Supervision of Work Family Assistant
General data
Course ID: | WSR-NR-D-SWAR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Supervision of Work Family Assistant |
Name in Polish: | Superwizja pracy asystenta rodzinnego |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy superwizji dla osób zajmujących się rożnymi formami pracy z rodziną. Podejmuje zagadnienia definiowania i rozumienia superwizji w obszarze działań społecznych, realizacji superwizji w formacie indywidualnym i grupowym, funkcji i zadań superwizji oraz profesjonalizacji superwizji. |
Full description: |
(in Polish) CZYM JEST SUPERWIZJA 1. Istota superwizji (definiowanie superwizji, znaczenie superwizji, superwizja jako jeden z wieloosobowych systemów pomocy, cechy superwizji). 2. Cele, przedmiot, funkcje superwizji 3. Podejścia do superwizji – orientacje koncepcyjne, metodologiczne, praktyczne 4. Superwizja w różnych typach działań praktycznych. Funkcje superwizji i jej miejsce w naukach o rodzinie. Formy superwizji (indywidualne i grupowe) REALIZACJA SUPERWIZJI 1. Superwizja jako proces (fazy, etapy i przebieg superwizji) 2. Elementy procesu superwizyjnego (superwizor, relacja superwizyjna, kontrakt w superwizji, sesja superwizyjna) 3. Superwizja grupowa – struktura sesji, przebieg, możliwości zastosowania 4. Superwizja indywidualna – struktura sesji, podejścia, dokumentowanie przebiegu superwizjia 5. Metody działań superwizyjnych a rozumienie superwizji (skuteczność superwizji, trudności). 6. Superwizja w pracy asystenta rodziny (stan prawny, organizacja, zastosowanie w przykładowych obszarach pracy asystenta rodziny) 7. Wybrane techniki i narzędzia w superwizji – przykłady zastosowań, skuteczność, dobre praktyki 8. Relacja między superwizorem a pracownikami korzystającymi z superwizji. Komunikacja w superwizji PROFESJONALIZACJA SUPERWIZJI 1. Osoba superwizora – profil kompetencyjny, wymagania, oczekiwania, zadania. 2. Superwizja wobec procesów profesjonalizacji. 3. Superwizja koleżeńska. |
Bibliography: |
(in Polish) M. Łuczyńska, A. Olech (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej. CRZL, Warszawa. M. Grewiński, B. Skrzypczak (red.) (2014), Superwizja pracy socjalnej. Wydawnictwo WSP, Warszawa. J. Szmagalski (red.), (2005), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowanie i dylematy. IRSS, Warszawa. Gilbert, M.C., Evans, K. (2004), Superwizja w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Szmagalski, J. (2004), Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, Instytut Roz-woju Służb Społecznych, Warszawa. M. Ferreira, M. Grewiński, J. Reis-Jorge (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych. MCPS/WSP, Warszawa. M. Kulesza, M. Kulesza (2013), Superwizja w obszarze działań społecznych. W obliczu procesów profesjonalizacyjnych. EDU Research, Warszawa. Z. Markiewicz (2012), Obraz superwizora w wybranych modelach superwizji pracy socjalnej. [w]: O pracy i pomocy społecznej z pedagogicznego punktu widzenia. Red. F. Marek, S. Śliwa. WIŚ, Opole. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - student posiada podstawową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; EK_2 - student opisuje procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; EK_3 - student charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego, wymienia jego główne elementy. Umiejętności: EK_4 - student posiada umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; EK_5 - student potrafi ukazać projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; EK_6 - student dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych, analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy. Kompetencje społeczne: EK_7 - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; EK_8 - student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny realizacji procesu superwizyjnego; EK_9 - student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną. ECTS 4: - udział w ćwiczeniach - 30 godz. - przygotowanie pracy semestralnej - 20 godz. - konsultacje i przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 30 godz. - lektura literatury przedmiotu - 20 godz. Łącznie: 100 godz. - 4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. przygotowanie pracy semestralnej; 3. aktywny udział w ćwiczeniach. Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; nie potrafi opisać procesów i mechanizmów komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań procesu uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienić jego głównych elementów. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada podstawową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; nie w pełni opisuje procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; w ograniczonym stopniu charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienia nie wszystkie jego główne elementy. Ocena 4 (db) – student posiada podstawową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; potrafi wskazać i ogólnie opisać najważniejsze (min. 50%) procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; poprawnie charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienia jego główne elementy. Ocena 5 (bdb) – student posiada szczególową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; potrafi wskazać i szczegółowo opisać najważniejsze (min. 80%) procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; dokładnie charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienia jego główne elementy. Umiejętności (EK 4-6): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; nie potrafi ukazać projektów zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz analizować powiązań superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy. Ocena 3 (dst) – student częściowo wykazuje umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; w ograniczonym stopniu ukazuje projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; niekompletnie dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz niekompletnie analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy. Ocena 4 (db) – student wykazuje podstawową umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; potrafi ukazać projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; w większości prawidłowo dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy. Ocena 5 (bdb) – student całkowicie poprawnie wykazuje umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; potrafi szczegółowo ukazać projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; całkowicie poprawnie dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy. Kompetencje społeczne (EK 7-9): Ocena 2 (ndst) – student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz roli superwizji w tym obszarze; student nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; nie docenia roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; student nie w pełni posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; docenia w ograniczonym stopniu rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną. Ocena 4 (db) – student ogólnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; student posiada ogólne przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach. Ocena 5 (bdb) – student w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; student posiada zdecydowane przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; w pełni docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.