Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-N-PZDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole kierunkowe efektów uczenia się: PS_U04, PS_U05, PS_K02

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i zaburzeń psychicznych u dzieci oraz młodzieży.

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozy zaburzeń psychicznych oraz opracowywania planów interwencyjnych u dzieci i młodzieży. Studenci będą pracować na rzeczywistych przypadkach klinicznych, wykonując symulacje wywiadów i diagnoz oraz tworząc propozycje terapii.

Metody dydaktyczne:

Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2)

Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3)

Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2)

Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2)

Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2)

Pełny opis:

Tematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny

Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży.

2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny

Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym.

3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny

Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego.

4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny

Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi.

5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny

Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne.

6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny

Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia.

7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny

Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego.

8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny

Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

• Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry.

Literatura uzupełniająca:

• Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

• Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przedmiotowe efekty uczenia się (E):

Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13). Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).

Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).

Forma i warunki zaliczenia:

Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20%

Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30%

Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50%

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny końcowej:

• Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20%

• Symulacje kliniczne: 30%

• Projekt końcowy: 50%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anita Gębska-Kuczerowska
Prowadzący grup: Anita Gębska-Kuczerowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

• Liczba godzin: 30 godzin ćwiczeń

• Punkty ECTS: 4 ECTS

• Język prowadzenia: Polski

• Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany

• Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: PS_U04, PS_U05, PS_K02


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i zaburzeń psychicznych u dzieci oraz młodzieży.

Cel przedmiotu:

Celem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozy zaburzeń psychicznych oraz opracowywania planów interwencyjnych u dzieci i młodzieży. Studenci będą pracować na rzeczywistych przypadkach klinicznych, wykonując symulacje wywiadów i diagnoz oraz tworząc propozycje terapii.

Przedmiotowe efekty uczenia się (E):

• Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13).

• Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).

• Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).

Pełny opis:

Tematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny

Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży.

2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny

Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym.

3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny

Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego.

4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny

Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi.

5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny

Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne.

6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny

Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia.

7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny

Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego.

8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny

Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

• Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry.

Literatura uzupełniająca:

• Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

• Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wymagania wstępne:

Metody dydaktyczne:

• Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2)

• Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3)

• Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2)

• Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2)

• Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2)

Wszystkie materiały dydaktyczne oraz dodatkowe informacje będą dostępne na platformie Teams.

Forma i warunki zaliczenia:

• Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20%

• Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30%

• Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50%

Kryteria oceny końcowej:

• Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20%

• Symulacje kliniczne: 30%

• Projekt końcowy: 50%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anita Gębska-Kuczerowska
Prowadzący grup: Anita Gębska-Kuczerowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)