Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kurator ds. rodzinnych i nieletnich

General data

Course ID: WSR-NR-Z-KDRN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kurator ds. rodzinnych i nieletnich
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia
(in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat metod i środowiska pracy kuratora do spraw rodzinnych i nieletnich.

Full description: (in Polish)

1. Kurator sądowy w systemie prawnym

(ustawia Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawia o kuratorach sądowych, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks cywilny, ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi)

2. Organizacja i zadania kuratorskiej służby publicznej.

3. Zadania kuratorów rodzinnych,

4. Prawa i obowiązki kuratorów sądowych

5. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).

6. Kuratorzy społeczni

7. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna kuratora sądowego

8. Samorząd kuratorski

Bibliography: (in Polish)

N. Górska, J. Haak, T. Jedynak,M Piber - Kokorzecka, Ł. Kwadrans, W. Liszke, A. Martuszewicz, Z. Ostrihańska, A. Rzepniewski, K. Stasiak, T. Szymanowski, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2018.

S. Sagan (red.), V. Serzhanova (red.), Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2014.

K. Jadach, Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań 2011

M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Kraków 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych

środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich

zachodzących, w tym także wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich

EK 2 – student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy

Umiejętności:

EK 3 – student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych;

EK 4 – posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;

Kompetencje społeczne:

EK 5 – student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny.

EK 6 – aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako

podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania

dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

ECTS:

Liczba ECTS: 3

udział w wykładach: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 30 godz.

Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS

[1 ECTS = 30/25 godz.]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 3-4):

metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa

weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;

2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Ocena 2 (ndst)

wiedza (Ek1-2) - student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy

Umiejętności (Ek 3-4) – student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; nie posiada pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;

Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Nie uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako

podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania

dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Ocena 3 (dst)

wiedza (Ek1-2) - student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student nie ma pełnej, uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy

Umiejętności (Ek 3-4) – student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; nie posiada w pełnym zakresie pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, nie rozumie i nie potrafi stosować w pełnym zakresie prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;

Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma ma w pełni pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie w pełnym zakresie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Aktywność w uczestnictwie w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy jest wybiórcza.

Ocena 4 (db)

wiedza (Ek1-2) - student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy

Umiejętności (Ek 3-4) – student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;

Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako

podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania

dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Ocena 5 (bdb)

wiedza (Ek1-2) - student ma całkowicie uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w tym także wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, student ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy

Umiejętności (Ek 3-4) – student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy kuratora ds. rodzinnych i nieletnich, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez kuratora rodzinnego wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; posiada całkowicie pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie na przykładzie zadań wykonywanych w pracy kuratora rodzinnego, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie, które wykorzystuje w pracy kurator rodzinny;

Kompetencje społeczne (Ek5 - 6) - student ma w pełni pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. Uczestniczy aktywnie w promocji i pomocy rodzinie jako

podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania

dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)