Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology od disability ( classes)

General data

Course ID: WF-ZPS-NZ1
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Psychology od disability ( classes)
Name in Polish: Ćwiczenia z psychologii niespełnosprawności
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

PS_U05, PS_U07, PS_U10

Short description:

The cognitive goal of the exercise is to familiarize students with the disability issues. The educational goal is to draw attention and sensitize people to the psychological and social problems of people with disabilities

Full description:

1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements).

2. "Walk of trust". Introduction to the problems of disability psychology (including definitions, types, responses to disability, homilopathic personality).

3. Questionnaire of Sękowski: Scale of attitudes towards the disabled. Determinants of attitudes towards disabled people.

4. Selected methods of assessing anxiety, guilt and aggressiveness.

5. Discussion of selected forms of therapy and rehabilitation of people with autism.

6. Psychological problems of deaf and blind people.

7. Familiarization with HPI Inventory (Inventory) and discussion of other methods of studying the level of social functioning of people with mental disabilities.

8. International Letter Performance Scale - getting to know the tool.

9. PLT J.C Crumbaugh and L. T. Maholick scale as a method of studying the sense of the meaning of life. Discussion - sense of life in healthy and sick people. Introduction to the problems of value psychology on the example of the Rokeach Questionnaire. Work in groups "Building a house with values".

10. Ways of coping with stress on the example of WZS and CISS questionnaires. Discussion "how to support people with disabilities and their families in coping with stress". Exercises.

11. The issues of social support.

12. Empathy.

13. Pain and its psychological consequences. Getting to know such methods as: BPCQ and CSQ in the adaptation of Siegfried Juczyński.

14. Quality of life, reading the SF-36 questionnaire.

15. Test. Rehabilitation of the disabled - discussion. Ways to evaluate comprehensive rehabilitation (including SOPER, author: Jan Tylka).

16. Sexual problems of disabled people. Summary of classes. .

Note: program content may change depending on the didactic cycle and the needs of the group of students

Bibliography:

Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”

Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

E 1 The student knows the basic concepts in the field of disability psychology E 2 The student can describe the difficulties faced by people with various disabilities

E 3 The student knows how to choose the techniques and methods of psychological help suitable for people with different types of disabilities

E 4 The student is able to recognize specific problems arising as a result of disability

E 5 The student develops empathy and appropriate attitude towards people with various disabilities

E 6 The student shows great interest in the discussion and team work

E 7 The student is able to take his own reflection based on the presented contents

Assessment methods and assessment criteria:

Presence, class participation and test

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 16 hours more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

Presentation of issues regarding attitudes towards disabled people and their determinants. Presentation of diagnostic methods and techniques, thanks to which the participants learn more about the personality structure of disabled people and their functioning in everyday life.

Full description:

1. Organizational classes (goal, reqiurements, schedule)

2.Conditions of shaping attitudes towards people with disabilities

3. PPAC, PAC1, PAC2, PAS inventories as a method of assessing the level of social functioning of children and youth with intellectual disability

4. Measurement tools in the psychologyof rehabilitation (AS-5-R9/URK-R Scale/PCH-R Scale/IWM

5. The issue of social support and/or quality of life

6. Pain and its psychological consequences. Study such methods as: BPCQ and CSQ.

7. Rehabilitation of disabled people. Evaluation methods of complex rehabilitation (SOPER)

8. Classes summary, test

Discussing other content as far as possible and depending on the needs of the participations

Bibliography:

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”

Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów:Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)