Socjologia ogólna-ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-SO2ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna-ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W11; NRL_U14; NRL_K04 |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza o życiu społecznym na poziomie szkoły średniej - poziom przedmiotu: wiedza o społeczeństwie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu socjologii ogólnej: poznania podstaw indywidualnej i zbiorowej aktywności społecznej, stabilnych całosci społecznych, dynamiki i kierunków zmiany społecznej oraz powiazań tych zjawisk z życiem rodzinnym. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu socjologii ogólnej: poznania podstaw indywidualnej i zbiorowej aktywności społecznej, stabilnych całosci społecznych, dynamiki i kierunków zmiany społecznej oraz powiazań tych zjawisk z życiem rodzinnym. Zakłada się, że student będzie znał i używał terminów socjologicznych służących opisowi życia społecznego i miejsca jednostki oraz rodziny w społeczeństwie. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie, szczególnie socjalizację, tożsamość, kulturę i pamięć zbiorową. Będzie dostrzegał miejsce rodziny w tych procesach. Student nabędzie umiejętność obserwacji i interpretacji podstawowych zjawisk społecznych w kontekscie ich powiązań z życiem rodzinnym. Uczestnik zajęć nabędzie świadomość powiązań pomiędzy zjawiskami społecznymi a rodziną oraz jej rolą w budowie dobrostanu jednostek oraz tożsamością kulturową społeczeństw. |
Literatura: |
Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012. Krótkie wykłady z socjologii. Kategorie, problemy, subdyscypliny. Tom 2 - kontynuacja , red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia: NRL_W11 - ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie, w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania; NRL_U14 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; NRL_K04 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Opis punktów ECTS: Socjologia ogólna - ćwiczenia - stacjonarne: 2 ECTS - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz. - konsultacje: 2 godz. - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godz. w sumie: 52 godz = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA OCENA 2 (ndst) – student nie opanował podstawowej wiedzy z socjologii w zakresie: historia powstania, pojęcia, naukowość socjologii. Nie opanował wiedzy w zakresie podstawowych teorii społecznych. Nie potrafi opisać podstawowych zjawisk socjologicznych oraz podać ich wskaźników. Nie potrafi określić ani przedstawić powiazań pomiędzy zjawiskami społecznymi a życiem rodzinnym. Nie potrafi przedstawić podstawowych zjawisk społecznych takich jak: opis społeczeństwa, kultura, socjalizacja, tożsamość, grupy społeczne, instytucje, edukacja, ruchy społeczne, kontrola społeczna, dewiacja, ład społeczny, populacja, struktura społeczna, procesy globalizacyjne. Test lub kolokwium/egzamin napisany na mniej niż 50% OCENA 3 (dst) – student w części (50 %) opanował teorie z zakresu historii, teorii i podstawowych pojęć. Potrafi wymienić i opisać w części zagadnienia dotyczące społeczeństwa, kontroli społecznej, ruchów społecznych, grupy społecznej, rodziny i tożsamości, edukacji, religii, wspólnoty wiejskiej i miejskiej, ładu społecznego i dewiacji oraz socjalizacji i instytucji socjalizujących. W części opisuje podstawowe zjawiska społeczne. Potrafi liczbowo opisać strukturę ludności w Polsce. Test lub kolokwium/egzamin napisany na wiecej niż 50%, mniej niż 75%. OCENA 4 (db) – student w części (75 %) opanował teorie z zakresu historii, teorii socjologicznych i podstawowych pojęć. Potrafi wymienić i opisać w części zagadnienia dotycząc opisu społeczeństwa, kontroli społecznej, ruchów społecznych, grupy społecznej, rodziny i tożsamości, edukacji, wspólnoty wiejskiej i miejskiej, socjalizacja ład społeczny i dewiacja oraz socjalizacja i instytucje socjalizujące. Potrafi liczbowo opisać strukturę ludności w Polsce. Trafnie opisuje podstawowe zjawiska społeczne umiejąc zachować naukowy dystans w ich interpretacji. Test lub kolokwium/egzamin napisany na mniej niż 80%. OCENA 5 (bdb) - student bardzo dobrze opanował podstawowe wiadomości historii, teorii i podstawowych pojęć. Potrafi wymienić i opisać wszystkie zagadnienia dotyczące społeczeństwa, kontroli społecznej, ruchów