Teologia dogmatyczna-Chrystologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-SLO-TDCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna-Chrystologia |
Jednostka: | Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: 1. Zapoznać studenta z problematyką chrystologiczną wychodzącą od historycznej postaci Jezusa Chrystusa. 2. Przedstawienie różnicy pomiędzy Jezusem historii i Chrystusem wiary. 3. Ukazać horyzonty i perspektywy chrystologii. 4. Przedstawić Jezusa Chrystusa jako Pośrednika Zbawienia- aspekt soteriologiczny. 5. Ukazać Jezusa Chrystusa w wierze i wyznaniu Kościoła. 6. Przedstawić współczesne trendy chrystologiczne. Wymagania wstępne:Podstawowa znajomość zagadnień teologicznych; Ogólna wiedza z historii Kościoła. Zaliczone trzy lata studiów teologicznych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:Chrystologia i soteriologia mają na celu ukazać postać Jezusa Chrystusa w wymiarze historio-zbawczym, analizując wieloaspektowość tego zagadnienia również pod kątem osobistej relacji wiary i zaangażowania duchowego. Wiara Kościoła jest wiarą chrystocentryczną, to znaczy, że bycie chrześcijaninem wiąże się nierozerwalnie z osobą Jezusa Chrystusa. Chrystologia jest więc teologiczną refleksją nad Osobą i Dziełem Jezusa Chrystusa i dlatego stanowi centrum teologii dogmatycznej. 1. Chrystologia a inne traktaty dogmatyki. Opinie na temat Jezusa w innych religiach i w historii myśli. 2. Chrystologiczne „nachylenie” Starego Testamentu. Chrystologia Nowego Testamentu (chrystologia wstępująca/oddolna oraz zstępująca/odgórna). Czynniki dalszego rozwoju refleksji chrystologicznej. 3. Chrystologia antiocheńska oraz aleksandryjska. Monarchianizm i subordynacjanizm. 4. Sobór w Nicei (325 r.) – przyczyny zwołania, przebieg, aktualność. Sobór w Efezie (431 r.) – problematyka, decyzje, znaczenie. 5. Sobór w Chalcedonie (451 r.) – analiza treści orzeczenia chalcedońskiego. Unia hipostatyczna i jej konsekwencje. Sens zasady „communicatio idiomatum”. 6. Sobory Konstantynopolitańskie: II (553 r.) oraz III (680/681 r.). Dwie wole i działania teandryczne w Jezusie Chrystusie. 7. Chrystologia łacińskiego średniowiecza (spory o motyw Wcielenia). Chrystologia reformacji. 8. Chrystologia kerygmatyczno-egzystencjalna Rudolfa Bultmanna. Chrystologia kosmologiczna Pierre’a Teilharda de Chardin. 9. Chrystologia w perspektywie antropologicznej Karla Rahnera. Chrystologia posłuszeństwa Hansa Ursa von Balthasara. 10. Chrystologia wyzwolenia. Sobór Watykański II: chrystologia kluczem do antropologii. 11. Jedność psychologiczna Jezusa. Wiedza, ludzka świadomość, wiara, modlitwa, cierpienie Jezusa. 12. Pojęcie soteriologii. Oczekiwanie zbawienia w Starym Testamencie. Zbawcze dzieło Jezusa Chrystusa. Kapłaństwo i zadośćuczynienie zastępcze Jezusa Chrystusa. 13. Sens zstąpienia Chrystusa do otchłani. Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa. Debata o paruzji Chrystusa w teologii chrześcijańskiej. 14. Tendencje chrystologii XX wieku oraz w chrystologii ostatnich lat. Sposoby podejścia do refleksji chrystologicznej. 15. Spór wokół zbawczej funkcji innych religii. Zbawienie przez człowieczeństwo Chrystusa. Metody oceny:Egzamin ustny w sesji z całości materiału. Przed końcem zajęć studenci otrzymują tezy egzaminacyjne. W czasie egzaminu, który trwa 15 min. student otrzymuje jedną z tez do zreferowania. |
Literatura: |
1. Bartnik, Cz. S., Dogmatyka Katolicka, Lublin 2000, t.I 2. Müller, G.L., Chrystologia-nauka o Jezusie Chrystusie, Kraków 1998 3. Schönborn, Ch., Bóg zesłał Syna Swego. Chrystologia, Poznań 2002 4. Sesboüé, B. (red.), Bóg Zbawienia, Kraków 1999, t.I 5. Hojnowski, J. (red.), Wybór tekstów o Chrystusie, Kraków 2000 6. Strzelczyk, G., Traktat o Jezusie Chrystusie, Warszawa 2005 7. O’Collins, G., Chrystologia. Jezus Chrystus w ujęciu biblijnym, historycznym i systematycznym, Kraków 2008 8. C. Naumowicz, Wierzę w Syna Bożego – zbawiciela wszechświata. Problematyka chrystologii kosmicznej, Studia Teologiczne Białystok – Drohiczyn – Łomża 31 (2013), s. 7-25. 9. C. Naumowicz, Debata o paruzji Chrystusa w teologii protestanckiej, Teologia w Polsce 7,1 (2013), s. 75-90. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie chrystologii. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne chrystologii. EK 3 - ma podstawowa wiedzę na temat działania Kościoła w zakresie tematyki chrystologicznej. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu chrystologii w celu analizowania i interpretowania problemów życia kościelnego. EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie chrystologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące chrystologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie chrystologii. EK 8 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła w celu rozwiązywania konkretnych problemów życiowych. Kompetencje: EK 9 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) wobec problematyki chrystologicznej. EK 10 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc poszczególnym podmiotom kościelnym, wobec problematyki chrystologicznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. EK 11 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z chrystologią. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu ustnego: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Artemiuk | |
Prowadzący grup: | Przemysław Artemiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Ozorowski | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ozorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.