Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogy of Care and Education Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-PEOW
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Pedagogy of Care and Education Family
Name in Polish: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Przygotowanie pedagogiczne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRL_W01, NRL_W09, NRL_W10, NRL_W17, NRL_U02, NRL_U11, NRL_K04, NRL_K06

Short description:

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy o celach i metodach odpowiedzialnego wychowania i opieki w rodzinie oraz innych środowiskach opiekuńczo-wychowawczych, a także wiedzy z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej z ludźmi w różnym wieku i o różnym statusie społecznym, wiedzy o potrzebie integralnej formacji wychowawców. Promowanie podstawowych kompetencji wychowawcy w zakresie diagnozowania wychowanka i jego środowiska społeczno-wychowawczego.

Full description:

Treści programowe:

1. Pedagogika opiekuńcza jako dyscyplina naukowa.

2. Pojęcie opieki międzyludzkiej i wychowania.

3. Kategorie opieki (rodzinna, moralna, społeczna, prawna, wychowawcza).

4. Struktura opieki.

5. Zakresy opieki.

6. Funkcje opiekuńcze.

7. Postawy opiekuńcze (opiekun, podstawowe elementy wzoru opiekuna-wychowawcy).

8. Podstawowe środowiska opiekuńczo-wychowawcze.

9. Sytuacje opiekuńcze i czynności opiekuńcze – dostarczanie podopiecznemu przedmiotów jego potrzeb.

10. Atmosfera opieki i wychowania.

11. Formy i metody opieki.

12. Proces opieki.

13. Wychowanie przez opiekę i wychowanie opiekuńcze.

14. Zasady opieki wychowawczej.

15. Opieka i wychowanie rodzinne.

Bibliography:

Literatura podstawowa:

1. Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza, t. 1 i 2, Olsztyn 2006.

2. G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009.

3. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, A. Olubiński (red.), Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014.

2. A. Regulska, Placówka opiekuńczo-wychowawcza, w: Leksykon Pedagogiki Rodziny, red. J. Kułaczkowski, Warszawa 2011

3. M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

EK 1 – student definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej;

EK 2 – student objaśnia uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz źródeł i podstaw tych procesów;

EK 3 – student charakteryzuje specyfikę i procesy zachodzące w głównych środowiskach opiekuńczo – wychowawczych;

Umiejętności

EK 4 – student wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych;

EK 5 – student potrafi wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej;

EK 6 – student potrafi zaprezentować działalności podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem;

Kompetencje społeczne

EK 7 – student ma świadomość wartości i potrzeby podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby;

EK 8 – studenta cechuje aktywna postawa w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz kreatywne podejście do pracy zespołowej;

ECTS:

udział w wykładzie: 15 godz.

udział w ćwiczeniach: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium: 20 godz.

przygotowanie pracy semestralnej: 15 godz.

samodzielna lektura literatury przedmiotu: 15 godz.

Suma godzin: 80 [30(25) godz.=1 ECTS]

Liczba ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria:

METODY:

Efekty wiedzy (EK 1-3):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja multimedialna; indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium, praca semestralna

Efekty umiejętności (EK 4-6):

metoda dydaktyczna – wykład problemowy; wykład konwersatoryjny; metody problemowe i sytuacyjne

weryfikacja: kolokwium, obserwacja pracy studenta, praca semestralna

Efekty kompetencji (EK 7-8):

metoda dydaktyczna – indywidualna lektura literatury przedmiotu; dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne

weryfikacja: obserwacja pracy studenta, bieżąca informacja zwrotna

KRYTERIA OCENIANIA:

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, nie ma wiedzy na temat uwarunkowań realizacji procesów wychowania i opieki oraz na temat głównych środowisk opiekuńczo – wychowawczych.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, nie w pełni wyjaśnia wszystkie uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki, w ograniczonym stopniu charakteryzuje główne środowiska opiekuńczo – wychowawcze.

Ocena 4 (db) – student poprawnie definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz scharakteryzować główne środowiska opiekuńczo – wychowawcze.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie definiuje podstawowe terminy pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) uwarunkowania realizacji procesów wychowania i opieki oraz dokonać pełnej charakterystyki głównych środowisk opiekuńczo – wychowawczych.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; nie potrafi wyjaśnić zasad pracy opiekuńczo – wychowawczej; nie potrafi zaprezentować działalności podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.

Ocena 3 (dst) – student potrafi w ograniczonym stopniu wykorzystywać wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; w niepełnym zakresie wyjaśnia zasad pracy opiekuńczo – wychowawczej; częściowo potrafi zaprezentować działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.

Ocena 4 (db) – student poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; potrafi ogólnie wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; w większości prawidłowo prezentuje działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykorzystuje wiedzę teoretyczną w celu analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo - wychowawczych; potrafi szczegółowo wyjaśnić zasady pracy opiekuńczo – wychowawczej; całkowicie poprawnie prezentuje działalność podstawowych środowisk zajmujących się opieką i wychowaniem.

Kompetencje społeczne (EK 7-8):

Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; studenta cechuje pasywna postawa w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej;

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student okazjonalnie wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę podejmowania oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych dla dobra i rozwoju osoby; student wykazuje aktywną postawę w przygotowaniu do pracy opiekuńczo-wychowawczej; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. ocena z kolokwium pisemnego (wykład);

3. praca semestralna (ćwiczenia);

4. aktywny udział w ćwiczeniach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)