Demography
General data
Course ID: | WSR-NR-2-D |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Demography |
Name in Polish: | Demografia |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość życia rodzinnego i społecznego na poziomie zaliczonego I semestru studiów II stopnia - kierunek nauki o rodzinie. |
Short description: |
(in Polish) Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe. |
Full description: |
(in Polish) Student/ka wie czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demogrtaficzne, poznaje charakterystykę procesów ludnościowych, zna oraz interpretuje zachodzące współcześnie przemiany ludnościowe. |
Bibliography: |
(in Polish) M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznycm zarysie, Scholar, Warszawa 2004. M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Scholar, Warszawa 2012. A. Rossa, Podstawy demometrii, Wydawnictwo UŁ, Łodź 2019. Główny Urząd Statystyczny, Rocznik Demograficzny 2021, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2021. J.Z. Holzer, Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. J. Balicki, E. Frątczak, Ch.B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty - interpretacje - opinie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2007. D. Tułowiecki, Problemy rodzin jako źródła zagrożeń bezpieczeństwa socjalanego. Studium wybranych zagrożeń, "Studia nad Rodzina" 2018, nr 2 (47), s. 17-51. D. Svyrydenko, D. Tułowiecki, Family policy of the state as a response to social security threats. Selected Problems, "Future Human Image" 2018, v. 10, p. 92-102. Przemiany demografioczne w Polsce i ich społeczno-ekonomiczne konsekwencje, red. B. Kłos, P. Russel, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016. Sytuacja demograficzna w Polsce. Aspekty politologiczno-etyczne, red. M. Pawlus, M, Chamarczuk, TNFS, Warszawa 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRM_W11, Student/Studentka - posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania NRM_U12, Student/ka - posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie NRM_U14, Student/ka - posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńsko-rodzinnych; posiada umiejętność rozumienia tendencji występujących w zmianach ludnościowych; analizy danych demograficznych i na jej tle rozumienia procesów zachodzących w rodzinie NRM_K04. Student/ka - aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. WIEDZA: Student/Studentka - ma wiedzę o procesach ludnościowych. UMIEJETNOŚCI: Student/ka - posiada umiejętność obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafii wiazać procesy ludnosciowe z jakoscią życia rodzinnego. KOMPETENCJE: Student/ka - ma świadomość powiązań między procesami demograficznymi a jakością życia społecznego. 1 ECTS: 15 godz - konwersatorium 20 godz - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego lub pisanie prac/y zaliczeniowych/ej (demokratyczny wybór studentów) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA OCENA 2 (NDST) – student/ka nie opanował/a na wystarczającym poziomie wiedzy z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce. OCENA 3 (DST) – student/ka opanował/a na wystarczającym poziomie (powyżej 50 %) wiedzę z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce. OCENA 4 (DB) – student/ka w znacznej części opanował/a wiedzę z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce. OCENA 5 (BDB) – student/ka na wysokim poziomie opanował/a wiedzę z zakresu: demografia jako nauka, metody w demografii, podstawowe zjawiska procesach ludnościowych, podstawowe teorie demograficzne, procesy ludnościowe w Polsce. UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4) OCENA 2 (NDST) – student/ka nie posiada elementarnej umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Nie potrafi wiązać procesów ludnościowych z jakością życia rodzinnego i społecznego. OCENA 3 (DST) - student/ka posiada podstawowe umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafi na podstawowym poziomie wiązać procesy ludnościowe z jakością życia rodzinnego i społecznego. OCENA 4 (DB) – student/ka posiada umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafi na dobrym poziomie wiązać procesy ludnościowe z jakością życia rodzinnego i społecznego. OCENA 5 (BDB) – student/ka posiada wysokie umiejętności obserwacji, rozumienia i analiz procesów demograficznych. Potrafi na wysokim poziomie wiązać procesy ludnościowe z jakością życia rodzinnego i społecznego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5) OCENA 2 (NDST) – student/ka nie posiada świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego. OCENA 3 (DST) – student/ka posiada elementarną świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego. OCENA 4 (DB) – student/ka posiada świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego. OCENA 5 (BDB) – student/ka posiada wysoką świadomości powiązań pomiędzy procesami demograficznymi a jakością życia społecznego. WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA: 1. Udział w zajeciach. 