Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Earth sciences in the process of regionalization and valorisation of the natural environment WF-OB-PNZR
Classes (CW) Winter semester 2022/23

Information on classes (common for all the groups)

Webpage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31387
Class hours: 30
Places limit: 25
Zaliczenie: graded credit
Bibliography: (in Polish)

Allen P.A., Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000

Bednarek R. i inni: Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa 2004

Bolewski A., Parachoniak W., Petrografia, Wyd. Geol., Warszawa 1982

Bolewski, J. Kubisz A., Manecki, Żabiński W., Mineralogia ogólna. Wyd. Geol. Warszawa 1990

Craig J.,R., i inni, Zasoby Ziemi, PWN, Warszawa, 2003

Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994

Czubla P., Mizerski Wł., Świerczewska-Gładysz, Przewodnik do ćwiczeń z Geologii, PWN, Warszawa 2008

Fotyma M., Mercik St., Chemia rolna, PWN, Warszawa 1995

Dadlez R., Jaroszewski W., Tektonika. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994

Dixon D., Rzeźba Ziemi. Wiedza i Życie, Warszawa 1992

Dzik J., Dzieje życia na Ziemi. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003

Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1993

Klimaszewski M., Geomorfologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003

Książkiewicz M., Geologia dynamiczna. Wyd. Geol., Warszawa 1979

Lityński T., Jurkowska H., Żyzność gleby i odżywianie się roślin, PWN, Warszawa 1982

Longley P.A., i inni, GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006

Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN 1999

Mannion A.,M., Zmiany Środowiska Ziemi, PWN, Warszawa 2001

Mietelski J., Astronomia w Geografii, PWN, Warszawa 2009

Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008 (copyright 2006)

Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006

Mizerski W., Geologia Polski. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009

Mizerski W., Orłowski S., Geologia historyczna dla geografów. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005

Musierowicz A., Gleboznawstwo ogólne. PWRiL, Warszawa 1968

Ostaszewska K., Geografia krajobrazu, PWN, Warszawa 2002

Praca zbiorowa, Klasyfikacja krajobrazu Landscape Classification, Teoria i praktyka Theory and practice, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2008

Praca zbiorowa, Geoekologia i ochrona krajobrazu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2004

Praca zbiorowa, Znaczenie badań krajobrazowych dla zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2007

Prusinkiewicz Z., Leksykon ekologiczno-gleboznawczy. PWN Warszawa 1994

Richling A., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN 2006

Richling A., Ostaszewska K., Geografia fizyczna Polski, PWN Warszawa 2006

Sandner J., 2019, Wybrane problemy w procesie projektowania strategii zrównoważonego rozwoju gmin, Studia Ecologiae et Bioethicae, 17, 3: 53-62, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Sandner J., Zrównoważony rozwój szansą dla ludzkości, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008

Stanley Steven M., Historia Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2002

Tjeerd H. van Andel, Nowe spojrzenie na starą planetę, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2001

Trzeciak S., Meteorologia morska z oceanografią, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009 (copyright 2006)

Uggla H., Gleboznawstwo rolnicze, PWN Warszawa 1976

Uggla H., Gleboznawstwo leśne, PWRiL Warszawa 1979

VanLoon Gary W., Duffy Stephen J., Chemia środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008

Zawadzki S. red., Gleboznawstwo, PWRiL Warszawa 1999

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: Student powinien posiadać pogłębioną wiedzę w zakresie nauk o Ziemi, procesów oraz zjawisk geologicznych przyczyn ich powstawania, holistycznej analizy procesów środowiskowych ze szczególnym uwzględnieniem procesów naturalnych kształtujących skorupę ziemską, sposobów zapisu ich efektów, a także metod badań.

Umiejętności: Student po zajęciach powinien rozpoznawać makroskopowo podstawowe rodzaje minerałów i skał oraz określać warunki i sposoby ich powstawania i ich rolę w kształtowaniu procesów np. powstawania gleb. Powinien umieć przeprowadzać analizę procesów przyczynowo skutkowych z obszaru nauk o Ziemi.

Kompetencje: Student powinien rozumieć zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych o środowisku przyrodniczym do celów planistycznych (plany miejscowego zagospodarowania, mapy geośrodowiskowe) oraz zarządzania środowiskiem przyrodniczym zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju. Powinien potrafić pracować w zespole, korzystać ze źródeł naukowych w tym Internetu oraz prawidłowo rozwiązywać naukowe zadania problemowe w oparciu o wiedzę i swoją kreatywność.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na wykłady oraz ćwiczenia. Dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną na ćwiczeniach. Student w ramach przedmiotu zobowiązany jest do realizacji ćwiczeń o charakterze projektów. W ciągu roku, każdy ze studentów, powinien wziąć udział w teście sprawdzającym wiedzę. Testy są realizowane na dedykowanym dla grupy przedmiotów Nauk o Ziemi systemie e-learning. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 61% punktów, możliwych do uzyskania. Pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i testów jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin końcowy odbywać się będzie w formie obrony realizowanego podczas roku akademickiego projektu.

List of topics: (in Polish)

Podstawowe pojęcia z zakresu nauk o Ziemi. Budowa Ziemi, elementy stratygrafii, podstawowe procesy środowiskowe. Podstawy mineralogii i petrografii. Makroskopowe oznaczanie minerałów, Podstawy petrografii, Skały (magmowe, osadowe, metamorficzne). Czas geologiczny. Podstawy geologii Polski, Struktury geologiczne. Procesy geologiczne i ich rola w powstawaniu skał: zasada aktualizmu geologicznego, wulkanizm, plutonizm, metamorfizm. Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi; egzogeniczne: eoliczne, fluwialne i zachodzące w środowisku morskim, zlodowacenia, wietrzenie, kras. Geomorfologiczna charakterystyka różnych obszarów Polski: typowe formy morfologiczne i ich geneza, rola ewolucji stoku w kształtowaniu rzeźby. Antropogeniczne przekształcenia litosfery. Czynniki glebotwórcze i ich wpływ na powstawanie gleb. Analiza elementów środowiska w procesie waloryzacji, parametryzacji i oceny zasobów środowiska przyrodniczego.

Teaching methods: (in Polish)

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna - wykład informacyjno - problemowy prowadzony przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych przygotowanych przez wykładowcę.

weryfikacja - wiedza weryfikowana jest podczas realizacji projektów oraz zajęć w grupie przy rozwiązywaniu konkretnych problemów tematycznych.

Efekty umiejętności

metoda dydaktyczna - Metoda projektu - realizacja w grupach 2 osobowych tematów projektów realizowanych zgodnie z zasadami idei zrównoważonego rozwoju środowiska. Ćwiczenia praktyczne w oparciu o teksty źródłowe, dokumenty, mapy, Internet.

weryfikacja - obrona w postaci ustnej odpowiedzi zrealizowanych projektów (prezentacja multimedialna uzyskanych wyników). Przesłanie w formie dokumentów PDF zrealizowanych i obronionych projektów na serwer IEiB UKSW (archiwizacja projektów zrealizowanych przez studentów podczas ćwiczeń w formie tradycyjnej).

Efekt kompetencji

metoda dydaktyczna - dyskusja w czasie zajęć.

weryfikacja - konsultacje.

Zajęcia w roku akademickim 2020/21 będą prowadzone w trybie on-line.

Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line.

Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle.

Class groups

see this on class schedule

Group Timeframe(s) Lecturers Places Number of students in group / places limit Actions
1 every Monday, 11:30 - 13:00, room e-learning
Jan Sandner 8/25 details
All lectures are taking place in this building:
(in Polish) e-learning
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)