Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Civilizational Function of the Family

General data

Course ID: WSR-NR-Z-CRR
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Civilizational Function of the Family
Name in Polish: Cywilizacyjna rola rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia
(in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRM_W04; NRM_W15; NRM_U10; NRM_K04

Short description: (in Polish)

Rodzina jest środowiskiem kształtowania pierwszych postaw, które z racji swojego wczesnego zinetnalizowania są najtrwalsze i stanowią element referencyjny w całym życiu. Środowisko rodzinne jest determinowane przede wszystkim w kontekście cywilizacyjnym Omawiane są modele cywilizacji w oparciu o teorie Konecznego Tonybyeego. Celem wykładu jest przedstawienie rodziny w uwarunkowaniach cywilizacyjnych określenie stosunku do zdrowia, choroby, prokreacji. Dyskutowane są też elementy genetyki populacyjnej.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1.Model rodziny w wybranych cywilizacjach.

2.Rodzina generacyjna jako odniesienie do kształtu rodziny prokreacyjnej.

3.Postawy prokreacyjne w rodzinie.

4.Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych.

5.Znaczenie modelu rodziny w aspekcie występowania chorób genetycznych.

6.Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców).

7.Struktura powszechnej ochrony zdrowia wobec potrzeb rodziny.

Bibliography: (in Polish)

F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej red. T. Mazurczak Warszawa PWN 2004. Rozwój biologiczny człowieka Wolański N., Warszawa PWN 2006. Biologia molekularna w medycynie elementy genetyki klinicznej red. Bal J., Warszawa PWN 2006. Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka Hoser P., Warszaw PWSP 1996. Genetyka Ilustrowany przewodnik Passarge E., Warszawa PZWL 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA: EK_1 - student zna podstawową terminologię używaną w odniesieniu do współczesnej cywilizacji, EK_2 - ma podstawową więdzę o potrzebie opieki paliatywnej i sposobach jej realizacji w życiu małżeńskim i rodzinnym, EK_3 - posiada niezbęną wiedzę o problemach uzależnień, EK_4 - posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich roli w korzystaniu z dobrodziejstw cywilizacyjnych oraz zagrożeń, które niesie współczesna cywilizacja poprawnemu funkcjonowaniu małżeństwa i rodziny.

UMIEJĘTNOŚCI: EK_5 - student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; EK_6 - potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie, EK_7 - posiada umiejetność w sposób precyzyjny i spójny wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych dotyczących cywilizacji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK_8 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, EK_9 - rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, EK_10 - dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, EK_11 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.

udział w wykładzie - 9 godzin;

samodzielne przygotowanie się do zaliczenia - 40 godzin;

zaliczenie - 2 godziny;

Łącznie 51 godzin - 2 ECTS.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane ustnym lub pisemnym zaliczeniem

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: samodzielna lektura tekstów o zjawiskach społecznych, wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym zaliczeniem.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach cywilizacji chrześcijańskiej, a weryfikacją jest obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)