Psychology of Marriage and the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-D-PSMR1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Psychology of Marriage and the Family |
Name in Polish: | Psychologia małżeństwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Objectives of the course: The aim of the lecture is to present the role of marriage and family in human life, the basic factors determining the high quality of the marriage, the display of sexuality as an integral value connected with the structure of the human personality as well as the analysis of the influence of the family environment on human life and basic functions of the family. It is also important for a student to acquire the necessary knowledge in working in counseling, in working with young people, with married couples, with families. Competencies - acquire the skills needed to work in a clinic, especially important in deepening interpersonal communication and conflict resolution. Prerequisites: The student is expected to have knowledge of developmental and educational psychology |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - genogram oraz mapa przestrzeni życiowej rodziny; Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie. Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego. Czynniki będące wyrazem funkcjonowania diady małżeńskiej. Zaspokajanie potrzeb małżonków; wspólne realizowanie wartości; rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie, przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach trwania związku, integrujące i dezintegrujące rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie konfliktom; sytuacje kryzysowe w małżeństwie, przyczyny i terapia. Czynniki zewnętrzne wpływające na powodzenie związku małżeńskiego. Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina prawidłowa, nadopiekuńcza, władzy, chaotyczna i uwikłana. Więzi w rodzinie. Dynamika oddziaływań rodziny. Przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach rozwoju rodziny; sposoby ich rozwiązywania oraz przeciwdziałanie konfliktom i kryzysom w życiu rodzinnym. Typologia systemów rodzinnych Wpływ systemu rodzinnego na rozwój wzrastających w nim dzieci Miłość i więź małżeńska Komunikacja w małżeństwie Konflikty w relacjach małżeńskich Funkcje rodziny Postawy rodzicielskie Fazy rozwoju rodziny - ich zagrożenia i zadania rozwojowe Genogram Mapa przestrzeni życiowej rodziny Metody oceny: egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury |
Bibliography: |
Lektura obowiązkowa: de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL. McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls. Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls. Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP. Literatura (propozycje): Baniak, J. (1996). Rodzina a osobowość dziecka. Problemy Rodziny, 4, 19-23. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Braun-Gałkowska, M. (1980). Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie. Warszawa: PAX. Braun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Braun-Gałkowska, M. (2004). The responsibility for love. W: L. Kirk (red.), The family, a community for happiness: XXI International Congress for the family (s. 45-59). Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium. Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (t. 1, s. 132-151). W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Drożdżowicz, L. (1999): Ogólna teoria systemów (s. 9-18). W: B. de Barbaro (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dyczewski, L. (1999). The family in a transforming society. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. Foremniak, I. (2004). Satysfakcja seksualna w małżeństwie: problematyka badań własnych. Małżeństwo i Rodzina, 2, 47-50. Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42. Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum. Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster. Hantrais, L. (2004). Family policy matters: responding to family change in Europe. Bristol: The Policy Press. Harwas-Napierała, B. (1993). Rola rodziny w przygotowaniu młodzieży do dorosłości. Problemy Rodziny, 3, 20-24. Janicka, I., Niebrzydowski L. (1994). Psychologia małżeństwa. Łódź: UŁ. Laskowski, J. (1987). Trwałość wspólnoty małżeńskiej: studium socjopsychologiczne. Warszawa: OdiSS. Plopa, M. (2004). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”. Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”. Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN. Ryś, M. (1993a). Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-23. Ryś, M. (1993b). Wpływ zaspokojenia potrzeb psychicznych na akceptowanie wartości rodzinnych. Problemy Rodziny, 3, 25-27. Ryś, M. (1994). Jakość i Trwałość Małżeństwa. Propozycja Skali. Problemy Rodziny, 4, 19-24. Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Ryś, M. (2005).Zmodyfikowana Skala Jakości Związku Małżeńskiego. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Instytut Psychologii UKSW. Ziemska, M. (1986). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (s. 155-196). Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KNOWLEDGE: Students will acquire knowledge about the basics of family functioning, history and present, the principles of family functioning and will learn about the functioning of normal, dysfunctional and dysfunctional families. SKILLS: Students should gain the skills how to use the acquired knowledge needed to identify various types of family problems. COMPETENCES / ATTITUDES: Students should be aware of the need to constantly develop their knowledge. It should be characterized by an open attitude to various problems and the competence to pre-diagnose them, should have knowledge of the principles of the process of family mediation. credits: participation in the lecture - 30 preparation for lecture and reading texts - 60 consultations - 5 exam preparation - 15 TOTAL HOURS 110 NUMBER OF ECTS – 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
- Grade 5 (bdb.): student has good comprehension of issues related to the psychology of marriage and the family, knows the different approaches in family psychology and is able to analyze them critically, can analyze dependencies on the determinants of durability and quality of marriage and family. He can critically and independently interpret scientific approaches, research results in this field. - Grade 4 (db.): correctly points out the characteristics of marriage and family psychology, knows the different approaches in family psychology, can pinpoint important determinants of durability and quality of marriage and family functioning, can discuss and point to their importance and importance. He can present research results in this field. - Grade 3 (dst.): student is able to indicate the important determinants of durability and quality of marriage and the functioning of the family and can discuss them. - Grade 2 (next ..): does not know what is the psychology of marriage and family, can not indicate the conditions of high quality of marriage and the durability and cohesion of the family .. The final grade is the grade from the final exam. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.