Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anatomy and physiology of the nervous system WF-PS-N-AIFUN
Lectures (WYK) Winter semester 2023/24

Information on classes (common for all the groups)

Class hours: 30
Places limit: 120
Zaliczenie: examination
Bibliography: (in Polish)

Felten, D.L., O’Banion, M. K. i Maida, M.S. (2018). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Edra Urban & Partner: Wrocław.

Kalat, J.W. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN SA: Warszawa.

Mizgajska-Wiktor, H., Jarosz, W. i Fogt-Wyrwas, R. (2022). Podstawy biologii człowieka. Komórka, tkanki, rozwój, dziedziczenie. Wydawnictwo Naukowe PWN SA: Warszawa.

Rymarczyk Krystyna, Makowska Iwona i Pałka-Szafraniec Katarzyna, Plastyczność dorosłej kory mózgowej, „Aktualności Neurologiczne”, 2015, 15(2), 80–87.

Learning outcomes: (in Polish)

wiedzy: student opisuje budowę układu nerwowego, jego rozwój i dynamikę funkcjonalną, człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innymi układami narządów; opisuje budowę i funkcje układów sensorycznych w kontekście zachowania

umiejętności: student posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układów narządów człowieka; różnicuje neuroprzekaźniki i substancje psychoaktywne

kompetencji społecznych: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie opisuje budowy układu nerwowego człowieka; nie wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innymi układami narządów; nie opisuje budowy i funkcji układów sensorycznych w kontekście zachowania;

- na ocenę 3 (dst.): student opisuje budowę układu nerwowego człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innym układem narządów; opisuje budowę i funkcje jednego układu sensorycznego w kontekście zachowania;

- na ocenę 4 (db.): student opisuje budowę nerwowego i hormonalnego układ narządów człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a układami hormonalnym i ruchu; opisuje budowę i funkcje dwóch układów sensorycznych w kontekście zachowania;

- na ocenę 5 (bdb): student biegle opisuje budowę układu nerwowego człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innymi układami narządów; opisuje budowę i funkcje wszystkich układów sensorycznych w kontekście zachowania;

umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; nie różnicuje neuroprzekaźników i substancji psychoaktywnych;

- na ocenę 3 (dst.): student posługuje się niektórymi pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego; różnicuje niektóre neuroprzekaźniki i grupy substancji psychoaktywnych;

- na ocenę 4 (db.): student posługuje się wieloma pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; różnicuje podstawowe neuroprzekaźniki i najbardziej znane substancje psychoaktywne;

- na ocenę 5 (bdb): student biegle posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; różnicuje wszystkie znane neuroprzekaźniki i większość znanych podstawowych substancji psychoaktywnych;

Kompetencje: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii

Punktacja i oceny

można zdobyć 50 pkt za poprawnie rozwiązany test wiedzy; punktacja do poszczególnych ocen przedstawia się następująco:

46 – 50 pkt bdb

41 – 45 pkt db+

36 – 40 pkt db

31 – 35 pkt dst+

26 – 30 pkt dst

0 – 25 pkt ndst

UWAGA: w celu dopuszczenia do egzaminu niezbędna jest obecność na przynajmniej połowie wykładów

List of topics: (in Polish)

1. Komórka zwierzęca.

2. Komórka nerwowa.

3. Synapsy i neuroprzekaźnictwo.

4. Substancje psychoaktywne i zmiana przekaźnictwa synaptycznego.

5. Mechanizmy i przejawy neuroplastyczności.

6. Budowa układu nerwowego.

7. Mózgowa organizacja procesów percepcyjnych.

8. Mózgowa organizacja zarządzania aparatem wykonawczym.

9. Mózgowe mechanizmy kontroli zachować popędowych.

10. Mózgowe mechanizmy uczenia się.

Teaching methods: (in Polish)

wykłady multimedialne

Class groups

see this on class schedule

Group Timeframe(s) Lecturers Places Number of students in group / places limit Actions
1 every Tuesday, 15:00 - 16:30, room 1454
Bartłomiej Swebodziński 112/120 details
All lectures are taking place in this building:
(in Polish) Kampus Wóycickiego Bud. 14
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)