2. Aktywny udział w zajeciach. (+ 20%) 3. Kolokwium ustne / pisemne. lub 3. Realizacja zadań po zajęciach: Pisemna odpowiedź na pytania tyczące się głownego temetu dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć na podstawie przygotowanego tekstu (poziom merytoryczny, terminowość, poprawność edycji tekstów. W sytuacji nieobecności na zajęciach: pisemna odpowiedź na szczególowe pytania do treści analizowanego w trakcie zajęć tekstu. Ocena końcowa: suma czynników 1-3 z podkreśleniem 3. Raporty z zajęć - krytreria oceniania: - Merytoryczność. - Terminologia. - Umiejetnośc analizy zjawisk ludnościowych. - Terminowość. - Poprawnośc edycji tekstu i plików. W sytuacji braku przygotowań studentów do zajęć lub po odbyciu zajęć niesynchronicznych w postaci zadaniowej, wykładowca może zastosować kolokwia wejściowe z materiału poleconego do przygotowania w ramach studium indywidulanego lub inne metody weryfikacji zrealizowanych zadań. Brak zaliczenia takiego kolokwium oznacza konieczność zaliczenia danego materiału na konsultacjach w postaci ustnej wypowiedzi; w innej sytuacji brak realizacji takiego zadania oznacza niemożność uzyskania zaliczenia na poziomie oceny pozytywnej. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Tułowiecki | |
Group instructors: | Dariusz Tułowiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 ECTS: 15 godz - konwersatorium 20 godz - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego lub lektura tekstów wraz z pisaniem prac/y zaliczeniowych/ej (demokratyczny wybór studentów) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe zachodzące w Polsce i świecie. |
|
Full description: |
(in Polish) Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe zachodzące w Polsce i świecie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznycm zarysie, Scholar, Warszawa 2004. M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Scholar, Warszawa 2012. A. Rossa, Podstawy demometrii, Wydawnictwo UŁ, Łodź 2019. Główny Urząd Statystyczny, Rocznik Demograficzny 2021, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2021. J.Z. Holzer, Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. J. Balicki, E. Frątczak, Ch.B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty - interpretacje - opinie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2007. D. Tułowiecki, Problemy rodzin jako źródła zagrożeń bezpieczeństwa socjalanego. Studium wybranych zagrożeń, "Studia nad Rodzina" 2018, nr 2 (47), s. 17-51. D. Svyrydenko, D. Tułowiecki, Family policy of the state as a response to social security threats. Selected Problems, "Future Human Image" 2018, v. 10, p. 92-102. Przemiany demografioczne w Polsce i ich społeczno-ekonomiczne konsekwencje, red. B. Kłos, P. Russel, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016. Sytuacja demograficzna w Polsce. Aspekty politologiczno-etyczne, red. M. Pawlus, M, Chamarczuk, TNFS, Warszawa 2015. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Tułowiecki | |
Group instructors: | Dariusz Tułowiecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 ECTS: 15 godz - konwersatorium 20 godz - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego lub lektura tekstów wraz z pisaniem prac/y zaliczeniowych/ej (demokratyczny wybór studentów) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe zachodzące w Polsce i świecie. |
|
Full description: |
(in Polish) Student/ka poznaje czym jest demografia jako nauka, zna pojęcia uzywane w demografii, zna podstawowe procesy demograficzne, zna i interpretuje przemiany ludnościowe zachodzące w Polsce i świecie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznycm zarysie, Scholar, Warszawa 2004. M. Okólski, A. Fihel, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Scholar, Warszawa 2012. A. Rossa, Podstawy demometrii, Wydawnictwo UŁ, Łodź 2019. Główny Urząd Statystyczny, Rocznik Demograficzny 2021, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2021. J.Z. Holzer, Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. J. Balicki, E. Frątczak, Ch.B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty - interpretacje - opinie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2007. D. Tułowiecki, Problemy rodzin jako źródła zagrożeń bezpieczeństwa socjalanego. Studium wybranych zagrożeń, "Studia nad Rodzina" 2018, nr 2 (47), s. 17-51. D. Svyrydenko, D. Tułowiecki, Family policy of the state as a response to social security threats. Selected Problems, "Future Human Image" 2018, v. 10, p. 92-102. Przemiany demografioczne w Polsce i ich społeczno-ekonomiczne konsekwencje, red. B. Kłos, P. Russel, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016. Sytuacja demograficzna w Polsce. Aspekty politologiczno-etyczne, red. M. Pawlus, M, Chamarczuk, TNFS, Warszawa 2015. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.