Wstęp do prawoznawstwa oraz wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-WP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do prawoznawstwa oraz wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W01, NRL_W09, NRL_U01, NRL_U05, NRL_K03, NRL_K09 |
Skrócony opis: |
Głównym celem jest wprowadzenie do wiedzy ogólnej z zakresu prawa, poznanie podstawowej terminologii prawniczej i zasad tworzenia i funkcjonowania prawa, a także zdobycie niezbędnej wiedzy z zakresu wybranych instytucji i pojęć prawa rodzinnego. |
Pełny opis: |
1. Źródła i zasady prawa rodzinnego. 2. Zawarcie małżeństwa, prawa i obowiązki małżonków (osobiste i majątkowe), 3. Władza rodzicielska, 4. Przysposobienie 5. Ustanie małżeństwa, separacja, ustanowienie opieki, 6. Podstawowe koncepcje prawa, idea sprawiedliwości jako wartość prawa 7. Język prawa, język prawniczy 8. Normy prawne a przepis prawny, budowa akty normatywnego 9. Tworzenie, obowiązywanie i stosowanie prawa 10. Odpowiedzialność prawna |
Literatura: |
T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, wyd. 11 Warszawa 2017. T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2016. H.L.A. Hart, Pojęcie prawa, Warszawa 1998 R. Dworkin, Biorąc prawa poważnie, Warszawa 1998 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Ek 1 student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła Ek 2 student ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego Umiejętności: Ek 3 student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań Ek 4 student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społeczne: Ek 5 student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych Ek 6 student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie ETCS 3 udział w wykładach: 18 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 27 godz. Suma godzin: 75[75/30(25) godz. = 3 ECTS] Liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Wiedza: Ocena 2 (ndst) student nie zna elementarnej terminologii używanej w naukach o rodzinie i nie rozumie jej źródła, student nie ma wiedzy na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego Ocena 3 (dst) student nie w pełni zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i nie w pełni rozumie jej źródła, student nie ma pełnej wiedzy na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego Ocena 4 (db) student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła, student ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego Ocena 5 (bdb) student w pełni zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i w pełni rozumie jej źródła, student ma pełną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego Umiejętności: Ocena 2 (ndst) student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Ocena 3 (dst) student nie potrafi w pełni wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi w pełni posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Ocena 4 (db) student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi w pełni posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie Ocena 3 (dst) student nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełni zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student nie jest w pełni przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie Ocena 4 (db) student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie Ocena 5 (bdb) student docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełni zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych, student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Czekalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Czekalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.