Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-1-RAZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W01, NRL_W12,

NRL_U01, NRL_U02, NRL_U11,

NRL_K01, NRL_K03

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych oraz problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych.

Pełny opis:

1. Dziecko poza rodziną naturalną.

2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.

3. Istota i rodzaje adopcji.

4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.

5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.

7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych.

8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej.

9. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych.

10. Rodzinne Domy Dziecka.

11. Wioski Dziecięce.

12. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej.

13. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny.

14. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.

15. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224.

Literatura uzupełniająca:

- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.

- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.

- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i rozumie jej źródła;

2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

Umiejętności

3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;

4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;

Kompetencje społeczne

5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).

Opis ECTS: 3

Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.

Liczba godzin: 80 = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia zajęć wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt);

2. praca semestralna - esej (25 pkt);

3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne (65 pkt).

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

100-95 pkt – ocena 5,0

94-84 pkt – ocena 4,5

83-73 pkt – ocena 4,0

72-62 pkt – ocena 3,5

61-52 pkt - ocena 3,0

51 pkt i poniżej – ocena 2,0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Regulska
Prowadzący grup: Agnieszka Regulska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a51aa529b8a4d49279dc56912d887f957%40thread.tacv2/conversations?groupId=0a0de75a-87d8-488c-b5d5-7f5dfbd6954a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych.

Pełny opis:

1. Dziecko poza rodziną naturalną.

2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.

3. Istota i rodzaje adopcji.

4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.

5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.

7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych.

8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych.

9. Rodzinne Domy Dziecka.

10. Wioski Dziecięce.

11. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej.

12. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny.

13. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.

14. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224.

Literatura uzupełniająca:

- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.

- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.

- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Regulska
Prowadzący grup: Agnieszka Regulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS: 3

Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.


Liczba godzin: 80 = 3 ECTS

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych.

Pełny opis:

1. Dziecko poza rodziną naturalną.

2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.

3. Istota i rodzaje adopcji.

4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.

5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.

7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych.

8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych.

9. Rodzinne Domy Dziecka.

10. Wioski Dziecięce.

11. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej.

12. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny.

13. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.

14. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224.

Literatura uzupełniająca:

- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.

- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.

- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Regulska
Prowadzący grup: Agnieszka Regulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS: 3

Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.

Przygotowanie pracy semestralnej, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.


Liczba godzin: 80 = 3 ECTS

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych.

Pełny opis:

1. Dziecko poza rodziną naturalną.

2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.

3. Istota i rodzaje adopcji.

4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.

5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.

7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych.

8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej.

9. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych.

10. Rodzinne Domy Dziecka.

11. Wioski Dziecięce.

12. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej.

13. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny.

14. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.

15. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.

- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224.

Literatura uzupełniająca:

- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.

- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.

- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)