Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Professional Ethics Adviser and Assistant Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-ETZ
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Professional Ethics Adviser and Assistant Family
Name in Polish: Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu są:

w zakresie kmpetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Full description: (in Polish)

Wymagania wstępne

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Treści merytoryczne

1. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce:

2. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r.

3. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.

4. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.

5. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych; metody i środki pojednania rodzinnego.

6. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.

7. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie.

Bibliography: (in Polish)

1. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

2. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

3. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

4. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9 -30.

5. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - zna i rozumie kluczowe pojęcia etyczne oraz ma wiedzę o normach etycznych, prawnych i politycznych

Umiejętności:

EK_2 - potrafi wyjaśnić oraz uzasadnić istotę moralnie dobrych i słusznych decyzji w pracy zawodowej

EK_3 - umie zastosować przyjęty system aksjonormatywny do rozpoznawania i oceny analizowanych zjawisk społeczno-politycznych

Kompetencje społeczne:

EK_4 - ma świadomość znaczenia postawy etycznej i profesjonalizmu w trakcie wykonywania pracy jak i działalności publicznej

Opis ECTS:

udział w zajęciach - 15 godzin

zapoznanie się z lekturami przedmiotowymi - 10 godzin

przygotowanie do egzaminu - 10 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniane jest zaangażowanie i kreatywność w dyskusji – 2 godz. w semestrze.

Ocenie podlega też obecność na wykładach, związana ze sprawdzaną na każdym wykładzie umiejętnością odnoszenia wiedzy etycznej do konkretnych problemów życia rodzinnego. Można mieć dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności wiążą się z przygotowaniem dodatkowej pracy pisemnej.

Wykład kończy się egzaminem ustnym.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)