Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Seminar: Psychological methods used in the field of revalidation and rehabilitation

General data

Course ID: WF-PS-N-KMPW
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Seminar: Psychological methods used in the field of revalidation and rehabilitation
Name in Polish: Konwersatorium: Metody psychologiczne wykorzystywane w obszarze rewalidacji i rehabilitacji
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria nadobowiązkowe - Psychologia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

PS_K02

PS_K03

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the psychological methods used during revalidation and rehabilitation activities.

Selected therapies and methods addressed to children, young people and adults with various types of disabilities will be presented

Full description:

1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). Heating-integrating exercises.

2. Diagnosis- and what next? Why is early development support so important?

2. General issues regarding sensory integration and alternative communication

3. The V.Sherborne developing movement method - a proposal to work with an autistic child and / or with intellectual disability

4.Christopher and Marianna Knill method

5. Psychological problems of blind people and / or deaf people. Revalidation of a child with sensory disability. Intellect diagnosis using the Leiter Scale

6. The use of fairy tale therapy in occupational therapy

7. Set of questionnaires for the diagnosis of the Autism Spectrum

8. HPI questionnaire - diagnosis and ways of revalidation. The presentation of questionnaires created on the basis of HPI

9. The scale of Moral Sesitivity as a specific scale

11.SAS as a general scale

12 Coping with pain- presentation of BPCQ i CSQ Questionnaires

13. Quality of life assessed using SF-36 Questionnaire

14. Experience of Illness or disability in the family in the context of psychological help

15. Comprehensive Rehabilitation of people with disabilities. ICF classification as a complement to ICD

Program content can be modified - depending on the needs of the listeners

Bibliography:

Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”

Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge:

Student is able to analyze and interpret the role of factors conductive to positive or negative attitudes towards people with disabilities

Student understands the conditions for the development of social competence in the disabled

Student is able to list ways of providing psychological help to people with disabilities

Skills:

Student is able to recognize problems specific to different types of disabilities

Student knows how to choose methods suitable for the process of revalidation or rehabilitation in the context of various disabilities

Student is able to adjust the adequate forms of psychological help and provide appropriate assistance or refer to others specjalists

Social competence:

Student is sensitive to the problems of people with disabilities

Student demonstrates an attitude of tolerance towards people with various types of disabilities

ECTS:

- attendance-15

- participation in exercises - 15

-

NUMBER OF ECTS – 2

Assessment methods and assessment criteria:

Attendance (2 absences allowed - both justified and unexcused).

Active participation in class.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

optional with unlimited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The aim of the course is to familiarize students with the psychological methods used during revalidation and rehabilitation activities.

Selected therapies and methods addressed to children, young people and adults with various types of disabilities will be presented

Full description:

1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). Heating-integrating exercises.

2. Diagnosis- and what next? Why is early development support so important?

2. General issues regarding sensory integration and alternative communication

3. The V.Sherborne developing movement method - a proposal to work with an autistic child and / or with intellectual disability

4.Christopher and Marianna Knill method

5. Psychological problems of blind people and / or deaf people. Revalidation of a child with sensory disability. Intellect diagnosis using the Leiter Scale

6. The use of fairy tale therapy in occupational therapy

7. Set of questionnaires for the diagnosis of the Autism Spectrum

8. HPI questionnaire - diagnosis and ways of revalidation. The presentation of questionnaires created on the basis of HPI

9. The scale of Moral Sesitivity as a specific scale

11.SAS as a general scale

12 Coping with pain- presentation of BPCQ i CSQ Questionnaires

13. Quality of life assessed using SF-36 Questionnaire

14. Experience of Illness or disability in the family in the context of psychological help

15. Comprehensive Rehabilitation of people with disabilities. ICF classification as a complement to ICD

Program content can be modified - depending on the needs of the listeners

Bibliography:

Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”

Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)