Earth sciences in the process of regionalization and valorisation of the natural environment WF-OB-PNZR
Classes (CW)
Winter semester 2023/24
Information on classes (common for all the groups)
Webpage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ajOmBdYaoGnaIMwxJnt0soPU4pmoB3BqWYNYoYUHlLpg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b65ad0fa-2b88-4590-80a5-77c777e9dc6c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Class hours: | 30 |
Places limit: | 25 |
Zaliczenie: | graded credit |
Bibliography: |
(in Polish) Allen P.A., Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000 Bednarek R. i inni: Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa 2004 Bolewski A., Parachoniak W., Petrografia, Wyd. Geol., Warszawa 1982 Bolewski, J. Kubisz A., Manecki, Żabiński W., Mineralogia ogólna. Wyd. Geol. Warszawa 1990 Craig J.,R., i inni, Zasoby Ziemi, PWN, Warszawa, 2003 Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994 Czubla P., Mizerski Wł., Świerczewska-Gładysz, Przewodnik do ćwiczeń z Geologii, PWN, Warszawa 2008 Fotyma M., Mercik St., Chemia rolna, PWN, Warszawa 1995 Dadlez R., Jaroszewski W., Tektonika. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994 Dixon D., Rzeźba Ziemi. Wiedza i Życie, Warszawa 1992 Dzik J., Dzieje życia na Ziemi. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003 Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1993 Klimaszewski M., Geomorfologia. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003 Książkiewicz M., Geologia dynamiczna. Wyd. Geol., Warszawa 1979 Lityński T., Jurkowska H., Żyzność gleby i odżywianie się roślin, PWN, Warszawa 1982 Longley P.A., i inni, GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006 Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN 1999 Mannion A.,M., Zmiany Środowiska Ziemi, PWN, Warszawa 2001 Mietelski J., Astronomia w Geografii, PWN, Warszawa 2009 Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008 (copyright 2006) Mizerski W., Geologia dynamiczna dla geografów. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006 Mizerski W., Geologia Polski. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009 Mizerski W., Orłowski S., Geologia historyczna dla geografów. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005 Musierowicz A., Gleboznawstwo ogólne. PWRiL, Warszawa 1968 Ostaszewska K., Geografia krajobrazu, PWN, Warszawa 2002 Praca zbiorowa, Klasyfikacja krajobrazu Landscape Classification, Teoria i praktyka Theory and practice, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2008 Praca zbiorowa, Geoekologia i ochrona krajobrazu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2004 Praca zbiorowa, Znaczenie badań krajobrazowych dla zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2007 Prusinkiewicz Z., Leksykon ekologiczno-gleboznawczy. PWN Warszawa 1994 Richling A., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN 2006 Richling A., Ostaszewska K., Geografia fizyczna Polski, PWN Warszawa 2006 Sandner J., 2019, Wybrane problemy w procesie projektowania strategii zrównoważonego rozwoju gmin, Studia Ecologiae et Bioethicae, 17, 3: 53-62, Wydawnictwo UKSW, Warszawa. Sandner J., Zrównoważony rozwój szansą dla ludzkości, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008 Stanley Steven M., Historia Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2002 Tjeerd H. van Andel, Nowe spojrzenie na starą planetę, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2001 Trzeciak S., Meteorologia morska z oceanografią, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009 (copyright 2006) Uggla H., Gleboznawstwo rolnicze, PWN Warszawa 1976 Uggla H., Gleboznawstwo leśne, PWRiL Warszawa 1979 VanLoon Gary W., Duffy Stephen J., Chemia środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008 Zawadzki S. red., Gleboznawstwo, PWRiL Warszawa 1999 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student powinien posiadać pogłębioną wiedzę w zakresie nauk o Ziemi, procesów oraz zjawisk geologicznych przyczyn ich powstawania, holistycznej analizy procesów środowiskowych ze szczególnym uwzględnieniem procesów naturalnych kształtujących