasad doboru próby badawczej oraz prowadzenia badań ankietowych. Będzie potrafił również zaprezentować uzyskane w ramach badań pilotażowanych dane empiryczne oraz omówić je w sposób krytyczny.

Bibliography: (in Polish)

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2004.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

D. Tułowiecki, Projekt badawczy: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

D. Tułowiecki, Kwestionariusz ankiery: Prestiz zawodu pracownika socjalengo [materiały w pdf].

D. Tułowiecki, Klucz kodowy do kwestiunariusza: Prestiz zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Dariusz Tułowiecki
Group instructors: Dariusz Tułowiecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis punktów ECTS:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- konsultacje: 2 godz.

- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.

- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 10 godz.

- przygotowanie klucza kodowego: 10 godz.

- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.

- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.

- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.

- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.

- test/testy (wejściówki) z lektur (wskazanych na początku semestru): 1/2 godz.

w sumie: 120 godz = 4 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych. Zakłada się, że student będzie znał zasady oraz posiadał umiejętności konstruowania projektu badawczego w zakresie nauk o rodzinie, tworzenia kwestionariusza ankiety, klucza kodowego, zasad doboru próby badawczej oraz prowadzenia badań ankietowych. Będzie potrafił również zaprezentować uzyskane w ramach badań pilotażowanych dane empiryczne oraz omówić je w sposób krytyczny.

Full description: (in Polish)

1. Metodologia badań społecznych. Specyfika badań ilościowych.

2. Etyka badań społecznych.

3. Projekt badawczy.

4. Kwestionariusz ankiety.

5. Dobór próby.

6. Klucz kodowy.

7. Badania pilotażowe.

8. Klucz kodowy.

9. Analiza materiału empirycznego.

10. Autorefleksja działań badawczych i (ewentualna) korekta narzędzia badawczego.

Bibliography: (in Polish)

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2004.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

D. Tułowiecki, Projekt badawczy: Prestiż zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

D. Tułowiecki, Kwestionariusz ankiery: Prestiz zawodu pracownika socjalengo [materiały w pdf].

D. Tułowiecki, Klucz kodowy do kwestiunariusza: Prestiz zawodu pracownika socjalnego [materiały w pdf].

Wymagania wstępne: (in Polish)

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ, OCENA I ARCHIWIAZACJA ZAJĘĆ: Moodle

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Dariusz Tułowiecki
Group instructors: Dariusz Tułowiecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis punktów ECTS:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- konsultacje: 2 godz.

- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.

- przygotowanie kwestionariusza ankiety: 12 godz.

- przygotowanie klucza kodowego: 8 godz.

- przeprowadzenie badań pilotażowych: 10 godz.

- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.

- korekta projektu badawczego/ ankiety/ klucza kodowego: 10 godz.

- lektura z zakresu zasad konstruowania projektu badawczego i konstruowania kwestionariusza: 12 1/2 godz.

- test z lektur: 1/2 godz.

w sumie: 120 godz = 4 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych w zakresie badań ilościowych. Zakłada się, że student/ka będzie znał/a zasady oraz posiadał umiejętności konstruowania projektu badawczego w zakresie nauk społecznych, tworzenia kwestionariusza ankiety, klucza kodowego, zasad doboru próby badawczej (oraz elementarne zasady statystyki komputerowej). Będzie potrafił również zaprezentować uzyskane w ramach badań pilotażowanych dane empiryczne oraz omówić je w sposób krytyczny. W konstrukcji projektu badAwczego student/ka zastosuje zasady etyczne badań na człowieku.

Full description: (in Polish)

1. Metodologia badań społecznych. Specyfika badań ilosciowych.

2. Etyka badań na człowieku.

3. Projekt badawczy.

4. Kwestionariusz ankiety.

5. Dobór próby.

6. Klucz kodowy.

7. Badania pilotażowe.

8. Klucz kodowy.

9. Analiza materiału empirycznego.

10. Autorefleksja działań badawczych i (ewentualna) korekta narzędzia badawczego.

Bibliography: (in Polish)

G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Warszawa 1999, s. 217-227.

Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2004.

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

J. Sztumpski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.

Wymagania wstępne: (in Polish)

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ, OCENA I ARCHIWIAZACJA ZAJĘĆ: Moodle

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)