Dogmatic theology - Introduction to Theology
General data
Course ID: | WT-SLO-TDWT |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dogmatic theology - Introduction to Theology |
Name in Polish: | Teologia dogmatyczna-wstęp do Teologii |
Organizational unit: | Higher Theological Seminary in Łomża |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W01 TMA_W03 TMA_W013 TMA_U01 TMA_U03 |
Short description: |
(in Polish) Poznanie definicji, przedmiotu, celu, metod, źródeł i historii teologii. |
Full description: |
(in Polish) 1. Od filozofii do teologii; 2. Religie; 3. Objawienie Boże; 4. Kościół jako środowisko życiowe teologii; 5. Natchnione źródło teologii; 6. Urząd i nauczanie papieża; 7. Nauczanie soborów; 8. Specyfika Vaticanum II; 9. Magisterium teologów; 10. Teologia jako nauka; 11. Teologia w starożytności; 12. Teologia w średniowieczu; 13. Teologia w epoce nowożytnej i dzisiaj; 14. Jan Paweł II jako teolog; 15. Istota chrześcijaństwa; |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Donum veritatis o powołaniu teologa w Kościele, w: W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, s. 353-369. Beinert W., Teologiczna teoria poznania, Kraków 1998. Ardusso F., Magisterium Kościoła, Kraków 2001. Kijas Z., Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005. Majewski J, Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, w: Dogmatyka, t. 1, red. tenże, Adamiak E., Czaja A., Warszawa 2005, s. 13-234. Skierkowski, Powołanie i warsztat teologa. Wprowadzenie do teologii, Tarnów 2012. Literatura uzupełniająca: Boff C., Teoria del metodo teologico. Versione didattica, Padova 2000. Dzidek T., Mistrzowie teologii, Kraków 1998. Dzidek T., Kamykowski Ł. i Napiórkowski A. (red.), Teologia fundamentalna, t. 5: Poznanie teologiczne, Kraków 2006. Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1995. Morales J., Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006. Napiórkowski S. C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002. Sesboüé B., Theobald Ch, Słowo zbawienia, Kraków 2003. Wenzel K., Mała historia Soboru Watykańskiego II, Kraków2007. Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy EK 1 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii (TMA_W01). W zakresie umiejętności EK 2 - posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych (TMA_U04) W zakresie kompetencji społecznych EK3 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05) Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach: 30 godz. Praca własna studenta: 15 gdz. Razem: 45 godz. = 2 ECTS. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny trwający 15 minut dotyczący wszystkich wykładów. EK 1 Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć teologicznych; Dst (3): student zna tylko niektóre z podstawowych pojęć teologicznych; Db (4); student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologiczną, ale nie wyraża jej w sposób precyzyjny BDB (5): student precyzyjnie prezentuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii. EK 2 Ndst (2): nieumiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych Dst (3): pobieżna umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologii Db (4): student potrafi interpretować podstawowe źródła teologiczne, ale nie w sposób pełny Bdb (5): student w sposób pełny i pogłębiony interpretuje podstawowe źródła teologiczne. EK 3 Ndst (2): naiwne podejście do rzeczywistości Dst (3): ogólnie i nieprecyzyjne podejście do złożoności rzeczywistości Db (4): student ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale odczuwa w pełni potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do napotkanych problemów Bdb (5): student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie w sposób pogłębiony potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%. Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Przemysław Artemiuk | |
Group instructors: | Przemysław Artemiuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Mieczysław Ozorowski | |
Group instructors: | Mieczysław Ozorowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Mieczysław Ozorowski | |
Group instructors: | Mieczysław Ozorowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.