Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Senior care in systemic solutions

General data

Course ID: WSR-NR-1-OSwRS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Senior care in systemic solutions
Name in Polish: Opieka senioralna w rozwiązaniach systemowych
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przedstawienie modelu opieki adresowanej dla seniorów.

Full description: (in Polish)

1. Starość jako zjawisko demograficzne

2. Polskie ustawodawstwo dotyczące osób starszych

3. Osoba starsza w prawie UE i w prawie międzynarodowym

4. Definicja osób starszych

5. Polityka senioralna – założenia

6. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie opieki nad seniorami

7. Zadania administracji rządowej w zakresie opieki nad seniorami

8. Instytucjonalne formy opieki nad osobami starszymi

9. Domowe formy opieki nad osobami starszymi

10. Zjawisko dyskryminacji osób starszych oraz formy przeciwdziałania dyskryminacji

11. Świadczenia pieniężne i niepieniężne przewidziane dla seniorów

12. Programy i kampanie społeczne adresowane dla seniorów

13. Opieka paliatywna

14. Opieka hospicyjna

15. System opieki zdrowotnej a potrzeby seniorów

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- A. Malarewicz – Jakubów „Wsparcie prawne osób starszych”, wyd. Wolters Kluwer, 2017.

- Z. Szweda – Lewandowska, „Opieka nad osobami starszymi - wspierający i wspierani”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.

- B. Mikołajczyk „Międzynarodowa ochrona praw osób starszych”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

- M. Sygit, „Zdrowie publiczne”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.

- G. Gawron, A. Klimczuk, Z. Szweda – Lewandowska, „Starzenie się populacji. Aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów

EK 2 ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów

Umiejętności

EK 3 posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin

EK4 posiada umiejętność wykorzystania instytucjonalnych form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie

EK 5 posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalając na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.

Kompetencje społeczne

EK 6 jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych

EK 7 jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 3-5):

metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa

weryfikacja - kolokwium, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Wiedza:

Ocena 2 (ndst): Student nie ma elementarnej wiedzy o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów; student nie ma elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów;

Ocena 3 (dst): Student posiada w ograniczonym stopniu elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów; Student posiada w ograniczonym stopniu elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów;

Ocena 4 (db): Student posiada w zadawalającym stopniu elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów. Student posiadł w zadawalającym stopniu elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów

Ocena 5 (bdb): Student posiada w pełnym i szczegółowym zakresie elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów. Student posiada w pełnym zakresie elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) Student nie posiada umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz nie posiada umiejętności językowych zgodnych z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalających na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.

Ocena 3 (dst) Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada w ograniczonym stopniu umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.

Ocena 4 (db) Student posiada podstawowe umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada podstawowe umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada podstawowe umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.

Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada w pełnym zakresie umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada w pełnym zakresie umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) Student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student nie jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych.

Ocena 3 (dst) Student jest w ograniczonym stopniu przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w ograniczonym stopniu wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych.

Ocena 4 (db) Student jest w podstawowym stopniu przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w podstawowym stopniu wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych

Ocena 5 (bdb) Student jest w pełnym zakresie przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w pełnym zakresie wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Czekalski
Group instructors: Piotr Czekalski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)