Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogization of the Parents

General data

Course ID: WSR-NR-D-PER3
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Pedagogization of the Parents
Name in Polish: Pedagogizacja rodziców
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Przygotowanie pedagogiczne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:



Short description: (in Polish)

Cel wykładu jest zdobycie wiedzy w zakresie elementów pedagogizacji rodziców; poznanie stanu kultury pedagogicznej rodziców, poznanie z wiedzą konieczną dla rodziców do dobrego wychowania dziecka, poznanie roli różnych środowisk kształtujących kulturę pedagogiczną rodziców, a zwłaszcza roli jaką odgrywa Kościół katolicki; zapoznanie z literaturą i innymi pomocami w zdobywaniu wiedzy pedagogicznej.

Full description: (in Polish)

Cel wykładu jest zdobycie wiedzy w zakresie elementów pedagogizacji rodziców; poznanie stanu kultury pedagogicznej rodziców, poznanie z wiedzą konieczną dla rodziców do dobrego wychowania dziecka, poznanie roli różnych środowisk kształtujących kulturę pedagogiczną rodziców, a zwłaszcza roli jaką odgrywa Kościół katolicki; zapoznanie z literaturą i innymi pomocami w zdobywaniu wiedzy pedagogicznej.

Treści programowe:

1.Informacja w procesie pedagogizacji rodziców.

2.Znajomość: psychologii dziecka, zainteresowań, potrzeb, temperamentu, historii życia; właściwości dziecka odziedziczone, właściwości wrodzone dziecka.

3.Psychologia rodziców; jedność, spójność i trwałość struktury rodzinnej.

4.Znajomość: cech osobowościowych rodziców, warunków bytowych rodziny, nawyków kulturowych.

5.Świadomość wychowawcza rodziców; odniesienia rodziców do dziecka; wychowanie w grupie rodzinnej.

6.Propedeutyka wychowania; świadomy proces; wzory i modele; metody i środki; zasady.

7.Technika informacji (przedmiot informacji; gdzie, kiedy i jak informować? podmiot informacji).

8.Wychowanie osobowości rodziców (czynniki wychowawcze).

9.Metody wychowania osobowego rodziców.

10.Poradnie dla rodziców (cel poradni; organizacja i struktura poradni).

11.Działalność i funkcjonowanie poradni.

Bibliography: (in Polish)

Lektura: Cudak H., Rola ośrodków nieszkolnych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Kielce 1997.

Literatura: Bieleń R., Kościół Katolicki w Polsce promotorem podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców, w: J. Stala (red.), Dzisiejsze aspiracje katechezy, Kielce 2005, s. 385-406. Cudak H., Kształtowanie kultury pedagogicznej rodziców, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1986 nr 3, s. 130-133. Fioravanti G., Pedagogia e educazione familiare, Roma 1983. Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, w: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1986, s. 299-348. Homplewicz J., Pedagogika rodziny, Rzeszów 2000. Izdebska H., Rodzina jako środowisko życia i wychowania, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1987 nr 6, s. 162-170. Izdebska J., Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, "Zeszyty Naukowe Filii UW w Białymstoku", 1985, t. XVII, s. 87-95.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - zna elementarną terminologię używaną w Pedagogizacji rodziny

EK_2 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym

EK_3 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach

Umiejętności

EK_4 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu Pedagogizacji rodziny w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

EK_5 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu Pedagogizacji rodziny

Kompetencje

EK_6 - ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny

EK_7 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

ECTS:

Udział w wykładach - 15 godzin

Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pedagogiki rodziny, ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym, ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, etapów życia rodzinnego, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, ma podstawową wiedzę o rodzinie jako środowisku wychowawczym, jego specyfice i procesach w niej zachodzących

Umiejętności

student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu pedagogiki rodziny, potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny

Kompetencje

student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)