Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Płodność i metody jej rozpoznawania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-D-FP2
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Płodność i metody jej rozpoznawania
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
Specjalność: doradca i asystent rodzinny
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W07; NRL_W08; NRL_W09; NRL_U03; NRL_U05; NRL_U09; NRL_K02; NRL_K04

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie:

- podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników

- podstawowych informacji o czynnikach wpływających na zdrowie prokreacyjne.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.

Anatomia i fizjologia układu płciowego męskiego i żeńskiego.

Regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.

Fizjologia cyklu miesiączkowego i wskaźniki płodności w cyklu.

Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.

Metody rozpoznawania płodności.

Płodność w sytuacjach szczególnych.

Nieprawidłowości cyklu miesiączkowego.

Zaburzenia płodności męskiej i żeńskiej oraz metody jej protekcji.

Rola metod rozpoznawania płodności w profilaktyce, diagnostyce i terapii chorób kobiecych.

Literatura:

1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006

2. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 1998

3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

4. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

5. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 – student zna podstawy anatomiczne i fizjologiczne ludzkiej płodności

EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia prokreacyjnego i jego uwarunkowań oraz zna podstawowe zasady jego promocji i ochrony

EK 3 – student ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne główne procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny

EK 5 – student potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia.

EK 6 – student posiada umiejętność stosowania norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego

Kompetencje społeczne:

EK 7 – student jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia ludzkiego.

EK 8 – student jest przekonany o konieczności podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją

EK 9 – student jest świadomy odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia.

ECTS:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 30 godz.

przygotowanie do kolokwium: 60 godz.

Liczba ECTS: 4

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomośćpodstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomośćuwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznychwarunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiaćpodstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniupotrafi analizować i przedstawiaćpodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologicznewarunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawiapodstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Kompetencje społeczne (EK 7-8):

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Do zaliczenia zajęć wymagane są:

1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność

2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury, zapoznanie się z zadanymi materiałami oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia

3. Aktywny udział w zajęciach

4. Zaliczenie kolokwium w formie ustnej

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, indywidualna lektura literatury przedmiotu i materiałów edukacyjnych

Weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności (EK 3-4):

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, ćwiczenia praktyczne

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)