Pastoral Theology
General data
Course ID: | WT-FW-TP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Pastoral Theology |
Name in Polish: | Teologia pastoralna |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładów jest ukazanie istoty i zadań teologii pastoralnej będącej naukową refleksja na d urzeczywistnianiem się Kościoła jako Ludu Bożego w teraźniejszości. Studenci mają lepiej i głębiej poznać oraz zrozumieć cel, istotę, funkcje oraz podmioty Kościoła oraz uświadomić sobie osobistą odpowiedzialność za realizację jego misji. |
Full description: |
(in Polish) 1. Problematyka teologii pastoralnej 2. Metody teologii pastoralnej 3. Teologia pastoralna a psychologia i socjologia 4. Historyczny rozwój teologii pastoralnej 5. Istota i posłannictwo Kościoła 6. Duszpasterstwo 7. Ewangelizacja 8. Parafia 9. Zrzeszenia religijne miejscem urzeczywistniania się 10. Laikat i formy apostolatu świeckich |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium". II Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes". Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie "Christifideles laici", Watykan 1988. Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie "Evangelii gaudium", Watykan 2003. Kamiński R., Przygoda W, Fiałkowski M. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006 (wybrane hasła). Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna fundamentalna, t. 1, Lublin 2000. Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2002. Kurosz J., Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń, część pierwsza, teologia pastoralna fundamentalna, Poznań 2009. Kurosz J., Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń, część druga, teologia pastoralna szczegółowa - wybrane zagadnienia. Teologia laikatu i apostolstwa, Poznań 2012. Przyczyna W. (red.), Metodologia teologii praktycznej, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: Biela B., Parafia miejscem urzeczywistniania się komunii Kościoła, Katowice 2006. Blachnicki F., Rekolekcje ewangelizacyjne. Podręcznik, Lublin 2013. Bourgeios D., Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001. Dyk S., Nowa ewangelizacja. Konkretne wezwanie, Gubin 2015. Fiałkowski M. (red.), Duszpasterstwo w Polsce. 50 lat inspiracji Soboru Watykańskiego II, Lublin 2015. Hajduk R., Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych, Kraków 2009. Kamiński R., Drożdż H. (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998. Kamiński R., Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007. Kowalski Z., Kerygma. Podręcznik ewangelizatora, Marki 2015. Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo w świetle nauczania papieża Franciszka, Lublin 2015. Mierzwiński B., Teologia pastoralna czy teologia praktyczna. Spór o nazwę czy o koncepcję?, "Ateneum Kapłańskie" 2005 nr 576, s. 224-233. Mikołajec J., Posługa teologów świeckich w Kościele w Polsce, Opole 2000. Śmigiel W., Uczestnictwo wiernych świeckich w budowaniu Kościoła-wspólnoty, Lublin 2010. White M., Corcoran T., Odbudowana. Historia katolickiej parafii czyli jak przebudzić wiernych, dotrzeć do zagubionych i nadać Kościołowi znaczenie, Gubin 2013. Wielebski T., Parafialne Rady Duszpasterskie w Polsce w służbie budowania communio Kościoła, "Ateneum Kapłańskie" 2015 nr 639, s. 262-284. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: W1 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty teologii pastoralnej, jej różnorodnych ujęć w okresie posoborowym; związanej z jej charakterem interdyscyplinarnym specyfiki; metody; komplementarności z podejmowanymi na poziomie diecezjalnym i parafialnym w ramach duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego działaniami; charakteryzuje istotę apostolstwa świeckich w działalności zbawczej Kościoła, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni małżeńsko-rodzinnej, społecznej, gospodarczej i kulturowej (TMA_W07); W2 - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej Kościoła realizowanej w ramach jego funkcji podstawowych i uzupełniających (TMA_W08) w zakresie umiejętności: U1 - posiada dogłębną umiejętność wyszukiwania, analizowania i wykorzystywania dokumentów Magisterium, do budowania odpowiadającym na ukazanych w świetle badań empirycznych znaków czasu, różnorodnych modeli pastoralnych; umie też wykorzystywać do tworzenia tych modeli osiągnięcia nauk pozateologicznych (TMA_U01); U2 - prawidłowo interpretuje i wyjaśnia uwarunkowania społeczne pracy ewangelizacyjnej Kościoła wskazując na konieczność ich uwzględniania przy budowaniu modeli pastoralnych (TMA_U12); w zakresie kompetencji społecznych: KS1 - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za realizację apostolskiej misji Kościoła, będąc kreatywny w poszukiwaniu nowych form jego działalności ewangelizacyjnej (TMA_K07) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WT-FW-TP_W07: ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu teologii pastoralnej, duszpasterstwa i ewangelizacji oraz głównego przesłania dokumentów Magisterium dotyczących tej tematyki dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu teologii pastoralnej, duszpasterstwa i ewangelizacji oraz główne idee dokumentów Magisterium odnośnie wspomnianych zagadnień db (4) - poprawnie wyjaśnia istotę teologii pastoralnej i ewangelizacji, oraz ukazuje przestrzenie apostolskiego zaangażowania świeckich, odnosząc się do nauczania Magisterium bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą z zakresu specyfiki teologii pastoralnej, istoty i podziału duszpasterstwa oraz przestrzeni ewangelizacyjnych, twórczo interpretując nauczanie Magisterium odnośnie współpracy świeckich i duchownych WT-FW-TP_W08: ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalności duszpasterskiej Kościoła oraz głównych przejawów jego funkcji podstawowych i uzupełniających dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi przedstawić główne zasady działalności duszpasterskiej Kościoła oraz podstawowe przejawy funkcji podstawowych i uzupełniających db (4) - poprawnie przedstawia, nawiązując do wskazań nauczania Magsiterium, podstawowe przejawy funkcji podstawowych i uzupełniających Kościoła oraz jego główne zasady działalności duszpasterskiej bdb (5) - wykazuje się bardzo wysokim stopniem znajomości Magisterium Kościoła odnośnie przejawów jego funkcji podstawowych i uzupełniających Kościoła, ich wzajemnej realizacji i potrafi je harmonijne łączyć z głównymi zasadami działalności duszpasterskiej WT-FW-TP_U01: ndst (2) - nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterskich Kościoła ujętych w prostym modelu pastoralnym dst (3) - tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję działań duszpasterskich Kościoła w oparciu o podane kryteria db (4) - przygotowuje w miarę pełną propozycję działań duszpasterskich ujętą w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych bdb (5) - przygotowuje kreatywną propozycję działań duszpasterskich ujętą w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającą także prognozę zachodzących zmian WT-FW-TP_U12: ndst (2) - nie potrafi dokonywać samodzielnej obserwacji oraz krytycznej interpretacji procesów społecznych wpływających na uwarunkowania pracy duszpasterskiej dst (3) - w ograniczonym stopniu dokonuje analizy uwarunkowań pracy duszpasterskiej db (4) - w dosyć dobrym stopniu potrafi zanalizować uwarunkowania pracy ewangelizacyjnej Kościoła, uwzględniając owoce swojej refleksji w budowanych modelach pastoralnych bdb (5) - przeprowadza samodzielną analizę wielorakich uwarunkowań pracy ewangelizacyjnej Kościoła, wskazując na ich przyczyny i prognozując dalszy rozwój, odnosząc swoje obserwacje do tworzonych modeli pastoralnych WT-FW-TP_K07: ndst (2) - nie potrafi podejmować osobistej odpowiedzialności za realizację apostolskiej misji Kościoła dst (3) - w ograniczonym stopniu podejmuje osobistą odpowiedzialność za realizację misji apostolskiej Kościoła db (4) - w dobrym stopniu podejmuje osobistą odpowiedzialność za realizację misji apostolskiej Kościoła, wykazując się pewną kreatywnością działań bdb (5) - z wielkim zaangażowaniem podejmuje odpowiedzialność za realizację misji apostolskiej Kościoła, angażując do swoich działań innych ludzi i proponując nowe metody i formy pracy duszpasterskiej Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz odpowiedź ustna obejmująca znajomość lektur i treści wykładu. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mateusz Tutak | |
Group instructors: | Mateusz Tutak | |
Course homepage: | http://xjnqbql | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Aktywny udział w wykładach: 15 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin Konsultacje z prowadzącym: 5 godzin Razem 70 godzin = 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.