Płodność i metody jej rozpoznawania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-FP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Płodność i metody jej rozpoznawania |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W07; NRL_W08; NRL_W09; NRL_U03; NRL_U05; NRL_U09; NRL_K02; NRL_K04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie: - podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników - podstawowych informacji o czynnikach wpływających na zdrowie prokreacyjne. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny. Uwarunkowania płodności małżeńskiej. Anatomia i fizjologia układu płciowego męskiego i żeńskiego. Regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego. Fizjologia cyklu miesiączkowego i wskaźniki płodności w cyklu. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności. Metody rozpoznawania płodności. Płodność w sytuacjach szczególnych. Nieprawidłowości cyklu miesiączkowego. Zaburzenia płodności męskiej i żeńskiej oraz metody jej protekcji. Rola metod rozpoznawania płodności w profilaktyce, diagnostyce i terapii chorób kobiecych. |
Literatura: |
1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006 2. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 1998 3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994 4. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007 5. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 – student zna podstawy anatomiczne i fizjologiczne ludzkiej płodności EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia prokreacyjnego i jego uwarunkowań oraz zna podstawowe zasady jego promocji i ochrony EK 3 – student ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego Umiejętności: EK 4 – student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne główne procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny EK 5 – student potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia. EK 6 – student posiada umiejętność stosowania norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego Kompetencje społeczne: EK 7 – student jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego. EK 8 – student jest przekonany o konieczności podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją EK 9 – student jest świadomy odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia. ECTS: udział w ćwiczeniach: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 30 godz. przygotowanie do kolokwium: 60 godz. Liczba ECTS: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomośćpodstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomośćuwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Umiejętności (EK 4-6): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznychwarunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniupotrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawiapodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia. Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia Kompetencje społeczne (EK 7-8): Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją; Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją. Do zaliczenia zajęć wymagane są: 1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność 2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury, zapoznanie się z zadanymi materiałami oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia 3. Aktywny udział w zajęciach 4. Zaliczenie kolokwium w formie ustnej Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, indywidualna lektura literatury przedmiotu i materiałów edukacyjnych Weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności (EK 3-4): Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.