Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sociology of Family Problems and Social

General data

Course ID: WSR-NR-D-SPR
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Sociology of Family Problems and Social
Name in Polish: Socjologia problemów rodzinnych i społecznych
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

The scope of the subject is to allow the student to acquire knowledge about the theory of family and social problems. The student gains knowledge about prevention, minimization and prevention strategies focused on these problems at the level of social policy, social movements, families and citizens.

Full description:

After completing the course, students can:

- define family and social problems, their types and distinguish them from the problems of individuals,

- indicate and describe the basic social problems of families in Poland

- indicate basic ways of solving or minimizing the effects of problems within the framework of social policy.

Program content:

1. Mind map - key concepts

2. Basic information about family and society

2.1 Family as the basic form of social life

2.2 Determinants of family life

3. Social and family problems (selected) - analysis

A. Aging of the population

B. Emigration and Migration

C. Secularization: (un) symbiotic system of institutions: religion and family

D. Socialization

E. Unemployment and poverty

F. Homelessness

G. Violence

H. Addictions

I. Crime

J. Disability

K. Divorce

L. Kohabitation

M. Childhood

N. Weakening of marriage and family ties

4. Social policy and social work as an answer to social problems

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010.

Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015.

Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016.

Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Literatura uzupełniająca:

Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019.

Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - student zna elementarną terminologię z socjologii problemów społecznych oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie diagnozy problemów społecznych.

EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach problemów społecznych

Umiejętności

EK_3 -potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu profilaktyki społecznej, polityki społecznej i pomocy rodzinie

EK_4 -posiada umiejętność szukania danych na temat problemów społecznych i ich zapobieganiu; potrafi oceniać procesy zachodzące w rzeczywistości społecznej oraz ich skutki społeczne oraz jednostkowe

Kompetencje

EK_5 - docenia znaczenie badań nad problemami społecznymi dla jakości życia społecznego. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów społecznych związanych z rodziną

ETCS 4

udział w zajęciach 18/30

udział w dyskusji, debacie, aktywność na zajeciach

przygotowanie prezentacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

KRYTERIA OCENIANIA

WIEDZA

OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się terminologią socjologiczną, nie definiuje problemów społecznych, , nie omawia wybranych problemów społecznych

OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie terminologię, teorie, zasady analiz problemów, charakteryzuje wybrane problemy społeczne. Tylko w pewnym zakresie prezentuje metody badania i rozwiązywania problemów społecznych.

OCENA 4 (DB) – student poprawnie posługuje się terminologią socjologiczną, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Poprawnie charakteryzuje metody badań i konstruowania środków zaradczych w sektorze problemów społecznych.

OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie konieczne w analizach problemów społecznych, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować metody badań i konstruowania środków zaradczych problemom społecznym. Poprawnie charakteryzuje badaczy zajmujących się socjologia problemów społecznych w Polsce.

UMIEJĘTNOŚCI

OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i rozwiązań problemów społecznych, nie potrafi właściwie ocenić działań zaradczych na poziomie polityki społecznej.

OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych.

OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie ocenić zakres wybranych problemów, poszukać diagnoz społecznych, wskazać aspekty politykę łagodzącej dewiacje.i

OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy patologii społecznych i generowania rozwiązań, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności szukania diagnoz społecznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje problemów społecznych jako elementu rzeczywistości społecznej.

OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wagę badań problemów społecznych na polu socjologii.

OCENA 4 (DB) – student uznaje wagę badań i diagnoz na polu socjologii problemów społecznych, tezę w zakresie ich rozwiązywania. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się dyskusje

OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje istnienie problemów społecznych i potrzeby ich rozwiązywania. W pełni docenia powiązania rodziny z sytuacjami dewiacyjnymi w życiu jednostek i społeczeństw. W pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji dewiacji oraz poszukiwania ich rozwiązań w społeczeństwie. Często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje

Na ocenę końcową składają się:

1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)

Zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach fizycznie lub w formie e-learning(zalogowanie w godzinach konwersatorium) – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min),

2.3. Wykonanie prezentacji

5. Zaliczenie - obecność, czynny udział w zajedziach, przedstawienie prezentacji, przesyłanie zwrotnych zadań na platformie e-learning

Końcową ocenę z zaliczenia tworzą: prezentacja i zadania zwrotne (oceniane jednostkowo)

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Józef Młyński
Group instructors: Józef Młyński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaqDvAXCJucR70HhOxCVP0HexuG330OEBYHd38QcLnfA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab62fdf7-70cf-44d9-a063-08dd0f0e1cb9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Student po wysłuchaniu wykładu wprowadzającego w przedmiot na tema problemów społecznych, problemów rodzinnych ich wpływu i konsekwencji na funkcjonowanie jednostki przygotowuje samodzielnie prezentacje na wybrany problem. Prezentacja jest kreatywna, przejrzysta, wyjaśniająca podstawowe zagadnienia dotyczącego omawianego problemu: teoria, praktyka - przyczyny, konsekwencje , eksploracja zjawiska. Istotnym jest wskazanie i odpowiedz na pytanie: gdzie szukać pomocy w związku z przedstawionym problemem. Prezentację kończą pytania do grupy i bibliografia.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zakres przedmiotu ma pozwolić studentowi nabyć wiedzę na temat teorii problemów rodzinnych i społecznych. Student zdobywa wiedzę na temat strategie zapobiegania, minimalizacji i profilaktyki ukierunkowanej na te problemy na poziomie polityki społecznej, ruchów społecznych, rodzin i obywateli.

Full description: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć studenci potrafią:

- zdefiniować problemy rodzinne i społeczne, ich rodzaje oraz odróżnić je od problemów jednostek,

- wskazać i opisać podstawowe problemy społeczne rodzin w Polsce

- wskazać podstawowe sposoby rozwiązywania lub minimalizacji skutków problemów w ramach polityki społecznej.

Spis treści

1.Podstawowe informacje o rodzinie i społeczeństwie

2. Problemy społeczne: definicje i charakterystyka.

3. Problemy społeczne i i rodzinne – wybrane – analiza

A. Bezrobocie i ubóstwo

B. Bezdomność

C. Przemoc

D. Uzależnienia

E. Przestępczość

F. Niepełnosprawność

G. Rozwody

H. Kohabitacja

I. Małodzietność - demograficzna depopulacja

J. Osłabienie więzi małżeńsko-rodzinnej (migracja)

K. Sekularyzacja

Ł. Suicydalność

M. Starzenie się społeczeństwa

N. Migracja ekonomiczne i zarobkowe

O.Uchodźstwo

P. Sytuacje kryzysowe - epidemie, pandemia Covid 19

S. Kryzysy małżeńskie

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010.

Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015.

Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016.

Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Literatura uzupełniająca:

Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019.

Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.

Wymagania wstępne: (in Polish)

BRAK UWAG

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Józef Młyński
Group instructors: Józef Młyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)