Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne koncepcje kultury cz.I WH-KU-II-1-FiloKonKu
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b30b646b5cb4676b3945a2790d2a362%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a1b3f0f0-f2db-4d9d-9258-b55e5ce588d3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LEKTURY PODSTAWOWE:

Platon, Protagoras (309-328), tłum. L. Regner, Warszawa 1995.

G. Vico, Nauka nowa, tłum. J. Jakubowicz, Warszawa 1966, s. 154-245.

F.Th. Vischer, Symbol, tłum. P. Napiwodzki, Stan Rzeczy, 8 (2015).

E. Cassirer, Esej o człowieku, tłum. A. Staniewska, Warszawa 1977, s. 77-158.

H. Blumenberg, Wtargnięcie nazwy w bezimienny chaos, [w:] Praca nad mitem, Warszawa 2009, s. 32-56.

J. Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1962.

A. Warburg, Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, tłum. P. Sosnowska, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 2-3 (293-294) 2011, s. 41-54.

S. Freud, Totem i tabu, tłum. M. Poręba, R. Reszke [w:] Pisma społeczne, Warszawa 1998, 241-375.

R. Girard, Widziałem szatana spadającego z nieba jak błyskawica, tłum. E. Burska, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

J. Habermas, Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga [w:] Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2004, s. 5-33.

Efekty uczenia się:

Student uczestniczący w zajęciach rozumie zależność między koncepcjami antropologicznymi a teoriami kultury: między koncepcją "ubogiego" człowieczeństwa i koncepcją kultury jako rekompensaty braków oraz koncepcją "bogatego" człowieczeństwa i koncepcją kultury jako działalności racjonalnej czy symbolicznej.

Student potrafi scharakteryzować podstawowe formy ekspresji symbolicznej, takie jak: język, mit, sztuka i religia.

Zna i potrafi analizować klasyczne teksty z dziedziny filozofii kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest napisanie pracy zaliczeniowej (ośmiostronicowego eseju na temat wybranego klasycznego tekstu z zakresu filozofii kultury).

Zakres tematów:

W ramach konwersatorium omówione zostaną m.in:

- kultura jako kompensacji biologicznych braków człowieka (Protagoras)

- kultura jako wyraz "zasobności" człowieka (Platon)

- koncepcja symbolu i form symbolicznych (F.Th. Vischer, E. Cassirer)

- antropologiczna funkcja języka: nazwy, metafory, mity (Vico, Blumenberg)

- antropologiczne znaczenie symbolizacji obrazowej (Warburg)

- wizerunki w kontekście śmierci (Kantorowicz, Belting)

- mit i religia w aspekcie kulturowym (Freud, Girard)

Metody dydaktyczne:

Praca na zajęciach ma charakter wykładu konwersatoryjnego (wykładu połączonego z aktywnością samych słuchaczy). Niekiedy będziemy korzystać z metody referatów oraz z analizy tekstów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 417
Robert Pawlik 15/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)