społecznych, grupy społecznej, rodziny i tożsamości, wspólnoty wiejskiej i miejskiej, socjalizacji, tożsamości, ładu społecznego, dewiacji, instytucji socjalizujących, zachowań zbiorowych, procesów globalizacyjnych. Potrafi scharakteryzować strukturę ludności w Polsce. Potrafi bardzo trafnie opisać podstawowe zjawiska społeczne i z naukowym dystansem badacza potrafi je interpretować. Właściwie charakteryzuje zjawiska socjologiczne w społeczeństwie polskim i UE. Test lub kolokwium/egzamin napisany na nie mniej niż 85-90%. UMIEJĘTNOŚCI OCENA 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy oraz posługiwać się podstawowymi pojęciami socjologicznymi. Nie potrafi zastosować teoretycznych podstaw w przestrzeni społecznej. Nie pozyskał umiejętności korzystania z wiedzy by przygotować i przeprowadzić różne rodzaje analiz społecznych. Nie potrafi zastosować teorii do rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych. Nie rozumie potrzeby analizy zjawisk społecznych. Ponadto nie rozumie wartości instytucji i agend socjalizujących w przestrzeni społecznej. OCENA 3 (dst) - student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować zdobytą wiedzę w odniesieniu do podstawowych pojęć i zagadnień socjologicznych. Potrafi w minimalnym stopniu zastosować wiedzę socjologiczną w analizie zjawisk społecznych. Pozyskał minimalne umiejętności korzystania z wiedzy by przygotować i przeprowadzić analizę oraz sformuować opinię na temat roli rodziny w zyciu społecznym oraz kształtowania tożsamości społecznej jednostki. Potrafi w pewnym zakresie zastosować teorie do rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych. Ponadto rozumie wartości instytucji i agend socjalizujących w przestrzeni społecznej. Potrafi po części obserwować rzeczywistość i tworzyć obraz życia jednostki i grup w społeczeństwie OCENA 4 (db) – student właściwie posługuje się podstawową wiedzę w zakresie socjologii. Potrafi właściwe zaimplementować teorie socjologiczne w ocenie i analizie przestrzeni społecznej. Potrafi w zadawalającym stopniu zastosować teorie do rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych. Rozumie wartości instytucji i agend socjalizujących w przestrzeni społecznej. Potrafi w właściwym stopniu obserwować rzeczywistość i tworzyć obraz życia jednostki i grup w społeczeństwie. Umie i potrafi w miarę możliwości analizę problemów społecznych, szczególnie dotykających życie małżeńsko-rodzinne. OCENA 5 (bdb) – student bardzo dobrze posługuje się podstawową wiedzą i terminami socjologicznymi. Właściwe definiuje i stosuje teorie socjologiczne w diagnozie zjawisk społecznych. Potrafi zastosować teorie do rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych. Właściwie ocenia oraz rozumie wartości instytucji i agend socjalizujących w przestrzeni społecznej. Potrafi w zaawansowanym stopniu obserwować rzeczywistość i interpretuje ją z punktu widzenia posiadanej wiedzy oraz dystansem charakterystycznym dla badawcza. Umie i potrafi bardzo dobrze selekcjonować oraz zastosować właściwe narzędzie badawcze do diagnozy problemów społecznych, szczególnie dotykających życia małżeńsko-rodzinnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE OCENA 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować wiedzy socjologicznej w elementarnym zakresie i wykorzystać jej do opisu i analizy życia społecznego. Nie potrafi zastosować uzyskanych informacji w dyskusji z innymi studentami oraz nie wykazuje kompetencji w zakresie uchwycenia powiązań pomiędzy życiem jednostek, życiem rodziny(rodzin) i życiem społecznym. Nie widzi miejsca rodziny w procesie tworzenia życia społecznego, tożsamości jednostki, jej powiązań z kulturą, edukacją, religią, procesami socjalizacji. Nie dostrzega powiązań pomiędzy przemianami życia rodzinnego a przemianami społecznymi. OCENA 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować wiedzę socjologiczną oraz wykorzystać jej do opisu i analizy życia społecznego. W ograniczonym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz wykazuje minimalne kompetencji w zakresie uchwycenia powiązań pomiędzy życiem jednostek, życiem rodziny (rodzin) i życiem społecznym. W minimalnym stopniu dostrzega miejsca rodziny w procesie tworzenia życia społecznego, tożsamości jednostki, jej powiązań z kulturą, edukacją, religią, procesami socjalizacji. Dostrzega w minimalnym