Professional Ethics Adviser and Assistant Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-ETZ |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Professional Ethics Adviser and Assistant Family |
Name in Polish: | Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu są: w zakresie kmpetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych. w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań. |
Full description: |
(in Polish) Wymagania wstępne Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej; Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów Kompetencje: bycie godnym zaufania. Treści merytoryczne 1. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce: 2. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. 3. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa. 4. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie. 5. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych; metody i środki pojednania rodzinnego. 6. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie. 7. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887. 2. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. 3. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26. 4. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9 -30. 5. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - zna i rozumie kluczowe pojęcia etyczne oraz ma wiedzę o normach etycznych, prawnych i politycznych Umiejętności: EK_2 - potrafi wyjaśnić oraz uzasadnić istotę moralnie dobrych i słusznych decyzji w pracy zawodowej EK_3 - umie zastosować przyjęty system aksjonormatywny do rozpoznawania i oceny analizowanych zjawisk społeczno-politycznych Kompetencje społeczne: EK_4 - ma świadomość znaczenia postawy etycznej i profesjonalizmu w trakcie wykonywania pracy jak i działalności publicznej Opis ECTS: udział w zajęciach - 15 godzin zapoznanie się z lekturami przedmiotowymi - 10 godzin przygotowanie do egzaminu - 10 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniane jest zaangażowanie i kreatywność w dyskusji – 2 godz. w semestrze. Ocenie podlega też obecność na wykładach, związana ze sprawdzaną na każdym wykładzie umiejętnością odnoszenia wiedzy etycznej do konkretnych problemów życia rodzinnego. Można mieć dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności wiążą się z przygotowaniem dodatkowej pracy pisemnej. Wykład kończy się egzaminem ustnym. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.