(in Polish) Praca z osobami z niepełnosprawnością w ośrodkach wsparcia
General data
Course ID: | WSR-NR-1-PzOzN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praca z osobami z niepełnosprawnością w ośrodkach wsparcia |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i nauk o rodzinie. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przedstawienie specyfiki pracy z osobami z niepełnosprawnościami w różnych ośrodkach wsparcia. Opierając się na założeniach pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogicznej uwzględniona zostanie również problematyka pracy z rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym. Pedagogika specjalna zostanie przedstawiona jako dyscyplina praktyczna i teoretyczna. Student pozna podstawowy aparat terminologiczny oraz zdobędzie wiedzę w zakresie przedmiotu badań, celów i zadań pedagogiki specjalnej, typów niepełnosprawności, etiologii i form terapii oraz pracy z rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym. |
Full description: |
(in Polish) 1.Osoby z niepełnosprawnościami - ustalenia terminologiczne i charakterystyka. 2. Orzekanie o niepełnosprawności. 3. Rodzaje i zadania domów pomocy społecznej. 4. Specyfika pracy z osobami z upośledzenie umysłowym. 5. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi. 6. Zadania i formy pracy środowiskowych domów samopomocy. 7. Warsztaty terapii zajęciowej - metody pracy. 8. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze. 9. Praca z osobami niesłyszącymi i słabosłyszącymi. 10. Praca z osobami niewidomymi i słabowidzącymi. 11. Osoby z deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD) oraz z zaburzeniami emocjonalnymi. 12. Całościowe zaburzenia rozwojowe - osoby z autystycznym spektrum zaburzeń. 13. Osoby z niepełnosprawnością fizyczno-ruchową. 14. Świadczenia dla osób z niepełnosprawnością. 15. Problemy rodzin z osobą z niepełnosprawnością |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, Kraków 2018. 2. Dykcik Władysław (red.), Pedagogika specjalna, Wydawn. UAM, Poznań 1997 i n. 3. Sękowska Zofia, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawn. WSPS, Warszawa 1998 i n. 4. Regulska Agnieszka, Rodzina wobec pomocy osobom niesamodzielnym – wsparcie w środowisku lokalnym na przykładzie gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, „Roczniki Pedagogiczne”, Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 105-118. 4. Regulska Agnieszka, Praca socjalna jako element wsparcia rodziny dotkniętej terminalną chorobą lub niepełnosprawnością, „Studia Nad Rodziną” 2013, nr 33. 5. Regulska Agnieszka, Pomoc społeczna wobec zjawiska wykluczenia społecznego osób chorych psychicznie, „Forum Pedagogiczne” 2015, nr 1. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRL_W12 - zna podstawowe teorie dotyczące niepełnosprawności, ma podstawową wiedzę o różnych instytucjach i formach wsparcia osób z niepełnosprawnościami, ich specyfice, zadaniach i procesach w nich zachodzących; NRLW13 - ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnościami, rozumie różnorodne uwarunkowania procesów edukacji, opieki i wsparcia osób z niepełnosprawnościami; NRL_U10 - posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych,społecznych i duchowych osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; NRL_K11 - jest wrażliwy na potrzeby grup zagrożonych wykluczeniem społecznym,w szczególności osób z niepełnosprawnościami. ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]: Udział w wykładzie - 30 godz. Konsultacje - 5 godz. Przygotowanie do wykładu - 5 godz. Czytanie literatury - 20 godz. Przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Suma godzin - 90 [90/25(30) = 3] Liczba ECTS: 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. 100-95 pkt – ocena 5,0 94-84 pkt – ocena 4,5 83-73 pkt – ocena 4,0 72-62 pkt – ocena 3,5 61-52 pkt - ocena 3,0 51 pkt i poniżej – ocena 2,0 |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Roszkowski | |
Group instructors: | Marcin Roszkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]: Udział w wykładzie - 30 godz. Konsultacje - 5 godz. Przygotowanie do wykładu - 5 godz. Czytanie literatury - 20 godz. Przygotowanie do egzaminu - 30 godz. Suma godzin - 90 [90/25(30) = 3] Liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przedstawienie specyfiki pracy z osobami z niepełnosprawnościami w różnych ośrodkach wsparcia. Opierając się na założeniach pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogicznej uwzględniona zostanie również problematyka pracy z rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym. Pedagogika specjalna zostanie przedstawiona jako dyscyplina praktyczna i teoretyczna. Student pozna podstawowy aparat terminologiczny oraz zdobędzie wiedzę w zakresie przedmiotu badań, celów i zadań pedagogiki specjalnej, typów niepełnosprawności, etiologii i form terapii oraz pracy z rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym. |
|
Full description: |
(in Polish) 1.Osoby z niepełnosprawnościami - ustalenia terminologiczne i charakterystyka. 2. Orzekanie o niepełnosprawności. 3. Rodzaje i zadania domów pomocy społecznej. 4. Specyfika pracy z osobami z upośledzenie umysłowym. 5. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi. 6. Zadania i formy pracy środowiskowych domów samopomocy. 7. Warsztaty terapii zajęciowej - metody pracy. 8. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze. 9. Praca z osobami niesłyszącymi i słabosłyszącymi. 10. Praca z osobami niewidomymi i słabowidzącymi. 11. Osoby z deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD) oraz z zaburzeniami emocjonalnymi. 12. Całościowe zaburzenia rozwojowe - osoby z autystycznym spektrum zaburzeń. 13. Osoby z niepełnosprawnością fizyczno-ruchową. 14. Świadczenia dla osób z niepełnosprawnością. 15. Problemy rodzin z osobą z niepełnosprawnością |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, Kraków 2018. 2. Dykcik Władysław (red.), Pedagogika specjalna, Wydawn. UAM, Poznań 1997 i n. 3. Sękowska Zofia, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawn. WSPS, Warszawa 1998 i n. 4. Regulska Agnieszka, Rodzina wobec pomocy osobom niesamodzielnym – wsparcie w środowisku lokalnym na przykładzie gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, „Roczniki Pedagogiczne”, Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 105-118. 4. Regulska Agnieszka, Praca socjalna jako element wsparcia rodziny dotkniętej terminalną chorobą lub niepełnosprawnością, „Studia Nad Rodziną” 2013, nr 33. 5. Regulska Agnieszka, Pomoc społeczna wobec zjawiska wykluczenia społecznego osób chorych psychicznie, „Forum Pedagogiczne” 2015, nr 1. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) - |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.