History of Polish Literature 1918-1989 - exercises WH-FPZ-I-3-HLP-WsC
Classes (CW)
Summer semester 2021/22
Information on classes (common for all the groups)
Class hours: | 15 |
Places limit: | (no limit) |
Zaliczenie: | graded credit |
Bibliography: |
(in Polish) - J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184) - J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256) - J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977. - K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275) - M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965. - J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002. - T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235) - J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266) - J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998. - J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972. - B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264) - W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972 - W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982. - W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania) - J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994. - J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984. - J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984. - *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969. - St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie) - J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000. - W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996. - M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009 - B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217) - K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981. - S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242) - A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971. - L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu) - J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966. - W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962. - J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303) - R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970. - W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948. - J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199) - T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973. - Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987. - W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981. - K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005. - K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981. - B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011. - Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992. - K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4. - K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265) - T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283) - S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992. - J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973. - W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973. - J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973. |
Learning outcomes: |
(in Polish) FP1_W01 ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP1_W03 zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa FP1_W10 ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską FP1_W16 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego literaturoznawstwa FP1_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP1_U05 potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem FP1_K07 systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego OPIS ECTS: 2 pkt 30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach 15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu 15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie spełnił wymogów określonych dla oceny dostatecznej. 2. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł elementarną wiedzę z zakresu historii literatury polskiej 1918-1989. Umie wymienić najważniejszych autorów oraz dokonać charakterystyki ich twórczości. Zna najważniejsze gatunki uprawiane w tym okresie. Potrafi wskazać cechy dystynktywne twórczości omawianych na zajęciach pisarzy i osadzić ich na historycznoliterackiej mapie. Ma też świadomość wagi literatury polskiej 1918-1945, jej przełomowego charakteru oraz wpływów jakie jej twórcy wywarli na najnowszą literaturę. 3. Ocena dobrą otrzymuje student, który potrafi dokonać biegłej charakterystyki omawianych autorów i ich twórczości. Potrafi ustosunkować się do kwestii genologicznych, polemik i kontrowersji badawczych dotyczących historii literatury polskiej 1918-1945. Posługuje się swobodnie odniesieniami do innych okresów literackich, umie wskazać ślady ich wpływu na literaturę XX wieku. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów tego okresu. Przejawia zainteresowanie aktualnym stanem badań, a swoje zdanie potrafi ująć w spójny i logiczny sposób, posługując się poprawną polszczyzną i używając fachowej nomenklatury. Ma pogłębioną świadomość wagi literatury lat 1918-1945 i wpływów jakie wywarła ona na najnowszą literaturę polską i europejską. 4. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który spełnia kryteria oceny dobrej. Nadto wykazuje pogłębioną znajomość historii literatury polskiej 1918-1945 (również spoza listy lektur przeznaczonych na zajęcia) i zna najnowszy stan badań dotyczących epoki. |
List of topics: |
(in Polish) Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1989 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności. |
Teaching methods: |
(in Polish) Interpretacja i analiza tekstów, dyskusja, burza mózgów. |
Class groups
Group | Timeframe(s) | Lecturers |
Places |
Actions |
---|---|---|---|---|
1 |
every second Saturday (odd), 9:45 - 11:15,
room 227 |
Łukasz Kucharczyk | 9/30 |
|
All lectures are taking place in this building: (in Polish) Kampus Dewajtis Łącznik |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.