The Family in Canon Legal System
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PR2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | The Family in Canon Legal System |
Name in Polish: | Rodzina w kanonicznym systemie prawnym (KPK) |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
The short description of the subject The Level of the subject: basic The Purposes of the subject: Studying the matrimonial canon law the student is able to distinguish between an invalid marriage and a divorce institution. He is prepared himself to get marriage and knows which right documents from the law side are needed to do so. He is able to help others to resolve the causes of this matter. The Initial requirements: The student should have the knowledge about the holy sacraments, and the Concordat’s regulations within the marriage. |
Full description: |
The description of the subject 1. The concept of the marriage in the canonical form and its aims. 2. The essential properties of the marriage and the sacramentality. 3. The matrimonial consent – its concept and the role within the marriage. 4. The preparation to the marriage: nearer, further, direct and the sacraments: the confirmation, the penance and the Eucharist in the marriage’s context. 5. The documents to enter the concordat’s marriage and the pre-marriage investigation 6. The concept of the diriment impediment, the classification of the impediments, the authority of the explanation and the establishment. 7. The impediments of the age, of the bond of the marriage, and of the impotence. 8. The impediment of the different religion and the matter of the mixed marriages. 9. The impediments of the sacred orders and the public perpetual vow, of the abduction and the delinquency. 10. The impediments of: the consanguinity, the affinity, the kinship legal and the public decency 11. The matrimonial consent and the consensual inconsistency. The simulation of the marriage. Others defects of the matrimonial consent. 12. The ordinary and the extraordinary form of the marriage 13. The secret marriage, the consequences of the marriage and the record in the marriage register. 14. The Pauline privilege and the special cases of the Bond dissolution. 15. The validation of marriage: the simple and the extraordinary one. 16. The Church requests with the formal act within the matrimonial context. The methods of the grade: The presence in the lectures and the oral examination as to pass the semester. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. W. Góralski, Kościelne prawo małżeńskie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006; 2. P.M. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego, Wyd. Biblos, Tarnów2002; 3. P. Steczkowski, Wystąpienie z Kościoła katolickiego aktem formalnym w świetle dokumentu Papieskiej Rady ds. Tekstów Prawnych z 13 marca 2006 r., „Annales Canonici” 2/2006, s. 179-194; 4. J. Krajczyński, Prawo rodziny do opieki duszpasterskiej, Apostolicum 2007. 5. Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: EK_1 - ma elementarną wiedzę o pojęciu małżeństwa i jego istotnych przymiotach oraz sakramentalności; EK_2 - ma wiedzę o zadaniach i roli "poradnictwa rodzinnego" w przygotowaniu do małżeństwa; EK_3 - zna poszczególne przeszkody małżeńskie i ich zakres; EK_4 - ma wiedzę o niezdolności konsensualnej i ich przyczynach oraz o wadach zgody; EK_5 - ma wiedzę o zwyczajnej i nadzwyczajnej formie zawarcia małżeństwa; EK_6 - wie dlaczego Kościół nie jest zwolennikiem małżeństw mieszanych; EK_7 - ma wiedzę kto i w jakich okolicznościach można uważnić małżeństwo. W zakresie umiejętności EK_8 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o małżeństwie; EK_9 - potrafi odróżnić nieważność małżeństwa kanonicznego od instytucji rozwodu; EK_10 - potrafi powiązać elementy teologiczne, etyczne i prawne małżeństwa; EK_11 - potrafi pracować w zespole i przyjmować i wyznaczać zadania w opracowywaniu wieloaspektowości małżeństwa. W zakresie kompetencji EK_12 - utożsamia się z wartościami małżeństwa katolickiego, jego celami i zadaniami; EK_13 - może uczestniczyć w bezpośrednim przygotowaniu nupturientów do małżeństwa od strony etyczno-prawnych; EK_14 - dostrzega i formułuje nowe problemy związane z prokreacją. ECTS udział w wykładzie 30 lektura obowiązkowa, przygotowanie do egzaminu 30 LICZBA ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WIEDZA - na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowych pojęć dotyczących formy, skutków, rozwiązania i ważnienia małżeństwa; nie zna podstawowych zagadnień związanych z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; nie posiada wiedzy pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa. - na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu zna podstawowe pojęcia dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; zna wybiórcze zagadnienia związane z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; posiada słabo usystematyzowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa. - na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawowe pojęcia dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; dobrze zna zagadnienia związane z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; posiada dobrze usystematyzowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa. - na ocenę 5 (bdb.) - student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; bardzo dobrze zna zagadnienia związane z małżeństwami mieszanymi oraz małżeństwami zawieranymi tajnie; posiada bardzo dobrze usystematyzowaną wiedzę pozwalającą mu na scharakteryzowanie podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie dotyczącym formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa. UMIEJĘTNOŚCI - na ocenę 2 (nast.) - student nie umie interpretować przepisów kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa; małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie; skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; nie umie sformułować poszczególnych zagadnień z zakresu przepisów dotyczących formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństwa mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne nie potrafi przeanalizować i ocenić konkretnych kazusów prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie. - na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym zakresie umie interpretować przepisy kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa; małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie; skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; nie w każdym przypadku sformułuje poszczególne zagadnienia z zakresu przepisów dotyczących formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństwa mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne nie zawsze potrafi przeanalizować i ocenić konkretne kazusy prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie. - na ocenę 4 (db.) - student umie poprawnie interpretować przepisy kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa; małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; formułuje poszczególne zagadnienia z zakresu przepisów dotyczących formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństwa mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne potrafi przeanalizować i ocenić konkretne kazusy prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie. - na ocenę 5 (bdb.) - student umie poprawnie i bezbłędnie interpretować przepisy kanonicznego prawa małżeńskiego w zakresie formy zawarcia małżeństwa, małżeństw mieszanych oraz zawieranych tajnie, skutków rozwiązania i uważnienia małżeństwa; w każdym przypadku poprawnie formułuje poszczególne zagadnienia z zakresu przepisów dotyczących formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; w oparciu o normy prawne bardzo dobrze potrafi przeanalizować i ocenić konkretne kazusy prawno-duszpasterskie dotyczące formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa; małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie. KOMPETENCJE - na ocenę 2 (nast.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować pracy indywidualnej dotyczącej przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; nie angażuje się zupełnie podczas prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusjach, nie zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, nieumiejętnie dyskutuje nad problemami, nie angażuje się w pracę zespołu kanonistów. - na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; mało angażuje się podczas prowadzonych zajęć, słabo uczestniczy w dyskusjach, nie zawsze zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, dyskutuje nad problemami, minimalnie angażuje się w pracę zespołu kanonistów. - na ocenę 4 (db.) - student potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy w dyskusjach, nie zawsze zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, dyskutuje nad problemami, angażuje się w pracę zespołu kanonistów. - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego i nabycia treści teoretycznych i praktycznych z zakresu formy, skutków, rozwiązania i uważnienia małżeństwa, małżeństw mieszanych i zawieranych tajnie; dużo angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy aktywnie w dyskusjach, zawsze zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii prawnych, aktywnie dyskutuje nad problemami, dużo angażuje się w pracę zespołu kanonistów. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.