stopniu powiązania pomiędzy przemianami życia rodzinnego a przemianami społecznymi. OCENA 4 (db) – student potrafi zastosować wiedzę socjologiczną oraz wykorzystać ją do opisu i analizy życia społecznego. W dość dobrym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz wykazuje dość dobre kompetencji w zakresie uchwycenia powiązań pomiędzy życiem jednostek, życiem rodziny (rodzin) i życiem społecznym. W dobrym stopniu dostrzega miejsca rodziny w procesie tworzenia życia społecznego, tożsamości jednostki, jej powiązań z kulturą, edukacją, religią, procesami socjalizacji. Dostrzega powiązania pomiędzy przemianami życia rodzinnego a przemianami społecznymi. OCENA 5 (bdb) – student w pełni poznał i potrafi zastosować wiedzę socjologiczną (terminologię oraz teorie) oraz wykorzystać ją do opisu i analizy życia społecznego. W bardzo dobrym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz wykazuje wysokie kompetencji w zakresie uchwycenia powiązań pomiędzy życiem jednostek, życiem rodziny (rodzin) i życiem społecznym. Trafnie dostrzega miejsca rodziny w procesie tworzenia życia społecznego, tożsamości jednostki, jej powiązań z kulturą, edukacją, religią, procesami socjalizacji. Dostrzega i trafnie opisuje powiązania pomiędzy przemianami życia rodzinnego a przemianami społecznymi. Jest aktywny, formuje wypowiedzi konstruktywne i posiada właściwy aparat krytyczny. 1. Udział w zajeciach. 2. Aktywny udział w zajeciach. (+ 20%) 3. Realizacja zadań po zajęciach: Pisemna odpowiedź na pytania tyczące się głownego temetu dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć na podstawie przygotowanego tekstu (poziom merytoryczny, terminowość, poprawność edycji tekstów. 4. W sytuacji nieobecności na zajęciach: pisemna odpowiedź na pytania do treści analizowanego w trakcie zajęć tekstu. Ocena końcowa: suma czynników 1-4 z podkreśleniem 3/4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Tułowiecki | |
Prowadzący grup: | Dariusz Tułowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z wybarenych zakresów socjologii ogólnej powiązanej z życiem rodzinnym i intymnością. Zakłada się, że student będzie znał i używał terminów socjologicznych służących opisowi wybranych aspektów życia społecznego i miejsca jednostki oraz rodziny w społeczeństwie. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie, szczególnie tożsamość, kultura, globalizacja, płeć, seksualność, intymność, starość, umieranie, emocje. Będzie dostrzegał powiązanie życia rodzinnego z tymi zagadnieniami. Student nabędzie umiejętność obserwacji i interpretacji podstawowych zjawisk społecznych w kontekscie ich powiązań z życiem rodzinnym. Uczestnik zajęć nabędzie świadomość powiązań pomiędzy zjawiskami społecznymi a rodziną oraz jej rolą w budowie dobrostanu jednostek oraz tożsamością kulturową społeczeństw. |
|
Literatura: |
Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012. Krótkie wykłady z socjologii. Kategorie, problemy, subdyscypliny. Tom 2 - kontynuacja , red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Tułowiecki | |
Prowadzący grup: | Dariusz Tułowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS - godziny kontaktowe (udział w zajeciach lub zaliczenie na konsultacjach) 1 ECTS - przygotowanie do zajęć i realizacja zadań przypisanych do zajęć |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z wybarenych zakresów socjologii ogólnej powiązanej z życiem rodzinnym i intymnością. Zakłada się, że student będzie znał i używał terminów socjologicznych służących opisowi wybranych aspektów życia społecznego i miejsca jednostki oraz rodziny w społeczeństwie. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie, szczególnie tożsamość, kultura, globalizacja, płeć, seksualność, intymność, starość, umieranie, emocje. Będzie dostrzegał powiązanie życia rodzinnego z tymi zagadnieniami. Student nabędzie umiejętność obserwacji i interpretacji podstawowych zjawisk społecznych w kontekscie ich powiązań z życiem rodzinnym. Uczestnik zajęć nabędzie świadomość powiązań pomiędzy zjawiskami społecznymi a rodziną oraz jej rolą w budowie dobrostanu jednostek oraz tożsamością kulturową społeczeństw. |
|
Literatura: |
Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012. Krótkie wykłady z socjologii. Kategorie, problemy, subdyscypliny. Tom 2 - kontynuacja , red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.