Senior care in systemic solutions
General data
Course ID: | WSR-NR-1-OSwRS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Senior care in systemic solutions |
Name in Polish: | Opieka senioralna w rozwiązaniach systemowych |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie modelu opieki adresowanej dla seniorów. |
Full description: |
(in Polish) 1. Starość jako zjawisko demograficzne 2. Polskie ustawodawstwo dotyczące osób starszych 3. Osoba starsza w prawie UE i w prawie międzynarodowym 4. Definicja osób starszych 5. Polityka senioralna – założenia 6. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie opieki nad seniorami 7. Zadania administracji rządowej w zakresie opieki nad seniorami 8. Instytucjonalne formy opieki nad osobami starszymi 9. Domowe formy opieki nad osobami starszymi 10. Zjawisko dyskryminacji osób starszych oraz formy przeciwdziałania dyskryminacji 11. Świadczenia pieniężne i niepieniężne przewidziane dla seniorów 12. Programy i kampanie społeczne adresowane dla seniorów 13. Opieka paliatywna 14. Opieka hospicyjna 15. System opieki zdrowotnej a potrzeby seniorów |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Malarewicz – Jakubów „Wsparcie prawne osób starszych”, wyd. Wolters Kluwer, 2017. - Z. Szweda – Lewandowska, „Opieka nad osobami starszymi - wspierający i wspierani”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017. - B. Mikołajczyk „Międzynarodowa ochrona praw osób starszych”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: - M. Sygit, „Zdrowie publiczne”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2017. - G. Gawron, A. Klimczuk, Z. Szweda – Lewandowska, „Starzenie się populacji. Aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów EK 2 ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów Umiejętności EK 3 posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin EK4 posiada umiejętność wykorzystania instytucjonalnych form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie EK 5 posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalając na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie. Kompetencje społeczne EK 6 jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych EK 7 jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-5): metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Wiedza: Ocena 2 (ndst): Student nie ma elementarnej wiedzy o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów; student nie ma elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów; Ocena 3 (dst): Student posiada w ograniczonym stopniu elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów; Student posiada w ograniczonym stopniu elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów; Ocena 4 (db): Student posiada w zadawalającym stopniu elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów. Student posiadł w zadawalającym stopniu elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów Ocena 5 (bdb): Student posiada w pełnym i szczegółowym zakresie elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów. Student posiada w pełnym zakresie elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów Umiejętności: Ocena 2 (ndst) Student nie posiada umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz nie posiada umiejętności językowych zgodnych z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalających na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie. Ocena 3 (dst) Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada w ograniczonym stopniu umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie. Ocena 4 (db) Student posiada podstawowe umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada podstawowe umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada podstawowe umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie. Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada w pełnym zakresie umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada w pełnym zakresie umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie. Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) Student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student nie jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych. Ocena 3 (dst) Student jest w ograniczonym stopniu przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w ograniczonym stopniu wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych. Ocena 4 (db) Student jest w podstawowym stopniu przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w podstawowym stopniu wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych Ocena 5 (bdb) Student jest w pełnym zakresie przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w pełnym zakresie wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Czekalski | |
Group instructors: | Piotr Czekalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.