Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School WF-PED-DFSPP
Lectures (WYK) Summer semester 2022/23

Information on classes (common for all the groups)

Webpage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=22762
Class hours: 30
Places limit: 12
Zaliczenie: examination
(in Polish) MS Teams: (in Polish) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Bibliography: (in Polish)

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019.

3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998

7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021.

9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992

10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Learning outcomes: (in Polish)

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Student (ka):

- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii,

- definiuje główne nurty w filozofii,

- charakteryzuje istotne problemy edukacji filozoficznej młodzieży,

- wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia,

- tłumaczy stanowiska i koncepcje filozoficzne

- świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki

Umiejętności:

Student (ka):

- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole

- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii,

- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,

- poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,

- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne)

- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.

- rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji

Kompetencje:

Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniana jest:

Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.

Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach (na platformie MS Teams i Moodle) - zadania problemowe

Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego

Wykład:

Egzamin ustny z zagadnień podejmowanych na wykładzie.

List of topics: (in Polish)

Główne zagadnienia:

1. Filozofia edukacji jako wprowadzenie do metodyki szczegółowej

2. Nauczanie filozofii w kontekście innych przedmiotów.

3. Lekcja filozofii czy historia idei?

4. Zasady nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej - uwzględnienie poziomu rozwoju moralnego a dobór metod

5. Podstawa programowa nauczani filozofii: poziom podstawowy i rozszerzony - analiza

6. Programy nauczania filozofii - analiza

5. Metody realizacji podstawy programowej nauczania przedmiotu filozofia

6. Arkusze maturalne z filozofii - analiza

7. Metody aktywizujące w procesie nauczania filozofii w szkole

8. Alternatywne metody nauczania filozofii

Teaching methods: (in Polish)

Wykład informacyjny wspierany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi realizowany na platformie MS Teams i Moodle.

Wykład konwersacyjny.

Class groups

see this on class schedule

Group Timeframe(s) Lecturers Places Number of students in group / places limit Actions
1 every Monday, 18:30 - 20:00, room 1438
Andrzej Waleszczyński 8/12 details
All lectures are taking place in this building:
(in Polish) Kampus Wóycickiego Bud. 14
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)