Pedagogy of Care and Education Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PEOW |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Pedagogy of Care and Education Family |
Name in Polish: | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Przygotowanie pedagogiczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRL_W01, NRL_W09, NRL_W10, NRL_W17, NRL_U02, NRL_U11, NRL_K04, NRL_K06 |
Short description: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy o celach i metodach odpowiedzialnego wychowania i opieki w rodzinie oraz innych środowiskach opiekuńczo-wychowawczych, a także wiedzy z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej z ludźmi w różnym wieku i o różnym statusie społecznym, wiedzy o potrzebie integralnej formacji wychowawców. Promowanie podstawowych kompetencji wychowawcy w zakresie diagnozowania wychowanka i jego środowiska społeczno-wychowawczego. |
Full description: |
Treści programowe: 1. Pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa. 2. Pojęcie opieki międzyludzkiej i wychowania. 3. Kategorie opieki (rodzinna, moralna, społeczna, prawna, wychowawcza). 4. Struktura opieki. 5. Zakresy opieki. 6. Funkcje opiekuńcze. 7. Postawy opiekuńcze (opiekun, podstawowe elementy wzoru opiekuna-wychowawcy). 8. Podstawowe środowiska opiekuńczo-wychowawcze. 9. Sytuacje opiekuńcze i czynności opiekuńcze – dostarczanie podopiecznemu przedmiotów jego potrzeb. 10. Atmosfera opieki i wychowania. 11. Formy i metody opieki. 12. Proces opieki. 13. Wychowanie przez opiekę i wychowanie opiekuńcze. 14. Zasady opieki wychowawczej. 15. Opieka i wychowanie rodzinne. |
Bibliography: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza, t. 1 i 2, Olsztyn 2006. 2. G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009. 3. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, A. Olubiński (red.), Toruń 2001. Literatura uzupełniająca: 1. A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. 2. A. Regulska, Placówka opiekuńczo-wychowawcza, w: Leksykon Pedagogiki Rodziny, red. J. Kułaczkowski, Warszawa 2011 3. M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1 – student definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej; EK 2 – student objaśnia uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz źródeł i podstaw tych procesów; EK 3 – student charakteryzuje specyfikę i procesy zachodzące w głównych środowiskach opiekuńczo – wychowawczych; Umiejętności EK 4 – student wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; EK 5 – student potrafi wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; EK 6 – student potrafi zaprezentować działalności podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem; Kompetencje społeczne EK 7 – student ma świadomość wartości i potrzeby podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; EK 8 – studenta cechuje aktywna postawa w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz kreatywne podejście do pracy zespołowej; ECTS: udział w wykładzie: 15 godz. udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do kolokwium: 20 godz. przygotowanie pracy semestralnej: 15 godz. samodzielna lektura literatury przedmiotu: 15 godz. Suma godzin: 80 [30(25) godz.=1 ECTS] Liczba ECTS: 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
METODY: Efekty wiedzy (EK 1-3): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja multimedialna; indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, praca semestralna Efekty umiejętności (EK 4-6): metoda dydaktyczna – wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; metody problemowe i sytuacyjne weryfikacja: kolokwium, obserwacja pracy studenta, praca semestralna Efekty kompetencji (EK 7-8): metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu; dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne weryfikacja: obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna KRYTERIA OCENIANIA: Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, nie ma wiedzy na temat uwarunkowań realizacji procesów wychowania i opieki oraz na temat głównych środowisk opiekuńczo – wychowawczych. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, nie w pełni wyjaśnia wszystkie uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki, w ograniczonym stopniu charakteryzuje główne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Ocena 4 (db) – student poprawnie definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz scharakteryzować główne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz dokonać pełnej charakterystyki głównych środowisk opiekuńczo – wychowawczych. Umiejętności (EK 4-6): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; nie potrafi wyjaśnić zasad pracy opiekuńczo – wychowawczej; nie potrafi zaprezentować działalności podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem. Ocena 3 (dst) – student potrafi w ograniczonym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; w niepełnym zakresie wyjaśnia zasad pracy opiekuńczo – wychowawczej; częściowo potrafi zaprezentować działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem. Ocena 4 (db) – student poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; potrafi ogólnie wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; w większości prawidłowo prezentuje działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem. Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; potrafi szczegółowo wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; całkowicie poprawnie prezentuje działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem. Kompetencje społeczne (EK 7-8): Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; studenta cechuje pasywna postawa w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student okazjonalnie wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. ocena z kolokwium pisemnego (wykład); 3. praca semestralna (ćwiczenia); 4. aktywny udział w ćwiczeniach. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.