skorupę ziemską, sposobów zapisu ich efektów, a także metod badań. Umiejętności: Student po zajęciach powinien rozpoznawać makroskopowo podstawowe rodzaje minerałów i skał oraz określać warunki i sposoby ich powstawania i ich rolę w kształtowaniu procesów np. powstawania gleb. Powinien umieć przeprowadzać analizę procesów przyczynowo skutkowych z obszaru nauk o Ziemi. Kompetencje: Student powinien rozumieć zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych o środowisku przyrodniczym do celów planistycznych (plany miejscowego zagospodarowania, mapy geośrodowiskowe) oraz zarządzania środowiskiem przyrodniczym zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju. Powinien potrafić pracować w zespole, korzystać ze źródeł naukowych w tym Internetu oraz prawidłowo rozwiązywać naukowe zadania problemowe w oparciu o wiedzę i swoją kreatywność. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularny udział w zajęciach. Dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną na ćwiczeniach. Student w ramach przedmiotu zobowiązany jest do realizacji ćwiczeń o charakterze projektów. W ciągu roku, każdy ze studentów, powinien wziąć udział w teście sprawdzającym wiedzę. Testy są realizowane na dedykowanym dla grupy przedmiotów Nauk o Ziemi systemie e-learning (Moodle). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 61% punktów, możliwych do uzyskania. Pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń i testów jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin końcowy odbywać się będzie w formie testu na platformie Moodle.. |
List of topics: |
(in Polish) Podstawowe pojęcia z zakresu nauk o Ziemi. Budowa Ziemi, elementy stratygrafii, podstawowe procesy środowiskowe. Podstawy mineralogii i petrografii. Makroskopowe oznaczanie minerałów, Podstawy petrografii, Skały (magmowe, osadowe, metamorficzne). Czas geologiczny. Podstawy geologii Polski, Struktury geologiczne. Procesy geologiczne i ich rola w powstawaniu skał: zasada aktualizmu geologicznego, wulkanizm, plutonizm, metamorfizm. Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi; egzogeniczne: eoliczne, fluwialne i zachodzące w środowisku morskim, zlodowacenia, wietrzenie, kras. Geomorfologiczna charakterystyka różnych obszarów Polski: typowe formy morfologiczne i ich geneza, rola ewolucji stoku w kształtowaniu rzeźby. Antropogeniczne przekształcenia litosfery. Czynniki glebotwórcze i ich wpływ na powstawanie gleb. Analiza elementów środowiska w procesie waloryzacji, parametryzacji i oceny zasobów środowiska przyrodniczego. |
Teaching methods: |
(in Polish) Efekty wiedzy metoda dydaktyczna - wykład informacyjno - problemowy prowadzony przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych przygotowanych przez wykładowcę. weryfikacja - wiedza weryfikowana jest podczas realizacji projektów oraz zajęć w grupie przy rozwiązywaniu konkretnych problemów tematycznych. Efekty umiejętności metoda dydaktyczna - Metoda projektu - realizacja indywidualna, lub w grupach 2 osobowych tematów projektów zgodnie z zasadami idei zrównoważonego rozwoju środowiska. Ćwiczenia praktyczne w oparciu o teksty źródłowe, dokumenty, mapy, Internet, próbki minerałów i skał udostępniane na zajęciach w laboratorium.. weryfikacja - obrona w postaci ustnej odpowiedzi zrealizowanych projektów (prezentacja multimedialna uzyskanych wyników). Przesłanie w formie dokumentów PDF zrealizowanych i obronionych projektów na serwer UKSW (archiwizacja projektów zrealizowanych przez studentów podczas ćwiczeń w formie tradycyjnej). Efekt kompetencji metoda dydaktyczna - dyskusja w czasie zajęć. weryfikacja - konsultacje. Zajęcia w roku akademickim 2022/23 mogą być realizowane również w trybie hybrydowym.. Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line oraz w laboratorium. Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle. |
Class groups
Group | Timeframe(s) | Lecturers |
Places |
Actions |
---|---|---|---|---|
1 |
every Monday, 11:30 - 13:00,
room 405 |
Jan Sandner | 5/25 |
|
All lectures are taking place in this building: (in Polish) Kampus Wóycickiego Bud. 24 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.