Palliative and Hospice Care
General data
Course ID: | WSR-NR-D-OPH |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Palliative and Hospice Care |
Name in Polish: | Opieka paliatywno-hospicyjna |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do: edukacji chorych u schyłku życia (w opiece paliatywnej) i ich rodzin. Organizacja czasu wolnego wspomnianym grupom. Wsparcie chorych i ich bliskich w okresie choroby i żałoby. Kształtowanie postaw osób zdrowych wobec chorych u kresu życia i ich rodzin. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do: edukacji chorych u schyłku życia (w opiece paliatywnej) i ich rodzin. Organizacja czasu wolnego wspomnianym grupom. Wsparcie chorych i ich bliskich w okresie choroby i żałoby. Kształtowanie postaw osób zdrowych wobec chorych u kresu życia i ich rodzin. Treści programowe: 1.Podstawowych pojęć związanych z opieką paliatywno-hospicyjną w rodzinie i instytucjach. 2.Płaszczyzn (medycznej, psychicznej, społecznej, duchowej, prawnej, ekonomicznej) i obszarów działania w opiece paliatywnej. 3.Historii, stanu obecnego i zmian w opiece paliatywnej i hospicyjnej. 4.Potrzeb, oczekiwań i możliwości pacjentów związanych z: edukacją, organizacją czasu wolnego i wsparciem. 5.Miejsca opieki paliatywnej w strukturze nauk o rodzinie. 6.Czynności związanych z samoopieką (podstawowymi czynnościami higieniczno-pielęgnacyjnymi w odniesieniu do dziecka osoby dorosłej i starszej). 7.Diagnozowania i zaspokajania edukacyjnych i wolnoczasowych potrzeb, oczekiwań i możliwości chorych oraz ich rodzin, pomocy chorym w korzystaniu z mediów. 8.Komunikowania się z pacjentem i jego bliskimi ("sztuka rozmowy", "sztuka słuchania", komunikacja pozawerbalna) oraz przekazywania niepomyślnych informacji. 9.Postępowania w przypadku agonii, śmierci i osierocenia. 10.Towarzyszenia choremu i jego bliskim oraz wspierania ruchu hospicyjnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Gajda Z. (red.) Ból i cierpienie, Wyd. AAM, Kraków 2006. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina, Poznań 1998. Grajcarek A. (red.) Sztuka rozmowy z chorym, Ad Vocem, Kraków 2000. Łuczak J., Kotlińska-Lemieszek A., Bączyk E.; Cierpienia chorych u kresu życia. Opieka paliatywna/hospicyjna. Rozwój opieki paliatywnej/hospicyjnej w Polsce. Nowa Medycyna Ból i Opieka Paliatywna I (8/1999). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - zna typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywną i hospicyjną, EK_2 - wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny, EK_3 - zna i rozumie koncepcję wielosektorowości pomocy społecznej. Umiejętności: EK_4 - umie wskazać założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej oraz ocenić ich efektywność, EK_5 - potrafi opracowywać strategie działań w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej, EK_6 - dostrzega i analizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej. Kompetencje: EK_7 - dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, EK_8 - kooperuje oraz efektywnie współpracuje z innymi specjalistami celem skutecznego udzielania pomocy, EK_9 - prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego. Opis ECTS: udział w zajęciach i ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin Liczba ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: student zna typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywną i hospicyjną, wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny, zna i rozumie koncepcję wielosektorowości pomocy społecznej. Umiejętności: umie wskazać założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej oraz ocenić ich efektywność, potrafi opracowywać strategie działań w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej. Kompetencje: dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, kooperuje oraz efektywnie współpracuje z innymi specjalistami celem skutecznego udzielania pomocy, prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego. Metody realizacji i weryfikacji: METODY: Efekty wiedzy : metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja multimedialna; indywidualna lektura literatury przedmiotu Efekty umiejętności : metoda dydaktyczna – wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; metody problemowe i sytuacyjne Efekty kompetencji : metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu; wykład konwersatoryjny, metody problemowe i sytuacyjne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. ocena z kolokwium pisemnego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.