Literatura współczesna wobec literatury XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-2-LitWs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura współczesna wobec literatury XIX wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość literatury XIX wieku. Zdany egzamin z historii literatury polskiej (romantyzm) |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Problematyka i poetyka polskiego romantyzmu. Rekonesans. 2. Przestrzenie badań nad formami obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej 3. Romantyczne strony w twórczości lirycznej m.in. Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Józefa Łobodowskiego, Tadeusza Kubiaka, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Józefa Czechowicza, Kazimiery Iłłakowiczówny, Stanisława Grochowiaka... 4. Romantyzm a proza współczesna (m.in. Gustaw Herling-Grudziński, Tadeusz Konwicki). 5. Strofy lozańskie we współczesnej poezji polskiej. Omówienie: - ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących związków literatury współczesnej z literaturą XIX wieku - obecności gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) i form ich przekształceń w literaturze współczesnej |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy Student: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego promieniowania literatury XIX wieku na współczesność - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich dalsze ślady - wie, w jaki sposób należy analizować i interpretować powinowactwa literatury XIX wieku i współczesnej; - ma dobrą znajomość literatury przedmiotu - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności: - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji porównawczej romantycznego i współczesnego dzieła literackiego; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych. Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli wiedzy o tradycji literatury romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Punktacja ECTS Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się: 30 godzin - udział w zajęciach 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć 10 godzin - przygotowanie prezentacji 15 godzin - pisanie pracy semestralnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności; - potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu; Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu i współczesności; - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich echa we współczesności; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej; - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście odwołań do romantyzmu; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burta, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Problematyka i poetyka polskiego romantyzmu. Rekonesans. 2. Przestrzenie badań nad formami obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej 3. Romantyczne strony w twórczości lirycznej m.in. Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Józefa Łobodowskiego, Tadeusza Kubiaka, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Józefa Czechowicza, Kazimiery Iłłakowiczówny, Stanisława Grochowiaka... 4. Romantyzm a proza współczesna (m.in. Gustaw Herling-Grudziński, Tadeusz Konwicki). 5. Strofy lozańskie we współczesnej poezji polskiej. Omówienie: - ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących związków literatury współczesnej z literaturą XIX wieku - obecności gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) i form ich przekształceń w literaturze współczesnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.