Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-TPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W05; NRL_W12; NRL_W10; NRL_U03; NRL_U08; NRL_K01; NRL_K08; |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów wprowadza studenta w problematykę ważniejszych zagadnień współczesnych teorii wychowania. Przedstawiona zostaje również perspektywa teorii wychowania jako subdyscypliny nauk pedagogicznych – jej rozumienia, znaczenie, funkcje i rozwój. Studenci zapoznani zostają z wybranymi kierunkami myślenia, pojęciami, definicjami i koncepcjami obecnymi w teoretycznej refleksji nad wychowaniem. |
Pełny opis: |
(1) Zajęcia organizacyjne – zapoznanie z celami/założeniami zajęć oraz ich organizacją. Omówienie i przedstawienie szczegółowych treści zajęciowych oraz metod dydaktycznych. Prezentacja wymagań i warunków dotyczących zaliczenia oraz sposobów weryfikacji efektów kształcenia. Omówienie literatury przedmiotu. (2) Wychowanie – zbliżenie definicyjne – pojęcie wychowania i jego rozumienia. Istota wychowania i właściwości oddziaływań wychowawczych. (3) Teoria i teorie wychowania – teoretyczne orientacje w naukach o wychowaniu, naukowe podejścia do wychowania. Multidyscyplinarny charakter wiedzy o wychowaniu. (4) Pedagogika jako nauka o wychowaniu – pedagogiczne koncepcje wychowania, pedagogika jako dyscyplina naukowa (5) Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna – konteksty, rozumienia, granice i pogranicza (6) Wybrane orientacje i nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu I (7) Wybrane orientacje i nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu II (8) Antropologiczne podstawy wychowania – teoretyczne koncepcje i wizje człowieka jako podstawa organizacji oddziaływań wychowawczych (9) Teleologia wychowania – cele wychowania i ich źródła. Klasyfikacje celów wychowania. (10) Wartości w wychowaniu – rola/funkcje wartości w wychowaniu, wartości a cele wychowania, wartości i wartościowanie w wychowaniu, wychowanie do wartości, moralność a wychowanie (11) Metodyczne aspekty wychowania – pojęcie metod wychowawczych i możliwości ich definiowania. Klasyfikowanie metod wychowania. Metody a środki, techniki i formy wychowania (12) Struktura procesu wychowawczego – wychowanie jako proces, wychowanek, wychowawca, sytuacja wychowawcza, oddziaływania wychowawcze (13) Dziedziny wychowania – rozumienie dziedziny wychowania, klasyfikacje dziedzin wychowania, charakterystyka wybranych dziedzin wychowania (14) Środowisko wychowawcze – pojęcie środowiska wychowawczego, charakterystyka podstawowych środowisk wychowawczych (15) Podsumowanie materiału – powtórzenie, dyskusja podsumowująca, informacja zwrotna, przygotowanie do egzaminu. |
Literatura: |
PODSTAWOWA • Nowak, M. (2008) Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa. • Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków. • Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków. • Śliwerski, B. (2012) Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28/2013. • Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra. • De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków. UZUPEŁNIAJĄCA Kwieciński Z., Śliwerski B.,(2005), Pedagogika – podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Okoń W., (2004), „Nowy Słownik Pedagogiczny” Wyd. Akademickie „ŻAK”, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W_1 Student posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania, a także ich roli w kontekście pracy społeczno-wychowawczej z rodziną. Potrafi analizować związki między teorią a praktyką w obszarze wychowania, znać i nazywać podstawowe nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu. U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy wychowania i opieki w rodzinie i poza nią, wykorzystując terminologię naukową oraz współczesne teorie z zakresu pedagogiki. K_1 Student jest gotów do poszukiwania i zgłębiania wiedzy na temat znaczenia teorii w opisywaniu i wyjaśnianiu sytuacji wychowawczych i opiekuńczych w rodzinie i poza nią |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest (1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny). Ocena na podstawie liczby punktów: 50% - 3,0 60% - 3,5 70% - 4,0 80% - 4,5 85% - 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Nowakowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.