Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General botany

General data

Course ID: WB-BI-11-04
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: General botany
Name in Polish: Botanika ogólna
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku biologii I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

biological sciences

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI1_W01, BI1_W04,


Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Full description:

During the course, the student becomes familiar with the knowledge of the basics of general botany. Learning objectives: Knowledge of issues involving plant cell anatomy; histology, anatomy and morphology of plant organs; plant development cycles; generative and vegetative reproduction in lower plant and spermatophytes and ecological forms of vascular plants.

Bibliography: (in Polish)

Szweykowska A., Szweykowski J. 2013. Botanika. Morfologia. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 1999. Botanika. Brasika, Szczecin

Woźny A., Ratajczak L., Wojtaszek P. 2006. Biologia komórki roślinnej. Struktura. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Hejnowicz Z. 2020. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge:

1. student has got knowledge of general botany, knows issues about: construction of plant cells, histology, anatomy and morphology of plant organs, plant development cycles, sexual and asexual reproduction of cryptograms and spermatophytes, understands basic biological processes;

2. student has knowledge of basic conceptual categories in botany, botanical terminology, and the role and the importance of plants in natural environment.

Skills:

1. student analyzes the literature about basis of general botany individually;

2. student uses available sources of information, also electronic, including different types of botanical data;

3. student makes uncomplicated research tasks under the guidance of a tutor;

4. student is able to make simple physical, biological and chemical measurements in the laboratory.

Competences:

1. student is able to cooperate and work in a group during realization of a research task, shows openness in discussions of the substance;

ECTS [1 ECTS = 30 (25) hours]

Participation in lectures - 30 hours, preparing for the exam 30 - hours, total hours - 60; [60 hours/30 (25) hours = about 2]. The number of ECTS /lecture/: 2. Participation in laboratories - 30 hours, preparing for classes - 25 hours, consultations - 5 hours, preparing for tests - 25 hours; total hours - 85 [85/30 (25) = about 3], the number of ECTS /laboratories/: 3.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna i nie rozumie specyfiki budowy komórki roślinnej, nie zna tkanek roślinnych oraz morfologii i anatomii organów roślinnych; nie zna i nie rozumie powiązań między budową a funkcją w organizmach roślinnych; nie zna i nie rozumie przystosowań morfologicznych i anatomicznych roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student nie zna i nie rozumie terminologii biologicznej z zakresu botaniki ogólnej oraz nie zna metod badawczych stosowanych w botanice.

Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student na poziomie podstawowym zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz zna metody badawcze stosowane w botanice.

Na ocenę 4 (db.): Student dobrze zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, dobrze zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; dobrze zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; dobrze zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student dobrze zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz dobrze zna metody badawcze stosowane w botanice.

Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie specyfikę budowy komórki roślinnej, bardzo dobrze zna tkanki roślinne oraz morfologię i anatomię organów roślinnych; bardzo dobrze zna i rozumie powiązania między budową a funkcją w organizmach roślinnych; bardzo dobrze zna i rozumie przystosowania morfologiczne i anatomiczne roślin do życia w określonych warunkach środowiskowych. Student bardzo dobrze zna i rozumie terminologię biologiczną z zakresu botaniki ogólnej oraz bardzo dobrze zna metody badawcze stosowane w botanice.

Umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej oraz współdziałać i pracować w grupie, a także nie potrafi wykonać zleconego zadania badawczego. Nie potrafi przygotować preparatu z materiału roślinnego oraz nie potrafi wykorzystać odpowiednich narzędzi do identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie jego organizacji.

Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, a także w podstawowym zakresie wykonać zlecone zadania badawcze. W stopniu podstawowym potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia z trudem potrafi zidentyfikować materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Na ocenę 4 (db.): student dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną oraz współdziała i pracuje w grupie, a także dobrze wykonuje zlecone zadania badawcze. Dobrze radzi sobie z przygotowaniem preparatów z materiału roślinnego oraz dobrze identyfikuje materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Na ocenę 5 (bdb.): student bardzo dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną oraz współdziała i pracuje w grupie, a także bardzo dobrze wykonuje zlecone zadania badawcze. Z łatwością potrafi przygotować preparaty z materiału roślinnego oraz wykorzystując odpowiednie narzędzia bez trudu identyfikuje materiał roślinny na różnym poziomie organizacji.

Kompetencje społeczne:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w stopniu podstawowym dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w dobrym stopniu dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Na ocenę 5 (bdb.): student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w bardzo dobrym stopniu dostrzega znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z botaniki ogólnej.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Marek Kloss
Group instructors: Marek Kloss
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Marek Kloss
Group instructors: Marek Kloss
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2.

Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Grzegorz Łazarski
Group instructors: Grzegorz Łazarski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]


Udział w wykładach - 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.

Suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2].

Liczba ECTS /wykład/: 2.


Udział w laboratoriach - 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.

Konsultacje - 5 godz.

Przygotowanie do kolokwiów - 15 godz.

suma godzin - 60; [60 godz./30 godz. = 2

Liczba ECTS /ćwiczenia/: 2.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

W trakcie realizacji przedmiotu student poznaje budowę komórki roślinnej, tkanki roślinne, anatomię i morfologię organów roślin, rozmnażanie płciowe i bezpłciowe u poszczególnych grup roślin, cykle rozwojowe poszczególnych grup roślin, formy ekologiczne roślin naczyniowych.

Full description: (in Polish)

W trakcie realizacji przedmiotu student zapoznaje się z wiedzą obejmującą podstawy botaniki ogólnej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień dotyczących budowy komórki roślinnej, histologii, anatomii i morfologii organów roślin, rozmnażania płciowego i bezpłciowego poszczególnych grup roślin, cykli rozwojowych poszczególnych grup roślin, form ekologicznych roślin naczyniowych.

Na ćwiczeniach student poznaje budowę roślin na różnym poziomie organizacji poprzez wykonywanie preparatów, obserwacje mikroskopowe, opisywanie struktur.

Bibliography: (in Polish)

Szweykowska A., Szweykowski J. 2013. Botanika. Morfologia. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 1999. Botanika. Brasika, Szczecin

Woźny A., Ratajczak L., Wojtaszek P. 2006. Biologia komórki roślinnej. Struktura. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Hejnowicz Z. 2020. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)