Marriage and the Family in the Bible
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-MRB |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Marriage and the Family in the Bible |
Name in Polish: | Małżeństwo i rodzina w Biblii |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W03; NRM_W04; NRM_W15; NRM_U10; NRM_K04 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zawartymi w Biblii zagadnieniami dotyczącymi małżeństwa i rodziny. Wymagania wstępne: Przedmiotem wprowadzającym jest Wstęp ogólny do Pisma świętego. Wymagana jest też znajomość zagadnień dotyczących charakteru, czasu i okoliczności powstania Starego i Nowego Testamentu. |
Full description: |
(in Polish) Źródła antropologii biblijnej. "Obraz i podobieństwo" (tekst kapłański). Stworzenie i grzech u Jahwisty. Człowiek wielki i słaby. Drogi wyjścia z sytuacji grzechu. Syntetyczne omówienie starotestamentalnej nauki o Przymierzu wg Ozeasza i Ezechiela. |
Bibliography: |
(in Polish) Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986; K. Romaniuk, Małżeństwo i rodzina w Biblii, Katowice 1981; M. Filipiak, Biblijne podstawy małżeństwa, "Życie i myśl" 30(1980), z. 3, s. 12-20; S. Stefanek, Trynitarna interpretacja "obrazu i podobieństwa" (Rdz 1, 27), w: W służbie godności małżeństwa i rodziny, Łomianki 1985, s. 41-45; L. Stachowiak, Biblijny obraz małżeństwa od Starego do Nowego Testamentu, Zeszyty Naukowe KUL 23(1980)3, s. 17-24. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - student ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii. EK 8 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych. Kompetencje: EK 9 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym. EK 10 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. EK 11 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. ECTS 4 a) wysłuchanie wykładu - 18 godzin b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin c) przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin d) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium - 2 godziny |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego; ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych. Kompetencje: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.