Family Prophylaxis
General data
Course ID: | WSR-NR-Z-PFR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Family Prophylaxis |
Name in Polish: | Profilaktyka rodzinna |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia (in Polish) Przedmioty dla II roku - niestacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W06; NRM_W08; NRM_U10; NRM_K04; NRM_K06 |
Short description: |
(in Polish) Celem działalności profilaktycznej jest zapobieganie negatywnym stanom rzeczy zarówno tym, które dopiero mają zaistnieć, jak i tym, które w postaci zalążkowej już istnieją. Każda odmiana profilaktyki zapobiega negatywnym stanom, które dotyczą różnych sfer życia społecznego, dlatego ogólnie mówi się o profilaktyce społecznej. |
Full description: |
(in Polish) Profilaktyka - jest to nauka zajmująca się niepożądanym zachowaniom wychowanków. Profilaktyka uzależnień - dotyczy sposobów zapobiegania różnego rodzaju uzależnień tj.: alkoholizm, narkomania, uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, telefonów komórkowych, przemocy, agresji itp. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa Ceremak T, Czas uzdrowić swoje ciało, Warszawa 1996; Gaś Z., Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993; Cekiera. Cz., Psychoprofilakyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1998; Cekiera Cz., Toksykomania: narkomania, lekomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa 1995; Cierpiałkowska. L, Ziarko M., Psychologia uzależnień-alkoholizm, Warszawa 2010; Cierpiałkowska L., Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań; B. Kałdon., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Stalowa Wola 2003; Kałdon B.,Pedagog szkolny wobec narkotyzowania się młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, Częstochowa 2008. Uzupełniająca Brown. St., Leczenie alkoholików Warszawa 1990; Pstrąg. D; Wybrane zagadnienia z profilaktyki uzależnień, Rzeszów 2000; Strojnowski. J, Warszawa Warszawa 1985. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 - student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę odnośnie różnych środowisk wychowawczych ich specyfice a także procesach w nich zachodzących. EK_2 - rozumie zasady i normy etyczne w pracy wychowawczej , resocjalizacyjnej oraz terapeutycznej. Umiejętności EK_3 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, wyszukiwania, przetwarzania informacji na temat działań profilaktyczno-terapeutycznych przy użyciu różnych źródeł. EK_4 - potrafi określić rolę konkretnych instytucji i osób w procesie profilaktycznym i terapeutycznym. Kompetencje społeczne EK_5 - student jest otwarty na akceptowanie człowieka, przy jednoczesnym podejmowaniu działań ukierunkowanych na stosowania zasady indywidualizacji w pracy wychowawczej i terapeutycznej. ECTS: a) udział w zajęciach - 12 godzin b) przygotowanie referatu, eseju - 45 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza na zaliczenie student posiada wiedzę o środowiskach wychowawczych ich specyfice i procesach w nich zachodzących w tym oddziaływań terapeutycznych wobec osób uzależnionych. Umiejętności na zaliczenie student potrafi całkowicie poprawnie analizować, diagnozować, przetwarzać informacje odnośnie działań profilaktyczno-erapeutycznych przy użyciu różnych źródeł, określić rolę konkretnych instytucji i osób w procesie profilaktyczno-terapeutycznym oraz pracować w zespole i przyjąć rolę lidera Kompetencje student w pełni jest kompetentny, gdy potrafi prawidłowo i kompleksowo otworzyć się na drugiego człowieka, przy jednoczesnym podejmowaniu działań ukierunkowanych na stosowanie zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej i terapeutycznej. Na zaliczenie przedmiotu składa się: 1. opanowanie materiału nauczania oraz praca własna studenta, 2. obecność na zajęciach. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.