History of Education in the Family
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-HWR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | History of Education in the Family |
Name in Polish: | Historia wychowania w rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W04; NRM_W12; NRM_U01; NRM_U09; NRM_K04 |
Short description: |
(in Polish) Wykład pozwala ogarnąć studentom dzieje wychowania w ogólnym zarysie. Wskazuje na trwały dorobek praktyki i teorii wychowawczej w poszczególnych okresach historii. Stawia sobie za cel ukazanie podstawowych procesów i głównych czynników decydujących o przemianach w kręgu rodziny. Pokazuje ideały wychowawcze w rozwijającej się myśli pedagogicznej. Student uzyskawszy ogólną orientację w problematyce historyczno- wychowawczej, może za pomocą samodzielnej lektury pogłębić dokładniej epokę lub problem, który go szczególnie zainteresuje. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1.Trwałe wartości wychowania w starożytności. 2. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej. 3. Systemy pedagogiczne XIX i XX wieku. 4. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w nauczaniu Kościoła. 5. Dziecko w Biblii. 6. Rodzina w starożytnym Rzymie. 7. Poglądy Plutarcha na role ojca w rodzinie. 8. Rola rodziny w wychowaniu dzieci na podstawie poglądów pedagogicznych ks. Antoniego Popławskiego. 9. Wpływ rodziny na wychowanie dzieci w świetle poglądów pedagogicznych ks. Stanisława Staszica. 10. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 11. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 12. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 13. Wychowawcza rola rodziny w poglądach reprezentantów pedagogiki narodowej w Drugiej Rzeczypospolitej. 14. Współpraca rodziców z nauczycielami w teorii i praktyce w świetle prac pedagogów okresu Drugiej Rzeczypospolitej. 15. Próba rekompensaty braku rodziny w systemie Kazimierza Jeżewskiego. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (Red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, ss. 137-151; J. Jundziłł (red.), Rodzina w starożytnym Rzymie, Bydgoszcz 1993; K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995; H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000; K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001; J. Krasuski, Historia wychowania. Zarys syntetyczny, Warszawa 1989; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004, t.1; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2; S. I. Możdżeń, Historia wychowania do 1795, Kielce 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - Student zna filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania. EK_2 - Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych. Umiejętności: EK_3 - student potrafi dokonać analizy relacji między róznymi formami wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; EK_4 - wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Kompetencje: EK_5 - uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w pracy pedagoga i doradcy. EK_6 - Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka ECTS: 4 a) wysłuchanie wykładu - 18 godzin b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin c) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium (przygotowanie się 30 godz.) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Student zna filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania; Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych. Umiejętności: Student potrafi dokonać analizy relacji między róznymi formami wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Kompetencje: uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w pracy pedagoga i doradcy; uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach. Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów. Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.