Fundamentals of Knowledge of Human Biomental Development
General data
Course ID: | WSR-NR-D-UBRC2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Fundamentals of Knowledge of Human Biomental Development |
Name in Polish: | Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Analiza biologicznego rozwoju człowieka i dojrzewania psychicznego w aspekcie uwarunkowań genetycznych i środowiskowych. |
Full description: |
(in Polish) Analiza biologicznego rozwoju człowieka i dojrzewania psychicznego w aspekcie uwarunkowań genetycznych i środowiskowych. Treści programowe: 1.Aspekty biologicznego rozwoju człowieka 2.Biologiczne aspekty rozwoju osobniczego -ontogeneza (aspekty jakościowego, ilościowego fizycznego i energetycznego rozwoju fizycznego) 3.Czynniki osobniczego rozwoju człowieka (czynniki endogenne, determinanty i stymulatory) 4.Czynniki endogenne genetyczne 5.Genotyp a fenotyp 6.Dziedziczenie autosomalne, sprzężone z płcią, dziedziczenie niemendlowskie, aberracje chromosomowe. 7.Badania genetyczne, badania przed urodzeniowe, przesiewowe. 8.Populacyjna genetyka medyczna ( mechanizmy powstawania różnorodności genetycznej w populacji) 9.Rodzina ryzyka genetycznego, poradnictwo genetyczne. 10.Genetyka cech ilościowych 11.Czynniki endogenne paragenetyczne i pozagentyczne genotyp i mechanizmy regulacyjne, polimorfizm genowy) 12.Czynniki egzogenne modyfikatory ich rola w rozwoju człowieka (zmiany przystosowawcze, reaktywność, rola warunków bytowych) 13.Etapowość rozwoju człowieka. |
Bibliography: |
(in Polish) Ekologia człowieka, podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka, N. Wolański 1 i 2; N. Wolański PWN 2006. Rozwój biologiczny człowieka Wolański N., Warszawa PWN 2006. Biologia molekularna w medycynie elementy genetyki klinicznej red Bal J., Warszawa PWN 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym EK_2 - ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych EK_3 - zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia Umiejętności EK_4 - posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin EK_5 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych celem pomocy rodzinie Kompetencje EK_6 - pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych ECTS: udział w wykładzie: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 10 godz. przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 15 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym; ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia Umiejętności student posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych celem pomocy rodzinie Kompetencje student pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: zaliczenie pisemne treści programowych, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.