Universal history of canon law WK-N-HP2
Lectures (WYK)
Winter semester 2023/24
Information on classes (common for all the groups)
Webpage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTYHiul6Mf2BeWt04obANbQUY-ypE2XWeOq9Y7_oMfqE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=787e4f69-1dd6-4191-a318-c672b4af25f8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Class hours: | 15 |
Places limit: | (no limit) |
Zaliczenie: | examination |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: BRZEZIŃSKI A., Rys dziejów Świętego Soboru Trydenckiego, Kraków 2016, http://www.ultramontes.pl/sobor_trydencki.pdf Uzupełniająca: 1. BĄCZKOWICZ F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. I, Opole 19572, s. 1-20. 2. HEMPEREK P. GÓRALSKI W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 1 cz. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995, s. 5-13. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: K_W01 - student zna podstawowe pojęcia czym jest prawo kanoniczne i jego znaczenie oraz wkład w życie i działalność Kościoła K_W02 - student posiada wiedzę na temat początków, kształtowania się i rozwoju prawa kanonicznego w różnych jego instytucjach prawnych K_W04 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Kościele w różnych zbiorach prawnych poczynając od Dekretu Gracjana, Sobór Trydencki, poprzez Corpus Iuris Caninici. Kodeks Prawa kanonicznego z 1917 r, Sobór Watykański II i Kodeks Prawa kanonicznego z 1983 r. K_W05 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytutów prawa kanonicznego jakie powstały, kształtowały się i funkcjonują w Kościele Powszechnym w jego ponad dwudziestowiekowej historii i potrafi je opisać i wyjaśnić Umiejętności: K_U03 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje prawa kanonicznego w aspekcie historycznym K_U05 student formułuje w mowie i na piśmie instytucje prawa kanonicznego i zagdanienia z zakresu historii powszechnej prawa kanonicznego K_U07 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego, jego rozwoju i ewolucji jego norm. Kompetencje: K_K01 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego i przyswojenie sobie treści z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego K_K03 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział wdyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS - [1 ECTS = 25 godz.] udział w wykładzie - 15 godz. udział w ćwiczeniach - 5 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 50 godz. konsultacje - 10 godz. czas na przygotowanie referatu, pracy - 60 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 60 godz. Suma godzin - 200 godz. Liczba ECTS: 8 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) WIEDZA (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii oraz zasadniczych zagadnień z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Nie potrafi też posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego nie jest ugruntowana i dostateczna. ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, ma mało uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Nie potrafi też w dostatecznym zakresie posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego nie jest ugruntowana w dostatecznym stopniu. ocena 4 (db): student zna dobrze podstawową terminologię i ma uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Potrafi posługiwać się nimi w zadowalającym stopniu i w sposób wystarczająco uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego jest częściowo ugruntowana. ocena 5 (bdb): student zna bardzo dobrze podstawową terminologię i zasadnicze zagadnienia z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Potrafi w pełni posługiwać się nimi. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego jest wystarczająco ugruntowana. UMIEJĘTNOŚCI: ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz nie umie przedstawić wyników tejże wykładni. Nie potrafi też ująć słownie i pisemnie zagadnień z powszechnej historii prawa kanonicznego i nie jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych. Nie potrafi znajdować fontes cognoscendi i literatury związanej z przedmiotem. ocena 3 (dst): student jest w stanie w ograniczonym stopniu dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni. Nie potrafi dostatecznie ująć słownie i pisemnie zagadnień z powszechnej historii prawa kanonicznego i ukazać ich w świetle norm prawnych. Znajduje tylko częściowo fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 4 (db): student w zadawalającym stopniu dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz może przedstawić wyniki tejże wykładni. Potrafi w sposób właściwy ująć słownie i pisemnie zagadnienia z powszechnej historii prawa kanonicznego i ukazać je w świetle norm prawnych. Właściwie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 5 (bdb.): student kompetentnie dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz przedstawia wyniki tejże wykładni. Potrafi bardzo dobrze ująć słownie i pisemnie zagadnienia z powszechnej historii prawa kanonicznego i ukazać je w świetle norm prawnych. Bezbłędnie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. KOMPETENCJE: (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie wykonać pracy ani wcześniej jej zaplanować i zorganizować mając na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Nie bierze udziału w prowadzonych zajęciach, nie zabiera głosu w dyskusjach i nie wyraża ani nie dokumentuje swego stanowiska. ocena 3 (dst): student tylko w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej próbował z trudem zaplanować i zorganizować mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Od czasu do czasu bierze udział w prowadzonych zajęciach, niekiedy zabiera głos w dyskusjach, nie potrafi wyrażać i dokumentować własnego stanowiska. ocena 4 (db): student potrafi dobrze i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko. ocena 5 (bdb): student potrafi kompetentnie i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zręcznie zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko także krytyczne. Na ocenę końcową składają się: 1.Obecność na zajęciach 2.Udział w dyskusji 3.Wykonanie i ocena realizowanych zadań m.in. wygłoszonych referatów. |
List of topics: |
(in Polish) 1. O prawie w ogólności. 2. Ogólne pojęcia o prawie kanonicznym. 3. Natura prawa kanonicznego. 4. Pojęcie Kościoła 5. Założenie Kościoła i wspólnota kościelna 6. Błędy odnośnie do założenia Kościoła 7. Rozwój Kościoła i odniesienie do prawa mojżeszowego 8. Organizacja Kościołów partykularnych 9. Charyzmaty w Kościele pierwotnym 10. Episkopat monarchiczny 11. Prymat biskupów rzymskich 12. Organizacja metropolitalna kościołów 13. Pochodzenie synodów 14. Święcenia mniejsze (niższe) 15. Diakonisse 16. Duchowieństwo diecezjalne 17. Prawo małżeńskie i zakonne 18. Sądownictwo kościelne 19. Dobra doczesne Kościoła |
Teaching methods: |
(in Polish) Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny - słowna prezentacja treści z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego Wykład problemowy - poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego Wykład konwersatoryjny - jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i zyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja - jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów - indywidualna lektura literatury podanej jako obowiązkowa i uzupełniająca. |
Class groups
Group | Timeframe(s) | Lecturers |
Places |
Actions |
---|---|---|---|---|
1 |
(uncommon frequency), 11:30 - 13:00,
room 405 (uncommon frequency), 13:30 - 14:15, room 405 |
Bożena Szewczul | 49/ |
|
All lectures are taking place in this building: (in Polish) Kampus Dewajtis Nowy Gmach |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.