Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of Marriage and the Family

General data

Course ID: WSR-NR-D-PSMR1
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Psychology of Marriage and the Family
Name in Polish: Psychologia małżeństwa i rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Objectives of the course: The aim of the lecture is to present the role of marriage and family in human life, the basic factors determining the high quality of the marriage, the display of sexuality as an integral value connected with the structure of the human personality as well as the analysis of the influence of the family environment on human life and basic functions of the family. It is also important for a student to acquire the necessary knowledge in working in counseling, in working with young people, with married couples, with families. Competencies - acquire the skills needed to work in a clinic, especially important in deepening interpersonal communication and conflict resolution.

Prerequisites: The student is expected to have knowledge of developmental and educational psychology

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - genogram oraz mapa przestrzeni życiowej rodziny;

Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie.

Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego.

Czynniki będące wyrazem funkcjonowania diady małżeńskiej.

Zaspokajanie potrzeb małżonków; wspólne realizowanie wartości; rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie, przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach trwania związku, integrujące i dezintegrujące rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie konfliktom; sytuacje kryzysowe w małżeństwie, przyczyny i terapia. Czynniki zewnętrzne wpływające na powodzenie związku małżeńskiego.

Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina prawidłowa, nadopiekuńcza, władzy, chaotyczna i uwikłana.

Więzi w rodzinie. Dynamika oddziaływań rodziny.

Przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach rozwoju rodziny; sposoby ich rozwiązywania oraz przeciwdziałanie konfliktom i kryzysom w życiu rodzinnym.

Typologia systemów rodzinnych

Wpływ systemu rodzinnego na rozwój wzrastających w nim dzieci

Miłość i więź małżeńska

Komunikacja w małżeństwie

Konflikty w relacjach małżeńskich

Funkcje rodziny

Postawy rodzicielskie

Fazy rozwoju rodziny - ich zagrożenia i zadania rozwojowe

Genogram

Mapa przestrzeni życiowej rodziny

Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury

Bibliography:

Lektura obowiązkowa:

de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.

Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL.

McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka

Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.

Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie.

Metody badań. Warszawa: Impuls.

Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar

Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.

Literatura (propozycje):

Baniak, J. (1996). Rodzina a osobowość dziecka. Problemy Rodziny, 4, 19-23.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Braun-Gałkowska, M. (1980). Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie. Warszawa: PAX.

Braun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Braun-Gałkowska, M. (2004). The responsibility for love. W: L. Kirk (red.), The family, a community for happiness: XXI International Congress for the family (s. 45-59). Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium.

Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (t. 1, s. 132-151). W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Drożdżowicz, L. (1999): Ogólna teoria systemów (s. 9-18). W: B. de Barbaro (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dyczewski, L. (1999). The family in a transforming society. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Foremniak, I. (2004). Satysfakcja seksualna w małżeństwie: problematyka badań własnych. Małżeństwo i Rodzina, 2, 47-50.

Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42.

Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum.

Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster.

Hantrais, L. (2004). Family policy matters: responding to family change in Europe. Bristol: The Policy Press.

Harwas-Napierała, B. (1993). Rola rodziny w przygotowaniu młodzieży do dorosłości. Problemy Rodziny, 3, 20-24.

Janicka, I., Niebrzydowski L. (1994). Psychologia małżeństwa. Łódź: UŁ.

Laskowski, J. (1987). Trwałość wspólnoty małżeńskiej: studium socjopsychologiczne. Warszawa: OdiSS.

Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”.

Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”.

Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN.

Ryś, M. (1993a). Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-23.

Ryś, M. (1993b). Wpływ zaspokojenia potrzeb psychicznych na akceptowanie wartości rodzinnych. Problemy Rodziny, 3, 25-27.

Ryś, M. (1994). Jakość i Trwałość Małżeństwa. Propozycja Skali. Problemy Rodziny, 4, 19-24.

Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Ryś, M. (2005).Zmodyfikowana Skala Jakości Związku Małżeńskiego. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Instytut Psychologii UKSW.

Ziemska, M. (1986). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (s. 155-196). Warszawa: PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KNOWLEDGE: Students will acquire knowledge about the basics of family functioning, history and present, the principles of family functioning and will learn about the functioning of normal, dysfunctional and dysfunctional families.

SKILLS: Students should gain the skills how to use the acquired knowledge needed to identify various types of family problems.

COMPETENCES / ATTITUDES: Students should be aware of the need to constantly develop their knowledge. It should be characterized by an open attitude to various problems and the competence to pre-diagnose them, should have knowledge of the principles of the process of family mediation.

credits:

participation in the lecture - 30

preparation for lecture and reading texts - 60

consultations - 5

exam preparation - 15

TOTAL HOURS 110

NUMBER OF ECTS – 4

Assessment methods and assessment criteria:

- Grade 5 (bdb.): student has good comprehension of issues related to the psychology of marriage and the family, knows the different approaches in family psychology and is able to analyze them critically, can analyze dependencies on the determinants of durability and quality of marriage and family. He can critically and independently interpret scientific approaches, research results in this field.

- Grade 4 (db.): correctly points out the characteristics of marriage and family psychology, knows the different approaches in family psychology, can pinpoint important determinants of durability and quality of marriage and family functioning, can discuss and point to their importance and importance. He can present research results in this field.

- Grade 3 (dst.): student is able to indicate the important determinants of durability and quality of marriage and the functioning of the family and can discuss them.

- Grade 2 (next ..): does not know what is the psychology of marriage and family, can not indicate the conditions of high quality of marriage and the durability and cohesion of the family ..

The final grade is the grade from the final exam.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)