Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Education in the Family

General data

Course ID: WSR-NR-Z-HWR
Erasmus code / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: History of Education in the Family
Name in Polish: Historia wychowania w rodzinie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia
(in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRM_W04; NRM_W12; NRM_U01; NRM_U09; NRM_K04

Short description: (in Polish)

Wykład pozwala ogarnąć studentom dzieje wychowania w ogólnym zarysie. Wskazuje na trwały dorobek praktyki i teorii wychowawczej w poszczególnych okresach historii. Stawia sobie za cel ukazanie podstawowych procesów i głównych czynników decydujących o przemianach w kręgu rodziny. Pokazuje ideały wychowawcze w rozwijającej się myśli pedagogicznej. Student uzyskawszy ogólną orientację w problematyce historyczno- wychowawczej, może za pomocą samodzielnej lektury pogłębić dokładniej epokę lub problem, który go szczególnie zainteresuje.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1.Trwałe wartości wychowania w starożytności.

2. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej.

3. Systemy pedagogiczne XIX i XX wieku.

4. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w nauczaniu Kościoła.

5. Dziecko w Biblii.

6. Rodzina w starożytnym Rzymie.

7. Poglądy Plutarcha na role ojca w rodzinie.

8. Rola rodziny w wychowaniu dzieci na podstawie poglądów pedagogicznych ks. Antoniego Popławskiego.

9. Wpływ rodziny na wychowanie dzieci w świetle poglądów pedagogicznych ks. Stanisława Staszica.

10. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

11. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

12. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

13. Wychowawcza rola rodziny w poglądach reprezentantów pedagogiki narodowej w Drugiej Rzeczypospolitej.

14. Współpraca rodziców z nauczycielami w teorii i praktyce w świetle prac pedagogów okresu Drugiej Rzeczypospolitej.

15. Próba rekompensaty braku rodziny w systemie Kazimierza Jeżewskiego.

Bibliography: (in Polish)

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (Red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, ss. 137-151; J. Jundziłł (red.), Rodzina w starożytnym Rzymie, Bydgoszcz 1993; K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995; H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000; K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001; J. Krasuski, Historia wychowania. Zarys syntetyczny, Warszawa 1989; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004, t.1; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2; S. I. Możdżeń, Historia wychowania do 1795, Kielce 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - Student zna filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.

EK_2 - Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.

Umiejętności:

EK_3 - student potrafi dokonać analizy relacji między róznymi formami wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;

EK_4 - wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.

Kompetencje:

EK_5 - uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w pracy pedagoga i doradcy.

EK_6 - Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka

ECTS: 4

a) wysłuchanie wykładu - 18 godzin

b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin

c) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium (przygotowanie się 30 godz.)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Student zna filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania; Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.

Umiejętności:

Student potrafi dokonać analizy relacji między róznymi formami wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.

Kompetencje:

uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w pracy pedagoga i doradcy; uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny

Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)