Pedagogization of the Parents
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PER3 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Pedagogization of the Parents |
Name in Polish: | Pedagogizacja rodziców |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Przygotowanie pedagogiczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | |
Short description: |
(in Polish) Cel wykładu jest zdobycie wiedzy w zakresie elementów pedagogizacji rodziców; poznanie stanu kultury pedagogicznej rodziców, poznanie z wiedzą konieczną dla rodziców do dobrego wychowania dziecka, poznanie roli różnych środowisk kształtujących kulturę pedagogiczną rodziców, a zwłaszcza roli jaką odgrywa Kościół katolicki; zapoznanie z literaturą i innymi pomocami w zdobywaniu wiedzy pedagogicznej. |
Full description: |
(in Polish) Cel wykładu jest zdobycie wiedzy w zakresie elementów pedagogizacji rodziców; poznanie stanu kultury pedagogicznej rodziców, poznanie z wiedzą konieczną dla rodziców do dobrego wychowania dziecka, poznanie roli różnych środowisk kształtujących kulturę pedagogiczną rodziców, a zwłaszcza roli jaką odgrywa Kościół katolicki; zapoznanie z literaturą i innymi pomocami w zdobywaniu wiedzy pedagogicznej. Treści programowe: 1.Informacja w procesie pedagogizacji rodziców. 2.Znajomość: psychologii dziecka, zainteresowań, potrzeb, temperamentu, historii życia; właściwości dziecka odziedziczone, właściwości wrodzone dziecka. 3.Psychologia rodziców; jedność, spójność i trwałość struktury rodzinnej. 4.Znajomość: cech osobowościowych rodziców, warunków bytowych rodziny, nawyków kulturowych. 5.Świadomość wychowawcza rodziców; odniesienia rodziców do dziecka; wychowanie w grupie rodzinnej. 6.Propedeutyka wychowania; świadomy proces; wzory i modele; metody i środki; zasady. 7.Technika informacji (przedmiot informacji; gdzie, kiedy i jak informować? podmiot informacji). 8.Wychowanie osobowości rodziców (czynniki wychowawcze). 9.Metody wychowania osobowego rodziców. 10.Poradnie dla rodziców (cel poradni; organizacja i struktura poradni). 11.Działalność i funkcjonowanie poradni. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura: Cudak H., Rola ośrodków nieszkolnych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Kielce 1997. Literatura: Bieleń R., Kościół Katolicki w Polsce promotorem podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców, w: J. Stala (red.), Dzisiejsze aspiracje katechezy, Kielce 2005, s. 385-406. Cudak H., Kształtowanie kultury pedagogicznej rodziców, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1986 nr 3, s. 130-133. Fioravanti G., Pedagogia e educazione familiare, Roma 1983. Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, w: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1986, s. 299-348. Homplewicz J., Pedagogika rodziny, Rzeszów 2000. Izdebska H., Rodzina jako środowisko życia i wychowania, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1987 nr 6, s. 162-170. Izdebska J., Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, "Zeszyty Naukowe Filii UW w Białymstoku", 1985, t. XVII, s. 87-95. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w Pedagogizacji rodziny EK_2 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym EK_3 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach Umiejętności EK_4 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu Pedagogizacji rodziny w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK_5 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu Pedagogizacji rodziny Kompetencje EK_6 - ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny EK_7 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy ECTS: Udział w wykładach - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pedagogiki rodziny, ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym, ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, etapów życia rodzinnego, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, ma podstawową wiedzę o rodzinie jako środowisku wychowawczym, jego specyfice i procesach w niej zachodzących Umiejętności student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu pedagogiki rodziny, potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny Kompetencje student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.