Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of Knowledge of Human Biomental Development

General data

Course ID: WSR-NR-D-UBRC2
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Fundamentals of Knowledge of Human Biomental Development
Name in Polish: Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Analiza biologicznego rozwoju człowieka i dojrzewania psychicznego w aspekcie uwarunkowań genetycznych i środowiskowych.

Full description: (in Polish)

Analiza biologicznego rozwoju człowieka i dojrzewania psychicznego w aspekcie uwarunkowań genetycznych i środowiskowych.

Treści programowe:

1.Aspekty biologicznego rozwoju człowieka

2.Biologiczne aspekty rozwoju osobniczego -ontogeneza (aspekty jakościowego, ilościowego fizycznego i energetycznego rozwoju fizycznego)

3.Czynniki osobniczego rozwoju człowieka (czynniki endogenne, determinanty i stymulatory)

4.Czynniki endogenne genetyczne

5.Genotyp a fenotyp

6.Dziedziczenie autosomalne, sprzężone z płcią, dziedziczenie niemendlowskie, aberracje chromosomowe.

7.Badania genetyczne, badania przed urodzeniowe, przesiewowe.

8.Populacyjna genetyka medyczna ( mechanizmy powstawania różnorodności genetycznej w populacji)

9.Rodzina ryzyka genetycznego, poradnictwo genetyczne.

10.Genetyka cech ilościowych

11.Czynniki endogenne paragenetyczne i pozagentyczne genotyp i mechanizmy regulacyjne, polimorfizm genowy)

12.Czynniki egzogenne modyfikatory ich rola w rozwoju człowieka (zmiany przystosowawcze, reaktywność, rola warunków bytowych)

13.Etapowość rozwoju człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Ekologia człowieka, podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka, N. Wolański 1 i 2; N. Wolański PWN 2006. Rozwój biologiczny człowieka Wolański N., Warszawa PWN 2006. Biologia molekularna w medycynie elementy genetyki klinicznej red Bal J., Warszawa PWN 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym

EK_2 - ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych

EK_3 - zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia

Umiejętności

EK_4 - posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin

EK_5 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych celem pomocy rodzinie

Kompetencje

EK_6 - pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych

ECTS:

udział w wykładzie: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 10 godz.

przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 15 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym; ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia

Umiejętności

student posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych celem pomocy rodzinie

Kompetencje

student pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: zaliczenie pisemne treści programowych, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)