Methods of Fertility Recognition - course teacher
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-MPR3 |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Methods of Fertility Recognition - course teacher |
Name in Polish: | Metody rozpoznawania płodności - kurs dla nauczycieli |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem jest zdobycie umiejętności nauczania rozpoznawania płodności w cyklach podstawowych, po porodzie, w okresie premenopauzy i po odstawieniu środków hormonalnych (tzw. antykoncepcyjnych). Poznaje mechanizmy działania środków i metod antykoncepcyjnych i wczesnoporonnych oraz skutków ich działania. |
Full description: |
(in Polish) Celem jest zdobycie umiejętności nauczania rozpoznawania płodności w cyklach podstawowych, po porodzie, w okresie premenopauzy i po odstawieniu środków hormonalnych (tzw. antykoncepcyjnych). Poznaje mechanizmy działania środków i metod antykoncepcyjnych i wczesnoporonnych oraz skutków ich działania. Treści programowe: 1.Historia metod planowania rodziny. 2.Istota naturalnego planowania rodziny. 3.Anatomia, fizjologia i endokrynologia układu płciowego mężczyzny i kobiety. 4.Wskaźniki płodności w cyklu miesiączkowym. 5.Diagnostyka cyklu. 6.Przegląd metod naturalnego planowania rodziny. 7.Nieekologiczne metody planowania rodziny mechanizm działania, szkodliwość. 8.Problematyka aborcji. 9.Obniżona płodność, niepłodność. 10.Rozwój dziecka w okresie prenatalnym, ciąża, poród, karmienie piersią. 11.Naturalne planowanie rodziny po porodzie, w okresie premenopauzy, po odstawieniu środków hormonalnych. 12.Nowe technologie wspomagające naturalne planowanie rodziny. |
Bibliography: |
(in Polish) Naturalne planowanie rodziny. Podręcznik dla nauczycieli naturalnego planowania rodziny, red. M. Troszyński, Warszawa 2005. J. Rötzer, Sztuka planowania rodziny, Warszawa 2005. J. Rötzer, Ja i mój cykl, Warszawa 2007. Płodność i planowanie rodziny, red. Z. Szymański, Szczecin 2004. T. Kramerek, Naturalne planowanie rodziny i jego biologiczne uwarunkowania, Poznań 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 – posiada podstawową znajomość budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety EK 2 – student zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego i potrafi je zdiagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu EK 3 – student posiada podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych szczególnie w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia Umiejętności: EK 4 – student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny EK 5 – student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny EK 6 – student posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności Kompetencje społeczne: EK 7 –student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego. EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem EK 9 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki ECTS 4 udział w zajęciach - 30 godzin lektura obowiązkowa i przygotowanie do interpretacji kart na poszczególne zajęcia - 50 godzin przygotowanie do egzaminu - 25 godzin egzamin - 6 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza : Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, nie zna sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; nie potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, w ograniczonym stopniu zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; w ograniczonym stopniu potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada w ograniczonym stopniu wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, posiada doskonałą znajomość sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety oraz diagnozowania w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi proponować rodzinie działań profilaktycznych i pomocowych w zakresie planowania rodziny, nie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz nie posiada umiejętności nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada słabą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, poprawnie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, znakomicie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się brakiem odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się ograniczoną odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje zwiększeniem ilości pytań na teście końcowym; 3. zaliczenie pisemnego testu. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, test Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.