Support of Family in the Social Assistance System
General data
Course ID: | WSR-NR-D-WRS |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Support of Family in the Social Assistance System |
Name in Polish: | Wsparcie rodziny w systemie pomocy społecznej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRL_W11, NRL_W15, NRL_U11, NRL_U12, NRL_K04, NRL_K06, NRL_K08 |
Short description: |
Przedmiot dotyczy różnych form wsparcia rodziny organizowanego przez system pomocy społecznej. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny. 2. Formy wsparcia rodziny: konsultacje i poradnictwo specjalistyczne; terapia i mediacje; usługi dla rodzin z dziećmi, w tym usługi opiekuńcze i specjalistyczne, pomoc prawna. 3. Zasady i formy organizowania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 4. Rodzaje i zadania rodzin zastępczych. 5. Placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz placówki wsparcia dziennego. 6. Postępowanie adopcyjne. Ośrodki Adopcyjne. Interwencyjne ośrodki preadopcyjne. 7. Rodzinne domy dziecka i Wioski Dziecięce. 8. Wsparcie rodziny z osobą niepełnosprawną lub przewlekle chorą. 9. Pomoc socjalna (zasiłki pieniężne, świadczenia socjalne i opiekuńcze). 10. Rodzaje i tryb przyznawania świadczeń rodzinnych. 11. Praca socjalna z rodziną. 12. Znaczenie asystentury rodziny i rodzin wspierających. 13. Wsparcie rodziny doświadczającej ubóstwa i bezrobocia. 14. Procedury interwencji i pomocy w sytuacji przemocy w rodzinie. 15. Instytucje i organizacje działające na rzecz rodziny. |
Bibliography: |
Literatura podstawowa: - Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, red. E. Kantowicz, Olsztyn 2011. - A. Regulska, Wsparcie rodziny dysfunkcyjnej we współczesnym systemie pomocy społecznej, w: Współczesna rodzina w Polsce i na świecie, red. S. Cudak, E. Adasiewicz, Wyd. Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2014 - Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). Literatura uzupełniająca: - W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, red. B. Matyjas, M. Porąbaniec, Kielce 2008. - Grewiński M., Wielosektorowa polityka społeczna. O przeobrażeniach państwa opiekuńczego, Warszawa 2009. - Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza, red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss, Warszawa 2010. - Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna. Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: Wiedza: EK 1 – student charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny oraz wskazuje podstawowe instytucje wsparcia rodziny; EK 2 – student opisuje zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny. EK 3 – student ma podstawową wiedzę o systemie pieczy zastępczej nad dzieckiem. Umiejętności: EK 4 – student potrafi rozpoznawać typowe problemy w rodzinie, zna zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej. EK 5 – student potrafi analizować i prezentować zastosowanie różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie. Kompetencje społeczne: EK 6 – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny. EK 7 – student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej dla profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie. ECTS: udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do kolokwium: 30 godz. przygotowanie pracy semestralnej: 20 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz. lektura literatury przedmiotu: 10 godz. Suma godzin: 100 godz. = 4 ECTS Liczba ECTS: 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
Kryteria oceniania: Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować zadań administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, nie ma wiedzy na temat zadań i procedur stosowanych w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz na temat zasad organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, nie w pełni wyjaśnia zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz w ograniczonym stopniu charakteryzuje zasady organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem. Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz scharakteryzować zasady organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem. Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny, potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) zadania i procedury stosowane w różnych instytucjach zajmujących się wsparciem rodziny oraz dokonać pełnej charakterystyki zasad organizacji systemu pieczy zastępczej nad dzieckiem. Umiejętności (EK 4-5): Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi rozpoznawać typowych problemów w rodzinie, nie zna zasad wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; nie posiada umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, częściowo potrafi wskazać na zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; nie w pełni posiada umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie. Ocena 4 (db) – student poprawnie rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, w większości prawidłowo wskazuje na zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; posiada podstawowe umiejętności analizowania i prezentowania zastosowania różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie. Ocena 5 (bdb) – student w pełni rozpoznaje typowe problemy w rodzinie, szczegółowo charakteryzuje zasady wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych przez instytucje pomocy społecznej; kompletnie analizuje i prezentuje zastosowanie różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie. Kompetencje społeczne (EK 6-7): Ocena 2 (ndst) – student nie jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie docenia roli współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie w pełnym zakresie docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej; Ocena 4 (db) – student jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach. Ocena 5 (bdb) – student w pełni jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, student w pełni docenia rolę współpracy pomiędzy specjalistami i instytucjami w systemie pomocy społecznej, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. ocena z kolokwium; 3. prezentacja pracy semestralnej; 4. aktywny udział w zajęciach. Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy (EK 1-3): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: ocena z kolokwium, oraz aktywny udział w wykładach Efekty umiejętności (EK 4-5): metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, case study, metody problemowe i sytuacyjne weryfikacja - ocena z pracy semestralnej, udział w dyskusji oraz przygotowanie do zajęć Efekty kompetencji (EK 6-7): metoda dydaktyczna – case study, indywidualna lektura literatury przedmiotu, dyskusja, metody problemowe i sytuacyjne weryfikacja – obserwacja pracy studenta, aktywny udział w zajęciach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.