Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Support of Family in the Social Assistance System

General data

Course ID: WSR-NR-D-WRS
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Support of Family in the Social Assistance System
Name in Polish: Wsparcie rodziny w systemie pomocy społecznej
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
(in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRL_W11, NRL_W15, NRL_U11, NRL_U12, NRL_K04, NRL_K06, NRL_K08



Short description:

Przedmiot dotyczy różnych form wsparcia rodziny organizowanego przez system pomocy społecznej.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny.

2. Formy wsparcia rodziny: konsultacje i poradnictwo specjalistyczne; terapia i mediacje; usługi dla rodzin z dziećmi, w tym usługi opiekuńcze i specjalistyczne, pomoc prawna.

3. Zasady i formy organizowania pieczy zastępczej nad dzieckiem.

4. Rodzaje i zadania rodzin zastępczych.

5. Placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz placówki wsparcia dziennego.

6. Postępowanie adopcyjne. Ośrodki Adopcyjne. Interwencyjne ośrodki preadopcyjne.

7. Rodzinne domy dziecka i Wioski Dziecięce.

8. Wsparcie rodziny z osobą niepełnosprawną lub przewlekle chorą.

9. Pomoc socjalna (zasiłki pieniężne, świadczenia socjalne i opiekuńcze).

10. Rodzaje i tryb przyznawania świadczeń rodzinnych.

11. Praca socjalna z rodziną.

12. Znaczenie asystentury rodziny i rodzin wspierających.

13. Wsparcie rodziny doświadczającej ubóstwa i bezrobocia.

14. Procedury interwencji i pomocy w sytuacji przemocy w rodzinie.

15. Instytucje i organizacje działające na rzecz rodziny.

Bibliography:

Literatura podstawowa:

- Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, red. E. Kantowicz, Olsztyn 2011.

- A. Regulska, Wsparcie rodziny dysfunkcyjnej we współczesnym systemie pomocy społecznej, w: Współczesna rodzina w Polsce i na świecie, red. S. Cudak, E. Adasiewicz, Wyd. Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2014

- Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005.

- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).

Literatura uzupełniająca:

- W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, red. B. Matyjas, M. Porąbaniec, Kielce 2008.

- Grewiński M., Wielosektorowa polityka społeczna. O przeobrażeniach państwa opiekuńczego, Warszawa 2009.

- Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza, red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss, Warszawa 2010.

- Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna. Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 – student charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny oraz wskazuje podstawowe instytucje wsparcia rodziny;

EK 2 – student opisuje zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny.

EK 3 – student ma podstawową wiedzę o systemie pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Umiejętności:

EK 4 – student potrafi rozpoznawać typowe problemy w rodzinie, zna zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej.

EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.

Kompetencje społeczne:

EK 6 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.

EK 7 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie.

ECTS:

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do kolokwium: 30 godz.

przygotowanie pracy semestralnej: 20 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.

lektura literatury przedmiotu: 10 godz.

Suma godzin: 100 godz. = 4 ECTS

Liczba ECTS: 4

Assessment methods and assessment criteria:

Kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować zadań administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, nie ma wiedzy na temat zadań i procedur stosowanych w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz na temat zasad organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, nie w pełni wyjaśnia zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz w ograniczonym stopniu charakteryzuje zasady organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz scharakteryzować zasady organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz dokonać pełnej charakterystyki zasad organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem.

Umiejętności (EK 4-5):

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi rozpoznawać typowych problemów w rodzinie, nie zna zasad wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; nie posiada umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, częściowo potrafi wskazać na zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; nie w pełni posiada umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.

Ocena 4 (db) – student poprawnie rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, w większości prawidłowo wskazuje na zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; posiada podstawowe umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, szczegółowo charakteryzuje zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; kompletnie analizuje i prezentuje zastosowanie różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie.

Kompetencje społeczne (EK 6-7):

Ocena 2 (ndst) – student nie jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie w pełnym zakresie docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej;

Ocena 4 (db) – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student w pełni docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. ocena z kolokwium;

3. prezentacja pracy semestralnej;

4. aktywny udział w zajęciach.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty wiedzy (EK 1-3):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: ocena z kolokwium, oraz aktywny udział w wykładach

Efekty umiejętności (EK 4-5):

metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, case study, metody problemowe i sytuacyjne

weryfikacja - ocena z pracy semestralnej, udział w dyskusji oraz przygotowanie do zajęć

Efekty kompetencji (EK 6-7):

metoda dydaktyczna – case study, indywidualna lektura literatury przedmiotu, dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne

weryfikacja – obserwacja pracy studenta, aktywny udział w zajęciach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)