(in Polish) Kurator ds. rodzinnych i nieletnich
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-KDRN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Kurator ds. rodzinnych i nieletnich |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat metod i środowiska pracy kuratora do spraw rodzinnych i nieletnich. |
Full description: |
(in Polish) 1. Kurator sądowy w systemie prawnym (ustawia Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawia o kuratorach sądowych, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks cywilny, ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi) 2. Organizacja i zadania kuratorskiej służby publicznej. 3. Zadania kuratorów rodzinnych, 4. Prawa i obowiązki kuratorów sądowych 5. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej). 6. Kuratorzy społeczni 7. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna kuratora sądowego 8. Samorząd kuratorski |
Bibliography: |
(in Polish) N. Górska, J. Haak, T. Jedynak,M Piber - Kokorzecka, Ł. Kwadrans, W. Liszke, A. Martuszewicz, Z. Ostrihańska, A. Rzepniewski, K. Stasiak, T. Szymanowski, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2018. S. Sagan (red.), V. Serzhanova (red.), Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2014. K. Jadach, Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań 2011 M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Kraków 2016. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w tym także wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich EK 2 – student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności: EK 3 – student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; EK 4 – posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny; Kompetencje społeczne: EK 5 – student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. EK 6 – aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy ECTS: Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 15 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 30 godz. Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) wiedza (Ek1-2) - student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności (Ek 3-4) – student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; nie posiada pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny; Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Nie uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Ocena 3 (dst) wiedza (Ek1-2) - student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student nie ma pełnej, uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności (Ek 3-4) – student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; nie posiada w pełnym zakresie pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, nie rozumie i nie potrafi stosować w pełnym zakresie prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny; Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma ma w pełni pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełnym zakresie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Aktywność w uczestnictwie w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy jest wybiórcza. Ocena 4 (db) wiedza (Ek1-2) - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności (Ek 3-4) – student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny; Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Ocena 5 (bdb) wiedza (Ek1-2) - student ma całkowicie uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności (Ek 3-4) – student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; posiada całkowicie pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny; Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma w pełni pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.