Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W01, NRL_W12, NRL_U01, NRL_U02, NRL_U11, NRL_K01, NRL_K03 |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych oraz problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych. |
Pełny opis: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych. 8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. 9. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych. 10. Rodzinne Domy Dziecka. 11. Wioski Dziecięce. 12. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej. 13. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny. 14. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. 15. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza 1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i rozumie jej źródła; 2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; Umiejętności 3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; 4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; Kompetencje społeczne 5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego). Opis ECTS: 3 Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz. Liczba godzin: 80 = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Do zaliczenia zajęć wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt); 2. praca semestralna - esej (25 pkt); 3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne (65 pkt). Zaliczenie przedmiotu na ocenę. 100-95 pkt – ocena 5,0 94-84 pkt – ocena 4,5 83-73 pkt – ocena 4,0 72-62 pkt – ocena 3,5 61-52 pkt - ocena 3,0 51 pkt i poniżej – ocena 2,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Regulska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Regulska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a51aa529b8a4d49279dc56912d887f957%40thread.tacv2/conversations?groupId=0a0de75a-87d8-488c-b5d5-7f5dfbd6954a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Pełny opis: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych. 8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych. 9. Rodzinne Domy Dziecka. 10. Wioski Dziecięce. 11. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej. 12. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny. 13. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. 14. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Regulska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Regulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: 3 Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz. Liczba godzin: 80 = 3 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Pełny opis: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych. 8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych. 9. Rodzinne Domy Dziecka. 10. Wioski Dziecięce. 11. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej. 12. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny. 13. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. 14. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Regulska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Regulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: 3 Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz. Przygotowanie pracy semestralnej, lektura literatury przedmiotu: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz. Liczba godzin: 80 = 3 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Pełny opis: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych. 8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. 9. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych. 10. Rodzinne Domy Dziecka. 11. Wioski Dziecięce. 12. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej. 13. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny. 14. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. 15. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.